Proiectul de modificare a ordinului 980 privind atribuirea traseelor de transport interjudetean a fost printre cele mai disputate subiecte ale conferintei Tranzit de la Cluj. In timp ce Ministerul Transporturilor este decis sa deschida piata de transport prin servicii regulate printr-o forma de organizare mai riscanta din punct de vedere economic decat liberalizarea, operatorii privati sunt decisi sa nu renunte la solicitarea recunoasterii vechimii pe traseele/cursele operate, pentru a avea garantia continuarii business-ului si sustinerii investitiilor. Solutia de compromis este ca vechimea, numita mai elegant experienta similara pe cursa, sa fie considerata criteriu de departajare in caz de egalitate la licitatie. Iar acest lucru a fost salutat de cei peste 100 de operatori de transport prezenti la dezbateri, care nu au nicio problema sa investeasca in masini noi, dar vor si garantii.
Toate propunerile transmise Ministerului Transporturilor de catre operatorii de transport, din momentul lansarii proiectului de modificare a ordinului 980, in august a.c., si pana in prezent, au fost analizate si, in urma dezbaterilor cu parlamentarii comisiilor de transport din Senat si Camera Deputatilor, Ministerul Transporturilor a comunicat ca a reanalizat proiectul si va face completari. Din pacate, forma publicata pe site-ul institutiei pe 15 noiembrie este si mai proasta decat cea anterioara.
Vechimea vehiculelor a ramas in continuare singurul criteriu de punctaj. Experienta similara este considerata doar criteriu de acces la atribuire si este explicata de forma „Prin experienta similara in domeniul transportului de persoane prin servicii regulate, in trafic judetean, interjudetean si international, se intelege ca operatorul de transport rutier a detinut in ultimii cinci ani, prin raportare la data de referinta, licenta de traseu/autorizatie de transport international pentru o perioada neintrerupta de minimum trei ani sau exista o hotarare judecatoreasca definitiva din care sa rezulte ca operatorul are aceasta experienta similara”. Cu alte cuvinte, vechimea pe traseu ramane egala cu zero. Certificatul fiscal, dovada clasificarii vehiculelor sau dotarea cu aer conditionat au fost stabilite, de asemenea, drept criterii de acces la atribuire si nu fac nicio diferenta.
Prin acest proiect, Ministerul Transporturilor demonstreaza, din pacate, ca nu are o idee clara asupra a ceea ce isi doreste sa obtina prin modificarea legislatiei: conditionarea experientei similare in transporturi (indiferent cum este ea definita) pentru acces la atribuirea programului interjudetean limiteaza liberul acces la piata al acelor carausi interesati si care nu puteau pana acum sa se „afirme” pe liniile regulate nationale. Deci toata argumentatia sustinuta si de Consiliul Concurentei cu neingradirea accesului la piata pica automat. Si atunci, care este miza?
Industria asteapta sustinerea Ministerului
„Toate criteriile de genul aer conditionat, clasificare, certificat fiscal sunt egale cu zero, pentru ca ele pot fi indeplinite usor de orice companie de transport. In schimb, piata va fi impinsa sa achizitioneze masiv microbuze, pentru a puncta maxim la criteriul vechimii parcului auto. Avand in vedere timpul ramas la dispozitie si efortul financiar, toti operatorii se vor orienta spre ce este mai ieftin. Singurul criteriu cu adevarat important este vechimea pe traseu, care in noul context ar trebui clar formulata ca experienta similara pe cursa“, este de parere Gabriel Pavelescu, administrator Normandia Service.
„De ce vreti sa ne luati acest drept al vechimii pe traseu?”, a intrebat si Marin Mototolea, administratorul Mototolea Com Serv. „Am muncit pe aceste trasee de la Revolutie, nu am avut accidente, nu am avut datorii la stat. Chiar toate aceste lucruri nu conteaza, doar de dragul de a deschide piata pentru potentiali interesati, care ar veni doar sa culeaga roadele muncii altora?“
Operatorii vor sa investeasca, dar vor garantii
Toata aceasta taraganare nu aduce insa nimic bun. Multi transportatori au investit deja in masini noi, cu contracte de finantare pe cinci ani, pentru a sustine un nou program de transport, a aratat Ionel Isari, administrator Teisa. De altfel, transportatorii au agreat ca vor investi, ca de fiecare data, si un singur punct acordat pentru vechime pe traseu (indiferent cum va fi ea formulata) este suficient pentru a face diferenta.
Investitii din partea transportatorilor s-au facut permanent, iar gradul de confort a crescut treptat, a confirmat si Augustin Hagiu. Trebuie tinut insa cont si de pretul biletelor de calatorie, care se regleaza dupa puterea de cumparare a pietei. Nu este simplu sa oferi calitate de top atunci cand incasarile nu sunt pe masura. „Daca mergem pe principiul experientei similare, asa cum este ea sustinuta de MT, oricine va putea licita pe ce traseu doreste. Asa cum sunt formulate acum criteriile, operatori cu multa experienta si cu flota de autocare de calitate (dar cu cativa ani vechime) vor putea fi dati la o parte de alti carausi care vor participa la licitatie cu microbuze noi. Si asta nu este singura problema, pentru ca, la cat de usor se vor putea accesa traseele, pe cele mai atractive vor putea fi si zece castigatori, toti cu microbuze. Ce va avea statul roman sau publicul calator de castigat din asta este greu de identificat. Doua locomotive, la aceeasi ora, pe aceeasi trasa, din aceeasi gara, nu pot pleca. De ce la transportul rutier se permite canibalizarea pietei?“
Gheorghe Neagra (Neagtovo Prod) sustine ideea ca vechimea vehiculelor sa fie inlocuita cu vechimea medie a parcului auto inscris la licitatie, transportatorul avand obligatia de a mentine varsta medie a parcului impusa de legiuitor pe toata perioada de valabilitate a programului de transport. In acest fel efortul investitional este impartit pe mai multi ani si innoirea flotei nu se va face obligatoriu o data, ci in functie de necesitate.
Nu in ultimul rand, Gabriel Otet (G&S Tours) a intrebat cati operatori asa-zis interesati sa acceada la piata de transport prin servicii regulate s-au adresat MT sau au participat la toate dezbaterile de pana acum. Pentru ca ingradirea accesului la piata este o problema falsa. Mai mult, la ora actuala sunt curse interjudetene care se opereaza pentru ca nu sunt transportatori interesati.
Vechimea pe traseu/experienta similara pe cursa – criteriu de departajare, nu de acces
Dupa dezbateri aprinse, senatorul Vasile Toma a propus solutia de conciliere: experienta similara pe cursa sa fie criteriu de departajare in caz de egalitate intre transportatori. Pentru ca pastrarea punctarii vechimii pe traseu nu mai sta in picioare acum, avand in vedere contextul discutiilor. Pe de alta parte, fara o departajare de acest fel, restul criteriilor sunt usor de indeplinit, iar egalitatile pe curse nu sunt economice si nici usor de gestionat din punct de vedere logistic. „Mai trebuie avut in vedere si urmatorul scenariu: din cei 10-15 operatori castigatori, in cazul eliminarii in totalitate a vechimii pe traseu, dupa o scurta perioada de framantari, pe piata nu vor mai ramane decat 2-3. Acestia vor profita atunci de pozitia de putere in care se vor afla si vor scumpi biletele, pentru a-si putea recupera investitia initiala, dar si perioada de pana atunci, cat au mers pe pierdere. Si tot publicul calator va fi in final afectat.“
Senatorul Toma s-a exprimat si cu privire la celelalte criterii de punctaj pe care le recomanda pentru o eventuala licitatie: extinderea punctajului pe parc de la trei la cinci ani pentru punctajul maxim, reintroducerea clasificarii vehiculelor (3 puncte pentru categoria I, 2 puncte pentru categoria a II-a si 1 punct – categoria a III-a) si reintroducerea certificatului fiscal drept conditie de calificare.