Actuala situatie dificila cu care se confrunta economia Romaniei a avut drept consecinta, pentru unii transportatori, reducerea drastica a volumelor, reflectata in tarife care nu acopera, in multe cazuri, cheltuielile. Insa, pentru altii, piata a creat o serie de oportunitati care au dus la impulsionarea afacerilor de transport si, implicit, la achizitii de vehicule. Insa nici unii, nici ceilalti, nu au fost ocoliti in ultimii ani de neplacerile provocate de cei care practica in continuare preturi de dumping, de majorarea pretului la carburant sau a taxelor de autostrazi din majoritatea statelor europene si, mai ales, oricat de buni negociatori ar fi fost soferii, nu au fost ocoliti de "contributiile" stiute si nestiute ale tranzitarii vamilor si soselelor, mai ales in Ungaria.
In aceste conditii, pentru a se mentine pe linia de plutire, sau chiar a se dezvolta, jucatorii din piata au incercat fie sa-si largeasca portofoliul de produse, in special in cazul distributiei, fie sa-si diversifice activitatile companiilor, prin productie sau servicii noi.
Cresterile impun achizitii continue
Primele noua luni ale lui 2011 au fost mai bune decat similarele din 2010, insa spre sfarsitul anului au crescut preturile la carburanti si au scazut volumele de marfa, a afirmat Lupu Ioan, administratorul companiei Lup Trans, completand: "in decembrie am avut curse din Germania, Franta sau Spania care ajungeau in Romania cu 3-4 m de podea libera, desi deseori traversam cate cinci tari". Cu toate acestea, Lup Trans si-a completat anul trecut flota prin achizitia unui autotractor si a patru remorci, second-hand, ajungand astfel la o flota de 14 vehicule.
Dupa ce, la inceputul crizei, a vandut opt vehicule, MCMS Bota a ajuns in 2011 din nou pe profit, transporturile mergand "mai bine ca oricand". "Anul trecut am achizitionat 10 vehicule, iar la inceputul lui 2012 inca 10, parcul total ajungand la 35. Chiar daca sunt second-hand, acestea sunt folosite in transport intracomunitar de marfuri paletizate, cursele fiind obtinute prin case de expeditii din Austria, Germania, Anglia si Italia", a precizat administratorul companiei, Florin Bota.
Licurici Impex, cu o flota de distributie de peste 60 de vanuri, plus 13 vehicule de marfa, ca sa pastreze volumul, in 2011, a trebuit sa aduca noi produse in portofoliu, mai ales dupa ce a constatat ca va trebui sa vanda cele doua masini destinate transportului frigorific, ca urmare a scaderii cererii pe acest segment. "Am inceput activitatea de transport intracomunitar in 2008, cu noua masini. In 2011 am achizitionat inca noua, urmate de inca 30 anul acesta, cu finantare externa. Ca atare, la sfarsitul anului vom avea 48 de tiruri", a afirmat administratorul companiei, Marius Dan, subliniind ca toate vehiculele sunt noi, Euro 5.
Un alt transportator care, pe langa marfuri generale, este specializat si pe transport de confectii pe umerase, a mers in ultimii trei ani numai pe crestere.