Spectaculos ca intotdeauna si beneficiind de o prezenta mai numeroasa decat la editiile anterioare, Bauma 2010 nu se poate lauda totusi cu inovatii si lansari la toate standurile dedicate suprastructurilor, asa cum s-a intamplat la utilaje si echipamente speciale. Pe de alta parte insa, toti producatorii importanti de vehicule au adus imbunatatiri modelelor de pana acum, imbunatatiri legate mai ales de reducerea greutatii proprii si cresterea manevrabilitatii, stabilitatii si robustetii – in cazul basculantelor – si de precizie, flexibilitate si viteza – in cazul trailerelor agabaritice.
Deoarece criza economica a demonstrat ca, pentru a nu depinde de conjuncturile dintr-un anumit sector, trebuie sa cauti noi piete si sa-ti diversifici activitatea, tinand totusi cont de competentele tale, Fliegl a creat o noua societate familiala, Bau- & Kommunaltechnik GmbH à Toging, care produce si comercializeaza vehicule de transport si aparate speciale pentru sectorul constructiilor: remorca cu podea mobila pentru greutati mari ASW Stone, bena ASW Stone pentru sasiuri si ASW Stone Dumper, bena monococa pentru materiale grele Stone Master, de 13 sau 15 m3, malaxorul Duplex, maturatoare, sfredele, platforme de lucru, lopeti spate si frontale, furci pentru elevatoare si platforme ridicatoare.
La standul Fliegl a fost expusa, in premiera mondiala, remorca basculabila ASW cu podea mobila, pentru transport de piatra in conditii extreme, de santier, exploatari miniere subterane sau in aer liber, cariere. Aceasta se remarca mai ales prin descarcarea mai usoara in panta, in cazul stabilimentelor joase, sub pamant sau in tuneluri, datorata podelei actionate hidraulic.
Sistemul permite un centru de greutate jos si o inaltime de descarcare, de asemenea, mica, ceea ce face ca noul model sa fie mai stabil si mai rezistent la descarcarea pe teren in panta sau suspendat. Iar viteza de descarcare e foarte mare. ASW permite si transportul materialelor excavate, al pamantului umed si argilos sau al asfaltului, care nu risca sa ramana lipite de bena dupa descarcare. Iar produsele sunt repartizate uniform si rapid, fara sa mai fie nevoie de nivelare – ceea ce economiseste timp si bani. Bena este in intregime din otel Hardox, are un volum de pana la 80 m3 si, in functie de sasiu, permite incarcarea a maximum 45 t. Desi poate fi folosita la numeroase aplicatii, domeniul sau de predilectie este alimentarea instalatiilor industriale si a finisoarelor de beton si asfalt, deoarece poate deversa dintr-odata 25 t de material, fara riscul de a se rasturna – deoarece nu basculeaza. Iar datorita sistemului Profi de raspandire a cimentului, cu comanda electronica, ASW Stone se poate folosi la aplicarea varului, a cimentului si a altor lianti, in doze optime, pentru stabilizarea solului. Este posibila si dozarea nisipului sau a materialelor de dispersie – de exemplu pentru constructia de drumuri si cariere, pentru gradinarit si amenajari peisagistice. ASW Stone are un volum de 14,5-24 m3, este disponibil ca remorca sau semiremorca si poate fi montat pe camioane sau alte tipuri de vehicule. De exemplu, ASW Stone 248S se poate atasa la un tractor agricol, pentru lucrari de constructii, demolari, terasamente si stabilizarea solului.
Basculante tot mai suple si mai usor de manevrat
Dautel, unul dintre cei mai importanti producatori europeni de lifturi hidraulice, suprastructuri basculabile si sisteme interschimbabile, a lansat la Bauma modelele DK3.48 si DK3.51, basculabile pe trei parti, si HK Classic, basculabil pe spate.
Primele doua se caracterizeaza prin stabilitate – deoarece se foloseste numai sudura – greutate proprie redusa si manevrabilitate si siguranta imbunatatite. Peretii laterali noi, din otel Hardox, se curata mai usor, iar peretele spate se inchide intre montantii finali, pentru a garanta o basculare laterala fara riscul ca materialele sa ramana in bena. Inaltimea a fost redusa cu 30 mm, pentru incarcare mai usoara. Cele doua modele se adapteaza si la transport de produse paletizate, avand o latime interioara de 2.420 mm. Basculanta HK Classic a fost conceputa special pentru utilizare in conditii dificile, inclusiv pe teren denivelat, si este destinata pietelor de export – 23 de unitati fiind deja vandute inainte de lansarea de la Bauma unui client din Algeria. Modelul este disponibil in variante de 14 sau 16 m3, pentru camioane cu trei axe, sau de 18 t, cu patru axe.
Dautel lucreaza tot mai mult in cooperare cu producatorii de autovehicule. Astfel, Mercedes-Benz ofera deja din fabrica Sprinter cu bena din aluminium basculabila pe trei parti, iar printre parteneri se numara si Scania si Volvo.
Humbaur a avut un stand bogat si a expus inclusiv numeroase modele sub 3,5 t, dar cele mai multe dintre ele nu au adus ceva nou, ci doar mici imbunatatiri. Compania a lansat basculanta tandem pe trei parti HTK 185024 de 18 t greutate totala, pentru camioane cu doua sau trei axe – modelele Humbaur de pana acum aveau maximum 13 t. Vehiculul are o sarcina utila de 13,8 t, datorita optimizarilor care au permis reducerea greutatii proprii pana la 4,2 t.
Basculanta va fi disponibila din septembrie si este interesanta mai ales pentru pietele central si est-europene, asa cum precizeaza Eva-Maria Pohl, directorul de marketing si PR al companiei, deoarece in vest se prefera ansamblurile cu suprastructura basculabila si remorca.
Meiller, lider pe piata germana a caroseriilor si vehiculelor de constructii, a avut o prezenta pe care reprezentantii sa au caracterizat-o drept „optimista“, in ciuda contextului economic dificil, expunand 28 de vehicule la standul sau si la cele ale producatorilor de camioane.
Compania a lansat la Bauma telecomanda i.s.a.r.-control, care permite soferului sa acceseze in siguranta comenzile benei pe o raza de pana la 10 m in jurul vehiculului, prin apasarea unui buton. Iar functiile aferente remorcii si prelatei cu ridicare hidraulica sunt deja integrate.
Meiller mai propune, de curand, pentru benele basculabile pe spate sau pe trei parti, o gama completa de sisteme de prelate rulante sau culisante, cu functii optimizate. Clientii pot alege prelate care se ruleaza lateral sau culisante si fixate pe peretele fata si, de asemenea, sisteme manuale simple, cu manivela, sau automate, cu motor electric – acestea din urma ofera avantajul economiei de timp la fixarea prelatei si pot fi actionate prin i.s.a.r.-control.
Meiller a mai lansat un sistem de elemente modulare pentru benele cu basculare spate, sistem care include diferite concepte de bena, de la cea rotunda de tip Halfpipe, optimizata din punct de vedere al greutatii, la cele Heavy-Duty, fara a o uita pe cea rectangulara clasica. Iar clientii pot alege solutii mai bine adaptate nevoilor lor. De exemplu, pentru bena cu trei axe se recomanda o usa spate dreapta, pentru o repartitie optima a greutatii pe axe. Iar pentru modelul cu patru axe este mai potrivita, din acelasi motiv, o usa spate inclinata.
Meiller a mai prezentat, in avanpremiera, noua semiremorca scurta, cu doua axe, de tip Halfpipe, atasata la un autotractor cu doua axe, care reprezinta o varianta mai economica decat semiremorcile clasice cu patru axe si decat ansamblurile articulate. Greutatea sa proprie mica permite o sarcina utila ridicata, iar trenul de rulare cu patru axe, cu lungime de 11 m, este usor de condus si de manevrat pe santier, ampatamentul mare al semiremorcii garantand o repartitie optima a sarcinii pe axe.
Schmitz nu a expus modele complet noi, dar are o basculanta de 24 m3, cu greutate proprie imbunatatita, disponibila in doua variante: cu bena rotunjita din otel, de 4.920 kg, pentru transport de bunuri foarte abrazive pe distante scurte, cu basculari numeroase, sau cu bena de aluminiu, de 4.460 kg, pentru transport de materiale cu granulatie fina pe distante mari. In plus, Schmitz va lansa in curand si o prelata cu greutate proprie mai mica, aflata in perioada Bauma in teste cu doi clienti.
Trailerele agabaritice, cele mai spectaculoase prezente
Doll a lansat modelul Panther, caracterizat prin precizie si manevrabilitate, randament si flexibilitate mai bune, siguranta si stabilitate, cu performante similare celor ale unui trailer modular, dar fara inconvenientele axelor pendulare uzuale. Trenul de rulare este complet nou si, alaturi de constructia compacta, permite cresterea sarcinii utile (pana la 12 t/axa) si reducerea inaltimii de incarcare pana la 850 mm cu incarcatura, indiferent de numarul axelor, chiar si pentru sasiurile dublu-extensibile. Unghiul de bracare este si el mai mare, de 45-55o, suspensia hidraulica are cursa totala de 315 mm (-70/ +245 mm), iar traiectoria este foarte precisa, datorita articulatiilor fara jocuri.
Faymonville a lansat semiremorca Powermax, versiunea a Modulmax care include axe motoare capabile sa tina pasul cu viteza autotractorului, astfel incat sa nu mai fie nevoie de un camion suplimentar, in spatele trailerului, rezultand, asa cum declara reprezentantii companiei, o economie de 250.000 de euro numai din renuntarea la achizitia acestuia, ca sa nu mai vorbim de sofer si consum.
Pe piata existau deja axe motoare pentru semiremorci agabaritice, dar viteza lor este limitata la 15 km/h, pe cand Powermax permite atingerea a 80 km/h fara restrictii de sarcina. Noul model dispune si de sistem de franare omologat. Un Powermax 12×8 (patru axe motoare din sase), produce o forta de tractiune de circa 30 t, doua linii de axe motoare reprezentand, in termeni de tractiune, echivalentul unui autotractor 6×4.
Goldhofer s-a prezentat la aceasta editie Bauma cu mai multe inovatii ca niciodata: sapte. Semiremorca SPZ-P 3 AAA cu suprafata plana, triplu telescopica, permite transportul palelor foarte lungi de mori de vant, chiar si pe teren dificil, si este primul vehicul de transport care depaseste lungimea de 62 m. Sarcina utila a acestui model este de circa 34.300 kg, iar viteza ce poate fi atinsa e de 80 km/h.
Transportorul modular cu autopropulsie PST/SL-E 6 are sase axe, o sarcina utila de 209.500 kg si se caracterizeaza prin manevrabilitate foarte buna datorita directiei electronice multi-way.
Semiremorcile compacte STZ-VBP cu doua sau trei axe pendulare au lungimi mai mici, dar sarcini utile cu 2 t/axa mai mari decat modelele precedente.
Semiremorca STZ-L 4 A cu podea joasa se preteaza acum la mai multe aplicatii, deoarece inaltimea platformei de incarcare este mai mica de 850 mm. Iar extensiile laterale si noul sistem de securizare a rampelor fac manevrarea mai usoara.
Trailerul cu platforma joasa TU 4, pentru transportul echipamentelor de constructii mici si mijlocii, are patru axe, podea joasa, si sectiunea din fata si centrul de greutate imbunatatite, pentru o sarcina utila mai mare: circa 30.900 kg.
La acestea se adauga combinatia modulara 2 x THP-SL6 (6+6), cu peste 45 t/axa, pentru incarcaturi foarte grele, disponibila cu directie hidrostatica sau directie electronica multi-way.
Humbaur a expus un trailer cu trei axe cu platforma plana, pentru care s-a folosit boltarea in loc de sudura, cu avantajul ca, in caz de deteriorare, reparatia se face mai rapid si mai ieftin, detasand si inlocuind doar partea cu probleme. Pentru modelul similar cu patru axe se foloseste in continuare sudura, dar nu pentru mult timp. Noul vehicul se ataseaza la un autotractor cu 2-3 axe, astfel incat sa permita incarcarea unor excavatoare sau alte masini de constructii grele. Acesta are o lungime de 12.700 mm si o greutate totala maxim admisa de 35/45 t, pentru o sarcina utila de 26,1/36,1 t. Partea inalta a platformei are 3.500 mm lungime si inaltimea de incarcare de 1.500 mm, in timp ce portiunea mai joasa are 8.670 mm si inaltimea de la sol de 910 mm.
Nooteboom a „profitat“ de criza pentru a se concentra pe cercetare si dezvoltare, si a adus si la Bauma un model nou, pentru care a primit deja comenzi. Astfel, pornind de la PX2 si de la sugestiile clientilor, compania a lansat platforma joasa Multitrailer MCO-PX, caracterizata prin manevrabilitate buna si capacitate mare de incarcare, datorata axelor pendulare specifice Nooteboom si constructiei ce permite o greutate proprie mai mica, astfel incat varianta cu sase axe are aceeasi sarcina utila ca un model normal cu opt axe. Sarcina utila depinde si de anvelopele folosite si este cuprinsa intre 12 si 14 t/axa la 80 km/h, sau pana la 17 t/axa la viteze mai mici.
Reprezentantii companiei sunt de parere ca noul produs este cel mai versatil creat vreodata, aspect dovedit si de faptul ca, inca dinainte de lansare, cateva unitati au fost deja vandute. MCO-PX este disponibil cu 3-8 axe si latimi de 2.520, 2.740 si 2.990 mm, iar platforma poate fi fixa sau simplu/dublu/triplu extensibila. In pozitie retractata, vehiculul are lungimi mici, ceea ce permite atat o manevrare mai usoara, cat si protejarea anvelopelor si economisirea de bani prin reducerea costurilor de operare si eliminarea escortelor necesare in transportul cu ansambluri ce depasesc dimensiunile maxime admise. Inaltimea platformei, cu suspensiile in pozitia cea mai joasa, este de 960 mm cu anvelope 245 si de 850 mm cu anvelope 245. Si, indiferent ce inaltime se prefera in timpul mersului, unghiul de virare ramane acelasi, de 60o, pentru o uzura mai redusa a anvelopelor.
MCO-PX este disponibil si cu gat de lebada, care poate fi fix, ajustabil hidraulic sau cu compensare hidraulica, si poate avea dimensiuni diferite, pentru autotractoare 6×4 si 8×4 cu capacitati de 25 si 30 t pe saua de cuplare.
Cea mai grea versiune a MCO-PX ofera o capacitate de incarcare pe care nu au de obicei decat trailerele modulare. Un model cu opt axe are o sarcina utila thnic admisa de 116 t la 80 km/h sau 153 t la 25 km/h.
Deoarece noul produs este si mai ieftin decat un trailer modular, reprezentantii Nooteboom sunt optimisti in ceea ce priveste modul in care il va primi piata, drept pentru care au si marit capacitatea de productie, pentru ca termenul de livrare sa fie cat mai bun.
Nooteboom a mai dezvoltat programul Interdolly ICP, pentru trailere cu platforma joasa. Acesta consta dintr-un Interdolly detasabil, ultracompact, cu 1-3 axe, care se caracterizeaza prin manevrabilitate si directie bune si greutate proprie mica. Tehnic, acesta are, la 80 km/h, greutatea pe axa de 14 t si capacitatea de incarcare de 40 t pe saua de cuplare. Special pentru transportul palelor morilor de vant, Nooteboom si-a largit de curand gama cu modelul Telestep Quatro QXL, cvadruplu extensibil, care poate ajunge la 55 m lungime si al carui avantaj principal consta in faptul ca, in pozitie retractata, inclusiv cuplat la un autotractor cu patru axe, nu depaseste 20 m, deci nu are nevoie de escorta. Modelul e disponibil si cu trei si cinci axe.
Si TII Group (din care fac parte Scheuerle, Nicolas si Kamag) a expus numeroase vehicule in premiera mondiala. Scheuerle a lansat modelul InterCombi PB cu motor auxiliar, propulsat de Unitatea PowerPack (PPU), care inlocuieste, in cazul transporturilor exceptionale pe drumuri in zone de deal, al doilea camion. La prima vedere, InterCombi PB este o platforma standard din seria Combi de la Scheuerle (are aceeasi inaltime, latime si cuplare), dar echipata cu axe directoare actionate de PPU, care are cu 31 t mai putin decat al doilea autotractor din ansamblu. Iar unitatea motoare este si foarte compacta, rezultand o combinatie cu 5 m mai scurta decat cu al doilea camion. InterCombi poate fi operat si ca unitate autopropulsoare sau cuplat cu alte trailere InterCombi. Noul model este apreciat mai ales pentru transportul componentelor de mori de vant. Unitatea motoare cu PPU, cu sau fara platforma InterCombi, poate fi decuplata de autotractor si controlata ca un sistem autonom de transport, folosind o unitate mobila, care poate actiona si propulsia hidrostatica, functiile de coborare a platformei, directia hidrostatica, sistemul de franare si pe cel de furnizare a energiei.
Noul EuroCombi BR (Boom Recess), disponibil cu patru, cinci si sase axe, in combinatie cu o punte de excavator, se foloseste la transport de excavatoare si alte masini foarte mari de constructii si este usor manevrabil in spatii inguste deoarece are unghiul de virare de 60o si inglobeaza tehnologia axelor pendulare Scheuerle si o geometrie imbunatatita a directiei.
Noul Scheuerle InterCombi ES (Extra Strong) este o platforma din otel de mare rezistenta, cu granulatie fina, S 960, pentru un moment de deformare mai inalt la nivelul traversei principale, ceea ce permite cuplarea unor axe suplimentare inaintea si in spatele platformei fara a depasi greutatea admisa pe axe. InterCombi ES poate fi cuplat si cu varianta clasica InterCombi.
A patra generatie Scheuerle SPMT a fost imbunatatita in sensul ca la constructia ei se folosesc acum roboti de sudura, deci vehiculul este realizat cu mai multa precizie, si ca greutatea pe axa a ajuns la 48 t, fata de 40 la generatia a treia, daca se folosesc anvelope superelastice.
Scheuerle a mai lansat un adaptor pentru transportul componentelor morilor de vant pe portiunea finala a traseului, care e foarte dificila si nu poate fi parcursa uneori decat cu descarcarea si mutarea marfii cu macaraua. Acesta poate fi montat foarte usor fie pe un InterCombi SP cu autopropulsie, fie pe o platforma, si are dispozitiv de virare, liftare, coborare – ultimele doua functii muta partile laterale ale palei, astfel incat aceasta sa se inchine cu pana la 23o si sa poata fi mutata spre stanga sau dreapta ca si cum ar „pluti“ peste copaci, ziduri, cladiri sau alte obstacole; in plus, pala se si invarte in jurul axei sale longitudinale. Scheuerle a mai prezentat in premiera un adaptor pentru turnuri de mori de vant de pana la 90 t, cu diametru de maximum 5.000 mm, compatibil cu seria Combi de la acelasi producator si cu modelul K25.
Si Nicolas a prezentat la Bauma un adaptor nou, telescopic, care se poate ajusta usor la diametrul tevilor si poate fi cuplat bine la un segment de turn – nu doar de moara de vant – de pana la 120 t, cu diametru interior de maximum 5.500 mm.
Adaptorul este compatibil cu platforme de la Kamag si Scheuerle.
Scheuerle si Kamag au prezentat la München, in premiera, trailerul cu platforma K25, disponibil si cu autopropulsie, care poate fi folosit atat pe sosele, cat si in incinta centrelor de productie.
Carbonul, ultimul racnet in materie de suprastructuri
Cifa a lansat pompa de beton montata pe autosasiu K62-H din carbon, considerata de reprezentantii companiei drept cea mai importanta inovatie din cadrul expozitiei. Principalul avantaj adus de folosirea carbonului este scaderea greutatii proprii, care aduce economii substantiale deoarece in loc de un camion cu sase axe se poate cumpara unul cu cinci, si se economisesc circa 15.000 de euro, asa cum precizeaza Marco Brambati, director de marketing Cifa. In plus, pompa are o lungime mai mare cu 20% (62 m) si este si mai rezistenta decat alte echipamente similare, aspect demonstrat de teste care au simulat 10 ani de exploatare in conditii reale. K62-H se poate monta pe autotractor 10×4 cu greutate totala de 53 t.
Cifa mai propune si pompa de beton montata pe autosasiu K45-H, tot din carbon, pentru camioane 8×4, care are greutate totala de 32 t, lungime de 45 m si aceeasi greutate proprie mica si rezistenta ca modelul mai mare.