Este deja bine cunoscut faptul ca soferul reprezinta cartea de vizita a unei companii de transport in relatia cu partenerii si ca este una dintre resursele umane cele mai importante din cadrul unei firme, care are puterea sa asigure eficienta, dar si sa prabuseasca totul. Am incercat sa aflam care sunt masurile pe care firmele de transport le iau pentru a se pune la adapost de probleme pe care acestia le-ar putea crea.
Furtul de carburant este un fenomen normal in Romania, iar pentru a-i tine sub control tot mai multe companii alimenteaza doar carburantul necesar pentru fiecare cursa, si astfel soferul nu mai dispune de marje pe care sa le sustraga. Iar "bonusarea nu poate impiedica furturile, deoarece suma valorificata din furtul de combustibil sau de marfa este incomparabil mai mare decat orice bonus pe care l-am putea plati soferilor", a spus Nicolae Manescu, manager general Ahead Logistics.
De aceeasi parere este si Adrian Nuta, directorul general Eurocargo, care crede ca, indiferent ca le acorzi vreun stimul sau nu, rezultatele sunt aceleasi. "Toti soferii fura carburant. Am incercat sa iau masuri si cred ca fenomenul s-a mai redus. As fi naiv sa cred, insa, ca am eradicat furturile", a spus Nuta. Potrivit acestuia, computerele de bord au o eroare de +/-5%, admisa chiar si de producatori, aceasta fiind si marja permisa soferilor.
Pentru a face economii se opteaza pentru rute mai scurte pentru a evita taxele de drum si consumul suplimentar de motorina. "Noi mergem in Marea Britanie, astfel am ales ruta prin Luxemburg, pentru ca acolo motorina este mai ieftina si soferii mei au obligatia sa alimenteze de acolo", a explicat Adrian Nuta.
Cu soferii nimic nu este bine: daca le tai din salariu, pleaca, daca nu, este debandada. Soferii cu experienta care au meritat au fost bonusati, atat cu bani, cat si cu motorina, pentru a nu mai fi tentati sa «ciupeasca» din rezervor, iar aceste masuri chiar au dat rezultate, a spus si Adi Szabo, director general Asexpress, urmand strategiile de bonus malus adoptate de alte companii. "Am la firma un sofer batran care ma fura si unul tanar care a mers cu masina defecta pana a distrus puntea. Pe care sa-l aleg in aceste conditii?", a completat acesta.
Si marfa este tentanta
Nu se poate cunoaste cu exactitate valoarea marfurilor furate pentru ca nu se cunosc volumele. "Am avut cazuri de soferi care au sustras marfa de 35.000 de lei, impreuna cu o persoana de la depozitul de unde s-a efectuat incarcarea", a completat reprezentantul Ahead Logistics.
Pierderile sunt acoperite de firma de transport, deoarece asigurarile inca nu acopera astfel de probleme. "Se considera a fi o problema pe care angajatorul o poate rezolva direct cu angajatul prin mijloace coercitive. Daca s-ar introduce o asigurare profesionala individuala a soferului ar fi o posibilitate pentru angajatori sa nu ramana cu pagube insemnate din cauza unor soferi, iar in momentul in care firma de asigurari constata ca un anumit sofer este «campion» la furt