Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportul cu autocarul are perspective de crestere

Primul studiu de piata din Romania efectuat pentru transportul cu autocarul, realizat de MKOR Consulting la cererea FlixBus, releva faptul ca pasagerii romani pe rutele interne se plang de starea vehiculelor, de conditiile de calatorie (lipsa curateniei si a aerului conditionat), dar si de comportamentul soferilor. Principalul argument in alegerea modului de calatorie e pretul biletului, pe rutele interne acesta fiind adaptat la puterea de cumparare (preponderent mica) a pietei. Desi autobuzul si microbuzul sunt utilizate intr-o pondere mare in toata tara, multi dintre cei ce folosesc transportul rutier nici nu au alte alternative.


Pasagerii romani au calatorit in 2018 nu mai putin de 3 miliarde km cu autocarul Europa, se arata intr-un studiu de piata comandat de FlixBus. Vanzarea online de bilete a capatat amploare si, in paralel, s-au dezvoltat numeroase platforme digitale cu solutii in special pentru transportul pe distante scurte, de sub 50 km (Uber, MyTaxi, Ola etc.). Aici sunt concentrate si cele mai mari investitii in tehnologie, estimate la peste 40 de miliarde de euro. In cazul rutelor medii si lungi (50-400 km sau peste) online-ul e mai putin diversificat, fiind dominat de platforma FlixBus, care a acaparat pietele liberalizate. Noul serviciu a castigat rapid teren in fata sistemelor traditionale de promovare si de vanzare de bilete, considerate invechite si putin tehnologizate.
In tara noastra, FlixBus colaboreaza deja cu sase parteneri locali si asigura plecari spre 15 tari din vest, dar si spre Bulgaria. Reprezentantii platformei online cu acoperire europeana sustin liberalizarea pietelor nationale de transport pasageri si implicit a celei romanesti, in vederea cresterii calitatii serviciilor oferite. Si acest lucru e dorit si de calatorii romani, potrivit studiului desfasurat de MKOR Consulting pentru FlixBus. Studiul a fost derulat prin metoda sondajului de opinie online, pe un esantion de 1.067 de persoane, reprezentativ national. Respondentii, cu varste de 18-64 de ani, au fost selectati astfel incat sa mearga cu autocarul pe rute interne interjudetene de cel putin 1-2 ori pe an. Nivelul de incredere al studiului e de 95%, iar marja de eroare, de +/-3%.

Pretul si lipsa alternativelor de transport
Autocarul, autobuzul sau microbuzul sunt mijloacele de transport preferate de romani pentru a calatori dintr-un oras in altul, fiind alese de 80% dintre respondenti. Trenul este si el printre optiuni, fiind identificat de 43% din cei chestionati, insa cel mai puternic competitor ramane autoturismul, cu 55% din preferinte. Cei care apeleaza la autocar au venituri mici si mijlocii (2.500-4.000 de lei/luna), fiind in special persoane tinere (sub 30 de ani) sau avand 54-64 de ani.
Potrivit studiului, locuitorii oraselor cu peste 100.000 de persoane calatoresc mai des cu autocarul. Cel mai frecvent se deplaseaza locuitorii din regiunile Bucuresti-Ilfov si Sud-Muntenia, in timp ce la polul opus se situeaza cei din nord-vest si centru. Pretul este elementul decisiv in alegerea autocarului, fiind identificat de 37% dintre cei chestionati. In acelasi timp insa, 33% au recunoscut ca nici nu au alte alternative de transport. Locuitorii oraselor mici si ai zonelor rurale sunt cei mai limitati in planificarea calatoriei si alegerea operatorului de transport: aproape 3 din 10 au o singura optiune de calatorie. Doar 19% dintre pasageri pun pret pe siguranta in alegerea furnizorului de transport (atunci cand au posibilitatea de a alege) si numai 5%, pe sustenabilitate.

Pasagerii romani vor flota si dotari moderne
Majoritatea pasagerilor utilizeaza Google (51%) pentru a se informa cu privire la optiunile de calatorie. 36% acceseaza site-urile agentiilor de transport, iar 32%, ale autogarilor. Mai mult de jumatate dintre pasageri achizitioneaza biletul la momentul calatoriei (53%), majoritatea direct de la soferi, din autogara sau, mai rar, din agentii. Referitor la nivelul de satisfactie privind conditiile din autogara, cei mai multi au precizat ca se impun imbunatatiri.
26% dintre calatorii romani isi doresc in special flota si dotari moderne (aer conditionat, prize pentru telefon, WiFi si TV), in timp ce 21% dintre acestia vor confort si curatenie. Evitarea supraaglomerarii, siguranta pasagerilor, punctualitatea si respectarea orarului de circulatie au fost identificate de numai 5% din respondenti. 74% dintre romanii ce calatoresc cu autocarul obisnuiesc sa mearga si in afara tarii. Majoritatea prefera insa avionul (68%), in timp ce 38% opteaza pentru autocar si pe destinatiile externe. La international, pretul este cel mai important factor (51%), urmat de confort (28%) si de politica favorabila de bagaje (24%).
Concluzia studiului: transportul cu autocarul pe distante lungi in Romania are potential mare, fiind preferat de multe persoane. „Exemplele din alte tari arata ca optiunea cea mai buna pentru a dezvolta piata nationala de transport este deschiderea ei. Pentru a creste piata in viitor este necesara existenta unei competitii reale in acest sector“, a declarat Artemie Bilevici, Project Manager FlixBus, in cadrul conferintei in care studiul a fost prezentat presei. Reprezentantul FlixBus a subliniat ca principalul beneficiu al companiilor de transport care colaboreaza cu FlixBus este optimizarea gradului de incarcare a vehiculelor. In acest fel se asigura incasari mai mari si implicit operatorii isi vor permite sa-si innoiasca flota.

Articole similare

Ad