Conflictele dintre transportatori si clienti sunt binecunoscute, pe site-ul BursaTransport acestea fiind un subiect foarte mult discutat. Pentru a evidentia situatia lor, Bursa-Transport a facut publica statistica incidentelor si intarzierilor de plata in perioada 10 februarie-10 octombrie 2010, dar si o comparatie cu anul trecut. Astfel, in aceasta perioada au fost declarate 8.363 de incidente, cu 26,7% mai putine decat in aceeasi perioada a anului trecut.
La categoria incidente publicate s-a inregistrat un numar de 2.165 de anunturi, fata de 4.624, in februarie-octombrie 2009.
In 10 luni s-au inregistrat 3.912 intarzieri de plata, cu depasire de scadenta mai mica de doua luni, 3.350 din ele fiind stinse inainte de publicare, 365 stinse dupa publicare, 91 nestinse si ramase publicate, 90 documentate neconcludente si 16 nepublicabile (din dorinta autorului).
In ceea ce priveste incidentele de plata (cu depasirea scadentei cu mai mult de doua luni), au fost declarate 4.451 de incidente, 2.061 stinse inainte de publicare, 1.012 nestinse si ramase publicate, 697 stinse dupa publicare, 530 documentate neconcludent si 151 nepublicabile.
Per total, rata de rezolvare a incidentelor si a intarzierilor publicabile este de circa 71% fara ca informatia sa ajunga sa fie publicata pe lista incidentelor de plata. Daca luam in considerare si pe cele stinse dupa publicare, BursaTransport ofera membrilor sai un mecanism de stingere a incidentelor cu rata de succes de 85%. Sau, altfel spus, incidentele ramase nerezolvate sunt 15% din totalul declaratiilor de incidente.
Trebuie avut in vedere faptul ca, cu cat datoria este mai recenta, cu atat recuperarea se face mai usor. Rata de stingere a intarzierilor de plata este mult mai mare decat cea a incidentelor.
Pentru a securiza bursa, administratia BursaTransport a recurs la suspendarea definitiva a contului a 66 de companii, pentru fraude sau risc comercial mare, iar la 30 de companii li s-a suspendat temporar dreptul de a publica marfa, pentru cumul de incidente de plata, restrictia urmand a fi ridicata automat in momentul in care se coboara sub nivelul de trei incidente, fara insa a se pierde din arhiva incidentele rezolvate.
BursaTransport a realizat o analiza a incidentelor si in functie de ocupatia principala in raport cu BursaTransport.
Astfel, expeditorii, dintr-un total de 764.651 de marfuri publicate, au avut 695 de incidente plus intarzieri publicate, iar transportatorii, din 301.026 marfuri publicate, au avut 643 de incidente plus intarzieri publicate.
La categoria clienti de transport au fost inregistrate 236 de incidente plus intarzieri publicate, din 139.622 de marfuri publicate.
BursaTransport a explicat ca cele mai sigure marfuri (in sensul recuperarii la scadenta a contravalorii transportului) sunt ale expeditorilor (fiecare 1.000 de marfuri publicate produc 0,91 intarzieri sau incidente) iar cele mai riscante sunt cele ale transportatorilor (la 1.000 de marfuri publicate, 2,14 intarzieri sau incidente). Aceasta situatie este explicata (strict statistic) prin volumul mare de tranzactii incheiate de catre expeditori in comparatie cu cel incheiat de celelalte categorii de utilizatori.
In perioada 10 februarie-10 octombrie, expeditorii au avut 19 bilete la ordin refuzate, transportatorii 33, iar clientii de transport, 17.