Cu pasi timizi, firma de curierat pe timp de noapte Innight a inceput in 2014 sa ofere acest serviciu si in Romania. Daca initial a lucrat doar pentru doi clienti, in doi ani a ajuns la 35, iar numarul lor este in continua crestere. Cele doua huburi de la Cluj si Bucuresti au deja nevoie de extindere, iar numarul masinilor folosite, care era luna trecuta de peste 120, creste in fiecare zi. Pe timpul noptii, curierii Innight duc coletele la adresele indicate in comanda si le depun in birouri, garaje sau masini, deoarece, de obicei, nu ii asteapta nimeni la adresele unde livreaza. Avantajul unui astfel de serviciu este livrarea mult mai rapida decat pe timp de zi si pana acum a atras clienti in special din automotive si agricultura.
Innigh provine din firma TNT Innight, parte a grupului TNT care se ocupa de transporturi pe timp de noapte exclusiv pentru Europa. Filiala companiei din Ungaria a fost cumparata de actualii proprietari si ei au decis sa se extinda in Romania si in tarile vecine cu numele Innight.
Firma s-a inregistrat in Romania in 2013, iar primul transport a fost efectuat in 2014. Activitatea de aici a inceput prin a servi doi clienti, iar intre timp s-a ajuns la 35, atat din reteaua TNT Innight, cat si castigati pe plan local. Cei mai multi clienti vin din domeniul auto si agrar si au nevoie sa livreze in timp record piese auto, iar fiecare reprezinta un intreg proiect. „Deocamdata pe aceasta piata nu au venit in Romania si alte companii care ofera un serviciu similar in alte tari – in nume propriu cel putin. Mai sunt aici si alte companii care fac livrari pe timp de noapte, dar ori nu sunt specializate strict pe acest lucru, ori o fac pentru un proiect anume“, a spus Tibor Dobe, directorul general Innight Romania Express.
Toate proiectele sunt negociate in functie de volume, frecventa, destinatie etc. In prezent, compania nu are clienti pentru o singura livrare. „Nu voi refuza niciodata un client care doreste sa trimita cu noi un singur colet. Deci putem livra marfuri pentru care este nevoie de un camion, cum ar fi piese de 12 m, desi nu este specificul firmei. Insa, ca orice casa de expeditii, si eu pot apela la un subcontractor pentru acest tip de transport. Doar coletele intra pe reteaua companiei.“
In prezent, firma se concentreaza asupra clientilor pe care ii deserveste si in alte state si care au nevoie si aici de livrari pe timp de noapte. „Planul este de a ne extinde cat mai mult si mai rapid. Insa ne va lua ceva timp sa educam piata pentru acest concept, care nu a existat inainte la noi.“
Cifra de afaceri a Innight Romania a fost anul trecut de 12 milioane de lei, aproximativ dubla fata de 2014, iar previziunile pentru anul acesta indica o crestere similara.
Compania livreaza direct pentru destinatiile din Ungaria si Bulgaria, dar coletele pot fi transportate mai departe prin reteaua TNT Innight. Aici se primesc zilnic transporturi din Germania, Polonia, Cehia, Slovacia, Austria.
Huburile devin neincapatoare
Innight are trei puncte de lucru in tara la Oradea, Cluj si Bucuresti, si mai lucreaza si cu alte huburi, operate de subcontractori la Deva, Brasov sau Bacau.
La Oradea, compania detine doar un birou, deoarece marfurile care vin de la Bucuresti sunt deja livrate pe traseu catre clienti, iar cele care vin de la Budapesta merg direct la destinatie.
La Cluj, Innight are un hub de 460 m2 care deserveste zona Transilvaniei, Ardealul, dar si nordul Moldovei. Aici, activitatea incepe la miezul noptii, cand ajung primele masini cu marfa, si se termina la 07:00. Comenzile finale vin spre seara, incepand cu ora 17:00, pana chiar dupa 20:00, si sunt prelucrate si introduse in sistemul companiei, apoi se tiparesc documentele de transport si se incarca masinile.
Deoarece anul trecut spatiul de aici a devenit neincapator, compania a decis mutarea intr-un alt depozit, de circa 500 m2, insa cu o structura ce va permite incarcarea simultana a mai multor vehicule. „Pentru noi, rampa de incarcare aici este o platforma de circa 12 m lungime si 4,5 m latime, acoperita de copertina, unde se aliniaza masinile. Aici pot fi incarcate in paralel 5-7 masini. Noi estimam ca intr-o ora vom incarca toate masinile din aceeasi fereastra de timp, care pot fi de toate tipurile, mai putin camioane grele.“
Punctul de transbordare de la Bucuresti are 500 m2, dar, cum si acesta a devenit neincapator, compania are in vedere mutarea intr-un spatiu de 1.000 m2, aflat in curs de constructie in aceeasi locatie. De aici, Innight livreaza atat pe timp de noapte, cat si ziua. „Toate huburile sunt folosite pentru transbordarea marfii. La noi raman marfuri doar din pura intamplare, daca nu au putut fi livrate la clienti, insa ele revin in circuit si sunt livrate a doua zi dimineata.“
Increderea clientului este mai greu de cucerit
Clientii care deja folosesc aceste servicii si in alte state sunt cel mai usor de convins de avantajele unui serviciu de livrare pe timp de noapte, restul insa trebuie convinsi sa aiba incredere. Potrivit lui Tibor Dobe, cei mai precauti clienti au la dispozitie o serie de masuri suplimentare la care pot apela pentru un plus de incredere, cum ar fi supravegherea video sau dispozitive care permit deschiderea usilor doar cu scannerele Innight. „Cand am fost angajat la aceasta firma am mers personal la livrarile efectuate in Budapesta. Trebuia sa livram un colet la sediul unei firme in masina angajatului de la service, care se afla in garaj. Asa ca am deschis poarta de la intrare, apoi cea de la garaj si masina. Dupa ce am pus acolo coletul, le-am inchis pe toate si am plecat. Sunt firme care ne cer astfel de livrari, sau alti clienti ne permit sa intram in magazinul lor. Avantajul este acela ca marfa le ajunge unde doresc in timp record.“
Subcontractorii lucreaza exclusiv pentru Innight
Transporturile companiei sunt efectuate cu ajutorul subcontractorilor ce lucreaza exclusiv pentru Innight. Reteaua de transport cuprinde rute fixe, care pleaca si ajung la ore exacte. Acum cele mai multe curse pornesc in mai multe valuri din doua directii, dinspre Budapesta catre Romania cu marfuri din statele europene pentru importatorii din Romania, care sunt adunate la hubul companiei de la Budapesta si ajung pe reteaua de distributie catre Romania.
In reteaua Innight cele mai multe masini au pana la 3,5 t, dar se folosesc si camioane de 12 t. Obiectivul este ca marfa sa fie livrata pana dimineata in majoritatea tarii. „Din pacate, infrastructura nu permite parcurgerea tuturor distantelor in timpul stabilit. 600 km nu se pot parcurge in cinci ore, ci in 12. Daca pornim din Budapesta la ora 20:00, cel mai devreme putem ajunge la ora 08:00 la Bucuresti. Din Bucuresti catre tara, in majoritatea cazurilor, marfurile sunt livrate catre clienti pana la 08:00.“
Rutele si incarcarile sunt calculate de angajatii firmei, ce au o bogata experienta in acest sens. „Nu cred ca un soft poate sti in permanenta care este situatia reala din trafic. De exemplu, cum se poate circula pe Valea Jiului, sau daca azi un drum dureaza trei ore sau sase. Daca pe un drum nu se poate ajunge la timp, atunci ruta trebuie recalculata, poate este nevoie sa incarc marfa pe alta masina, care merge in alta directie, sa impart marfa, sa rerutez cealalta masina. Pe de alta parte, daca ajungi la Cluj, de exemplu, la ora 03:00 dimineata, atunci poti sa parcurgi Clujul in 30 de minute, dar daca ajungi la 07:00 cele 30 minute se transforma intr-o ora si jumatate.“
Masinile companiei ajung in toata tara, asa ca la preluarea unui nou contract reprezentantii sai vad daca mai exista rezerve pentru un alt oras. Daca, de exemplu, o masina ajunge la Craiova la 03:00 noaptea, atunci se mai pot lua clienti pe masina respectiva.
Cat priveste timpul de condus si odihna, compania face eforturi ca acesta sa fie respectat chiar si de vehiculele mai mici de 3,5 t pe care le foloseste. „Trebuie sa fim atenti atat la siguranta oamenilor, cat si a marfii. Pe distante lungi, soferii se schimba in diferite puncte pe traseu.“
Cum timpul de livrare este foarte limitat, cele mai multe contracte prevad si penalitati serioase pentru intarzieri.
Sunt preferate firmele cu experienta
Deoarece livrarea pe timp de noapte presupune multa incredere, companiile preferate sunt cele cu experienta in activitatea de curierat. „Pentru noi, increderea este cel mai important factor in relatia cu subcontractorii de transport. Este foarte important sa ne putem baza pe ei, mai ales ca la predarea marfurilor la destinatie nu este prezent nimeni. Deschidem masini, garaje, orice structura in care ni se cere sa predam coletele.“
Odata ajunsi la locatia de livrare, curierii scaneaza codul de bare al locatiei, daca exista, sau se foloseste locatia inregistrata de GPS-urile scanerelor. De multe ori, coletele sunt si fotografiate la livrare pentru a dovedi ca au ajuns in stare buna la destinatie. Iar pana a doua zi la ora 12 clientii nemultumiti pot depune eventualele reclamatii.
In cazul in care coletul a ajuns deteriorat, se face o reclamatie cu detalii, inclusiv poze cu respectivul colet. „Ajungerea in stare buna a coletului la destinatie depinde foarte mult si de modul in care clientii isi ambaleaza marfurile. De exemplu, unii producatori din domeniul automotive isi ambaleaza atat de bine marfurile, incat riscurile de deteriorare sunt minime. Insa sunt si companii care vand piese mai ieftine, unde nu se investeste in ambalaj, astfel ca acestea sunt mai expuse la deteriorare.“
Niciun curier al Innight nu preia deocamdata banii la livrare. Insa acest sistem urmeaza a fi implementat si va fi disponibil pentru livrarile pe care firma le face pe timpul zilei. Livrarile efectuate pana la 08:00 sunt in regim de „livrari de noapte“, iar dupa aceasta ora se considera a fi livrari de zi. Comenzile care vin la sediul firmei vor contine si detalii privind sumele achitate, dar si modalitatea de plata, informatii care ajung si la curieri. „Asa ca, acolo unde este cazul, ei preiau plata cash, iar ulterior depun banii in conturile specificate in documente.“
Un sofer nou venit trebuie la inceput sa mearga cu cei care lucreaza deja in retea pentru a invata ulterior sa se descurce singur. Fiecare este dotat cu GPS si scanere si trebuie sa anunte imediat orice problema intampinata in activitate.
Soferii noi sunt instruiti
In prezent, peste 120 de vehicule deservesc reteaua Innight, insa aici saptamanal intervin schimbari in structura livrarilor, asa ca numarul acestora este in permanenta crestere. Iar subcontractorii companiei au flote atat de patru vehicule, cat si de 26.
Acestora li se cer atat asigurarile obisnuite, respectiv RCA, CMR, cat si o asigurare suplimentara de marfa, a carei valoare depinde de ruta, de volum, dar si de structura clientilor. „La o ruta Cluj-Baia Mare, costul asigurarii suplimentare difera de una dintre Bucuresti si Budapesta. Toate asigurarile depasesc 50.000 de euro.“
Pe site-ul companiei exista permanent un anunt prin care se cauta subcontractori si zilnic se primesc oferte. Dar primele anuntate de rute noi sunt companiile cu care Innight deja lucreaza. Volumele de transport se impart uniform in toata tara pe partea de piese auto. Pe partea agrara, livrarile sunt mai mult in sud si in vest.
Transportatorii sunt platiti la date fixe
Termenele la care Innight isi primeste banii de la clienti difera in functie de conditiile negociate. Insa, indiferent de negocierile pe care le are cu clientii sai, Innight isi plateste transportatorii la 30 de zile de la facturare. Cursele efectuate se factureaza la final de luna. „Nu pot spune daca acest tip de transport se face mai ieftin decat cel pe timp de zi, stiu doar ca exista niste preturi standard pe care ni le ofera subcontractorii si pe care le putem accepta. Iar contractele au anexe pentru cresterile la combustibil, dar nu si celelalte cresteri de costuri pana la finalul termenului contractual.“