Dupa publicarea proiectului de lege privind anularea unor obligatii fiscale pentru anumite categorii de contribuabili, transportatorii au intrat in vrie, intrucat din forma actului normativ reiese faptul ca diurnele pentru soferi se vor impozita dupa 1 iunie a.c. Impactul pe care aceasta masura il va avea asupra intregului sector al transporturilor nu este greu de imaginat, pentru ca odata cu impozitarea diurnelor vor creste automat costurile tuturor companiilor romanesti, care nu vor mai fi competitive la extern. Nu mai este un secret pentru nimeni faptul ca vesticii ridica tot felul de bariere pentru a restrictiona accesul esticilor la piata lor. Acum operatorii ar putea primi lovitura de gratie de la propriul Guvern.
Dreptul angajatului la diurna este consfintit in legislatia romaneasca inca de acum 20 de ani (HG 518/1995) si, mai mult, nu este supus impozitarii, la fel ca nicaieri altundeva in lume, cu conditia sa se incadreze in anumite limite. Astfel, in Romania diurna pentru bugetari este de 17 lei la deplasarile in- terne si de 35 de euro la cele externe, iar firmele private pot acorda de maximum doua ori si jumatate valorile aprobate pentru angajatii de la stat.
De la sfarsitul anului trecut, de cand occidentalii au inceput sa se inflameze de faptul ca veniturile soferilor romani sunt constituite mai ales din diurna, guvernantii nostri au inceput sa se gandeasca ca n-ar strica sa impoziteze si acesti bani, mai ales ca ar impusca doi iepuri dintr-o lovitura: i-ar multumi pe prietenii europeni si ar mai aduce bani suplimentar la buget, fara sa se gandeasca ca vor baga in faliment transporturile din Romania. „Degeaba te bucuri ca ai castigat un euro, daca acest lucru te costa doi euro. Impozitarea diurnelor la extern este o masura sinucigasa, intrucat operatorii nu vor putea creste tarifele de transport pentru a acoperi cheltuielile suplimentare generate. Iar daca maresc preturile nu vor mai fi competitivi. Suntem in fata unei decizii politice anti-economice. Guvernul nu face altceva decat sa restrictioneze accesul propriilor agenti economici la piata internationala, in conditiile in care ar trebui sa inteleaga ca, de fapt, este in competitie cu celelalte state UE si ca trebuie sa isi protejeze transportatorii. Mai ales ca acest sector genereaza anual nu mai putin de 4% din PIB-ul Romaniei“, a declarat Radu Dinescu, secretar general UNTRR, cu prilejul unei conferinte de presa organizate pe tema proiectului amnistiei fiscale si a iminentei impozitari a diurnei.
„Nu poti acorda amnistie pentru ceva perfect legal“
Problema impozitarii diurnei a devenit prioritara odata cu aparitia proiectului amnistiei fiscale, prin care guvernul vrea sa stearga cu buretele obligatiile fiscale neplatite statului pana la 1 iunie 2015 de catre mai multe categorii de contribuabili, printre acestia numarandu-se si soferii. „Proiectul amnistiei fiscale este in sine o mare gluma in privinta impozitarii diurnei, pentru ca nu poti acorda clementa pentru ceva …