Anvelopele resapate nu se numara inca printre preferintele transportatorilor romani deoarece se „bucura“ de reputatia proasta din trecut, cauzata de folosirea de carcase neconforme, dar si de materiale ieftine, ceea ce ducea la produse de calitate indoielnica. Ca urmare, producatorii de anvelope resapate premium continua sa promoveze aceasta solutie. Printre ei se numara si Bridgestone care, cu ocazia conferintei Tranzit, a „sustinut cauza“ resapatelor si si-a prezentat si oferta de contracte cu ajutorul carora transportatorii sa obtina o transparenta totala asupra cheltuielilor cu pneurile.
Bridgestone a cumparat in 2006 Bandag, adaugandu-si aceasta marca la cea proprie, Qualitread, dovada a faptului ca acorda o mare importanta anvelopelor resapate.
„Anvelopele resapate Bandag ofera un raport foarte bun cost/km, sunt in zona de pret premium, iar rulajele si calitatea sunt foarte bune. Avem deja experienta din ceea ce am montat la flotele proprii si se comporta foarte bine. Odata cu asocierea si promovarea numelui, cel putin in cazul unor firme mai reticente, am reusit sa le infrangem teama de resapate, care nu este pe deplin justificata, pentru ca o anvelopa resapata are aceleasi caracteristici de siguranta ca una noua. Conditiile sunt ca procesul de resapare sa fie corect si carcasa sa fie aleasa si verificata in mod profesional“, a declarat Cosmin Lixandru, Fleet Business Development Manager Bridgestone Romania.
Carcasele clientilor romani au o rata de resapabilitate foarte redusa in primul rand din cauza infrastructurii. Chiar daca ei ar vrea sa aiba grija de anvelope, e foarte greu, deoarece parcarile la noi nu sunt betonate si, daca masina derapeaza, loveste anvelopa si rezulta o taietura pana la centurile metalice, iar cand rugina ajunge la acea zona a pneului, carcasa este compromisa.
Bridgestone nu a importat carcase, dar se va indrepta si in aceasta directie. „Odata cu cresterea cererii pentru resapate, prin parteneriatele pe care le avem cu flotele, speram sa crestem si partea de mentenanta, astfel incat sa nu fie nevoite sa cumpere carcase, ci sa se autosustina cu ale lor. Acelasi lucru incercam sa facem si pentru flotele noastre.“ Pretul unei anvelope resapate Bridgestone reprezinta circa 60% din pretul uneia noi, iar numarul kilometrilor este aproape la nivelul unei anvelope noi.
In cazul Bridgestone, cresterea preturilor la materii prime nu este inca reflectata in pretul final al produsului pentru ca o parte este absorbita de producatori, dar, la un moment dat, preturile vor creste, o alta cauza fiind si devalorizarea cu 20% a leului in raport cu dolarul, care este moneda de achizitie pentru petrol, cauciuc natural, otel etc.
Piata de anvelope s-a cristalizat intre cele premium si cele economice, neexistand practic un segment de mijloc. Anul trecut, la anvelope noi, piata a scazut cu 40%. Pe segmentul premium a avut un avant in februarie-martie, cresterea fiind provocata, pe de o parte, de faptul ca anvelopele de iarna au trebuit inlocuite cu altele de vara, si sunt si multe vehicule reposedate care de obicei au avut anvelopele foarte uzate, si pe de alta parte, de faptul ca sunt companii care, dezmortindu-se piata, au scos pe drum vehiculele care anul trecut au fost trase pe dreapta sau anvelopele de pe ele au fost folosite la vehiculele ce rulau. E un complex de factori la care se adauga ciclicitatea anuala, perioada martie-aprilie-mai fiind una de varf si urmand inca una in toamna.
Contracte pentru o buna administrare a flotei
Cu aceeasi ocazie, reprezentantii Bridgestone au prezentat Total Fleet Management. Sunt mai multe elemente care contribuie la managementul anvelopelor, iar in functie de flota si de necesitatile acesteia se pot aplica fie toate, fie o parte, fie doar unul. In cadrul acestui concept sunt disponibile mai multe tipuri de contract.
In cazul celor indirecte, flota este facturata de dealerul de anvelope, Bridgestone Romania neavand un rol strict comercial in aceasta relatie, ci unul de supervizare a contractului.
In cazul celor directe, flota este facturata direct de Bridgestone Romania. Si aici sunt trei posibilitati: anvelopele sunt livrate catre flota, iar partea de administrare revine companiei de transport, anvelopele sunt livrate direct catre flota, dar serviciile sunt executate printr-un dealer care poate sa factureze catre Bridgestone, care factureaza mai departe catre flota si, in cazul celui mai complex, anvelopele sunt livrate cu servicii incluse, indiferent de locatia unde se fac acestea, detinatorul flotei are decizia inlocuirii lor, iar factura poate veni o data sau de doua ori pe luna.