Criza economica mondiala a facut ravagii printre companiile de transport si logistica indiferent de tara si, chiar si acolo unde nivelul de performanta al acestei industrii este foarte ridicat, scaderea a fost semnificativa. Din fericire, piata transporturilor din Romania incepe sa creasca, dar asta nu inseamna ca a luat sfarsit criza: suntem acum pe ultima suta de metri, cea mai grea etapa inainte de reusita. De aici incolo vor ramane doar cei care nu au luat hotarari eronate in trecut, care s-au adaptat situatiei si au incercat chiar si in vremuri grele sa isi dezvolte si consolideze afacerea. Un exemplu este Logistic E Van Wijk, companie care a continuat investitiile chiar si pe timpul crizei si care si in 2011 va face investitii masive.
Facand o comparatie intre Olanda si Romania, pietele pe care E Van Wijk si-a dezvoltat afacerea de transport si logistica, criza a adus o scadere a volumelor de transport de numai 20% in Olanda si, cu toate ca in Romania caderea a fost si mai mare, datorita nivelului de cost, tara noastra prezinta mai multe oportunitati si astfel atrage mai multe comenzi din Europa pentru transport pe distante lungi, fata de competitorii olandezi.
In Romania constructiile au suferit cel mai mult, cu o scadere dramatica, de circa 80%, mult mai mult decat in vest, dar si acolo au fost industrii unde activitatea a fost stopata. Falimentul nu a iertat nici firmele din vest, nici pe cele din Romania, in paralel cu reduceri semnificative ale flotelor disponibile in 2008.
„2010 a fost un an foarte bun pentru activitatea de transport a EVW“, a declarat Ad van Wijk, proprietarul grupului de firme van Wijk. „In Olanda afacerea a crescut fata de 2009, dar nu cu mult, ca urmare a faptului ca in vest situatia a ajuns la un nivel stabil, pe cand Romania mai are pana la maturizarea pietei, si de aici apar posibilitatile de dezvoltare. Asta inseamna ca, daca cresterea merge in directia buna, si daca banii circula, cel putin din prisma companiilor de logistica, aceasta tara are nenumarate oportunitati. Sunt multumit de rezultatele din Romania, dar asta nu inseamna ca acum putem lua o pauza, ci trebuie sa fim in continuare activi si sa cautam si alte oportunitati de dezvoltare. Din punct de vedere financiar, compania din Romania este mult mai profitabila decat cea din Olanda.“
Potrivit lui Ad van Wijk, piata romaneasca este in crestere. „In 2011 estimez o crestere economica de 3%, ceea ce ar determina un salt de 7,5% pentru activitatea de transport“, a spus van Wijk, care crede ca anul acesta va fi ultima etapa, dar si cea mai grea, a unor eforturi uriase de a depasi obstacolele puse de criza. „Va fi mult de munca si aici ar putea sa ajute enorm fondurile europene, insa din cauza birocratiei banii nu ajung la cei care au nevoie. Si chiar daca aceste fonduri ar fi accesate, managementul firmelor trebuie sa isi schimbe modul de gandire si de actionare, pentru ca, precum se stie, pe timp de criza banii nu ajuta intotdeauna daca nu apare reorganizarea si daca resursele financiare nu merg acolo unde trebuie.“
Deciziile bune de anii trecuti sunt hotaratoare acum…
Pentru firmele care si-au consumat resursele financiare, perioada urmatoare va fi in continuare dificila. Iar cele care nu au facut investitii haotice au reusit sa treaca bine si chiar sa creasca in aceasta perioada.
In ceea ce priveste achizitiile de camioane, Logistic E Van Wijk a investit in contratimp cu majoritatea: a cumparat echilibrat in 2007 si semnificativ in 2008-2010, cand au dezvoltat si alte laturi a afaceri. De exemplu, partea de textile a crescut semnificativ in cadrul companiei anul trecut fata de ce se intampla in trecut, cand doar cateva camioane erau configurate pentru un astfel de transport.
„Anul trecut am incercat sa fim echilibrati si cred ca a fost un avantaj, am incercat sa fim prezenti relativ constant si egal in Franta, Germania, Benelux, Ungaria, Italia, dar si in Portugalia sau Spania. Suntem mai putin prezenti in Polonia, Slovacia, Cehia“, a explicat Gavril Mircean, directorul general Logistic E Van Wijk.
Activitatea de transport a companiei se imparte in doua categorii: international pe distante lungi si regional pe distante medii si scurte. Prin cele doua puncte regionale, de la Bucuresti si Cluj, sunt acoperite Ungaria, Bulgaria si Romania. Transporturile spre Bulgaria sunt destul de consistente, de doua ori pe saptamana fiind derulata o linie de grupaj pentru Sofia, pe relatia Budapesta-Cluj-Napoca-Bucuresti-Sofia.
Grupajele acopera toata Europa, iar consolidarea marfurilor se face la punctele de cross-docking din Bucuresti, Cluj-Napoca si Arad. Olanda, Franta si Germania sunt cele mai importante destinatii din punct de vedere al grupajelor, existand si acolo puncte de consolidare pentru marfa de retur.
Cele doua activitati, transportul si logistica, se completeaza. Cu siguranta e un avantaj sa ai mai multe directii de business pe care sa te poti sprijini. In 2007 si 2008 logistica era mai profitabila pentru Logistic E Van Wijk, dar acum rata profitului se egalizeaza.
… ca si cele proaste
Din punct de vedere structural, companiile care ofera servicii logistice sunt mai complexe si, ca urmare, stiu mai bine sa-si calculeze costurile si sa obtina tarifele pe care le doresc. In schimb, in cazul companiilor care fac transporturi simple, din punctul A in punctul B, sunt prea multi cei care nu stiu sa calculeze costurile si care circula indiferent de pret. „Avem in bransa prea multi care sunt atenti doar la cate camioane au pe drumuri si la cat circula acestea, fara a analiza atent costurile, si care merg pe niste preturi care nu aduc profit. In Romania acest lucru ar trebui sa se schimbe“, considera directorul Logistic E. van Wijk.
In anii trecuti investitiile se faceau haotic. De exemplu, se cumparau camioane pentru CEMT-uri, fara a avea o strategie, iar acum masinile stau in curte, fara a avea ce transporta cu ele, sau au fost preluate de companiile de leasing. Acum modul de actiune s-a schimbat radical, nu se mai poate face asa si in niciun caz nu mai este momentul investitiilor pe credit, fara a avea un plan. „Daca ai o strategie bine pusa la punct si un plan solid, chiar daca bancile sunt mai greu de abordat acum, poti avea sanse de reusita. Dar totul depinde de plan“, a adaugat Ad Van Wijk.
Acesta a mai tras un semnal de alarma si asupra problemei legilor: unele nu sunt realiste, si in acest fel autoritatile nu fac decat sa puna piedici afacerilor. Un exemplu este recenta lege care a marit excesiv amenzile pentru depasiri de greutate, unde 100 kg in plus atrag penalitati care pot pune pe butuci afacerile.
Urmeaza infrastructura, care in unele zone este deplorabila chiar daca se stie ca drumurile sunt o conditie esentiala pentru atragerea si dezvoltarea afacerilor. Si atunci, chiar daca cineva ar vrea sa preia sau sa construiasca o fabrica, nu ar avea conditiile necesare sa-si desfasoare transporturile. Daca exista infrastructura, restul vine de la sine.
2011, un an de rascruce
Anul acesta vor continua proiectele de training incepute pe departament. In plus, compania va acorda „Bursele Logistic E Van Wijk, educatie si talent“. Este vorba de 10 burse de studii pentru copiii angajatilor, una pentru prescolari si cate trei pentru fiecare ciclu de invatamant.
Pentru Logistic E Van Wijk, anul acesta, dar si urmatorul vor fi deosebit de dificili, deoarece se va desfasura un proces de inlocuire a sistemului informatic actual cu unul integrat, de ultima generatie. Acest proiect a fost demarat la sfarsitul anului trecut, va fi finalizat in 2012 si va implica toata compania: soferi, transport, logistica, depozite, management.
„Vrem sa il finalizam cat mai repede, dar cu siguranta vor exista foarte multe obstacole. E un sistem nou si are o amploare foarte mare. Colegii din Olanda au facut un proiect de genul acesta, etapizat, in sapte ani, iar noi discutam de o perioada de pana la doi ani. Cu siguranta vor fi presiuni, mai ales ca in timpul implementarilor afacerea
trebuie sa mearga inainte si sa aiba cat mai putin de suferit. In conditiile acestea ne dorim cat de cat stabilitate, dar va fi nevoie de reorganizare si de multa munca. Sunt convins ca inainte de a ajunge sa beneficiem de avantajele acestui sistem vom trece prin momente grele“, a declarat Gavril Mircean.
In prezent, compania opereaza cu ajutorul unui sistem IT configurat intern, dar odata cu implementarea celui nou va fi atins un nivel mai inalt de performanta. Acesta va reprezenta o solutie complexa, care acopera toate directiile de activitate: raportari, contabilitate si interfata open-book, solicitata din ce in ce mai mult de clienti.
Potrivit reprezentantului Logistic E van Wijk, posibilitatea oferirii interfetei „open book“ ii determina pe clienti sa accepte cresterea tarifelor de transport atunci cand pot observa clar ca nu este vorba despre o crestere artificiala, ci una reala, bazata pe scumpirea anumitor elemente de cost.
Valoarea proiectului este de circa un milion de euro, pentru care compania beneficiaza si de sprijin european. Unul dintre cele mai importante beneficii va fi fluxul constant si rapid de informatii intre departamente.
Chiar daca termenul general pentru un astfel de serviciu este „furnizare de informatii in timp real“, conducerea companiei nu doreste sa primeasca informatii la secunda, deoarece ar rezulta costuri foarte mari. Vor fi furnizate informatii despre fiecare operatiune importanta, ceea ce este suficient.
Trebuie sa existe un echilibru intre informatia primita si costul acesteia, din cauza ca la un moment dat pot veni foarte multe informatii, din care mare parte inutile.
In afara de provocarile aparute odata cu demararea procesului de implementare a noului sistem informatic, investitiile realizate anul trecut in marirea flotei genereaza presiuni in plus: trebuie sa se gestioneze flota eficient, cu atat mai mult cu cat si anul acesta vor mai fi cumparate 15 camioane, din care 10 vor inlocui vehicule mai vechi, iar cinci vor fi pentru cresterea parcului. Apoi, anul trecut a fost unul cu o crestere de 30% fata de 2009, iar acest trend crescator va trebui pastrat.
Ansablurile „camion plus remorca“, o provocare pentru dispeceri
Flota Logistic E Van Wijk numara 154 de camioane, majoritatea in configuratie camion plus remorca, vehicule cu doua incinte, „road-train“ asa cum sunt numite in strainatate. Aceasta structura a flotei poate fi un avantaj, dar are si multe dezavantaje si este dificil de administrat. Datorita ei, compania este un competitor important pe piata transporturilor industriale si de volum. Un alt domeniu important este transportul ADR: la momentul de fata toata flota este abilitata sa transporte astfel de marfuri, si toti soferii au atestat ADR.
In 2009, compania a dezvoltat activitatea de grupaje. Din punct de vedere al volumului, ansamblul „camion plus remorca“ e cu siguranta mai bun pentru aceasta activitate, dar ca incarcare pe axa este defavorabil, la fel si in ceea ce priveste timpul necesar pentru incarcare, cu pana la 40% mai mare decat la un trailer normal.
Aceasta structura aduce un plus de flexibilitate flotei, un atu in fata clientilor, deoarece, atunci cand acestia au cerinte speciale, se pot gasi solutii. Uneori se intampla ca remorca sa fie lasata la unul dintre clienti, pentru a nu mai fi carata pe gol pana la ultimul punct de descarcare. Sistemul este des intalnit in Occident, unde un autotractor opereaza mai multe incarcaturi, dar, in acest caz, ei folosesc cutii mobile sau containere, si foarte putin remorci. E van Wijk lucreaza la un proiect in cadrul caruia sa poata fi folosite patru remorci pentru trei camioane, dar trebuie avute in vedere mai multe lungimi, configuratii si combinatii, una din greutati fiind faptul ca flota este formata din trei configuratii diferite de camion si remorca, deci nu pot fi combinate. In afara se lucreaza cu dimensiuni standard, orice camion poate trece sa ia cutia, dar in cazul companiei clujene numai un anumit fel de camion poate prelua un tip de remorca.
Cu aceasta structura se castiga mai ales din prisma volumului disponibil, dar costurile sunt mai mari ca achizitie, intretinere si consum. Iar daca firma nu are clienti dedicati este o investitie 100% proasta. In medie, un camion cu remorca inregistreaza un consum cu 1,1 l/100 km mai mare decat unul normal.
„Daca ai clienti interesati sa transporte 4-5 paleti in plus intr-un anumit moment, ansamblul este o solutie profitabila. Dar unii clienti au productia dimensionata de asa natura incat sa incarce camioane standard, si e greu ca unui anumit client foarte mare sa-i impui o schimbare de productie. Pe de alta parte, aceasta combinatie nu se preteaza la orice gen de marfuri: poti sa incarci marfuri de volum, nu de greutate. Sunt cateva constrangeri semnificative, care fac ca ansablurile mai lungi sa fie dificil de administrat astfel incat sa fie profitabile. Daca ar fi usor, toata lumea ar avea camioane cu remorca“, a explicat Gavril Mircean, director general Logitic E van Wijk.