Problema lipsei autorizatiilor terta-tara de Turcia a fost ameliorata temporar dupa primirea a 250 de autorizatii la inceputul lui august, care sunt insa insuficiente raportat la nevoile carausilor romani. Reprezentantii MTI responsabili cu negocierile cu partea turca sunt intr-o situatie ingrata, intrucat nu mai au, acum, argumente in favoarea lor; turcii au declarat ca pentru 2012 nu mai doresc autorizatii suplimentare de tranzit de la noi si chiar si pe cele 250 ni le-au dat mai mult din prietenie decat ca sa primeasca ceva… la schimb. In lipsa controlului corect in frontiera si a sanctionarii "spaguitorilor" din CNADNR, reprezentantii MTI ar putea umbla – pentru urmatoarea comisie mixta cu Turcia, programata pe 2-3 octombrie – la buzunarul cu autorizatii terta-tara, adica sa solicite schimbul, la reciprocitate cu partea turca, al unui numar de 1.000 de autorizatii terta-tara.
De ce se recurge la aceasta solutie? Pentru ca, oricum, transportatorii turci fac si acum terta-tara ilegal, cu o "atentie" de 30 de euro in frontiera.
Dupa numeroase solicitari si insistente din partea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (MTI), turcii ne-au mai dat, la inceputul lui august, 250 de autorizatii terta-tara. Acestea au si fost distribuite insa in numai 20 de minute, iar nevoia de autorizatii terta-tara pe aceasta destinatie ramane, in continuare, mare.
Dupa comisia mixta din 19-20 iunie 2012, unde, dupa cum se stie, partile nu au putut conveni nimic concret din cauza pretentiilor exagerate ale turcilor in ceea ce priveste numarul de autorizatii cerute si cele acordate romanilor, partea romana a solicitat omologilor 1.000 de autorizatii terta-tara, fiind primite insa numai 250. In august, partea turca a transmis ca nu mai solicita, pentru acest an, autorizatii suplimentare de tranzit pentru Romania. Daca s-ar face un control sustinut macar pe teritoriul tarii noastre de catre ISCTR lucrurile ar sta diferit. Practic, orice control serios, intelegand prin asta permanent si efectuat pe traseele frecventate de autocamioanele turcesti la tranzitarea Romaniei, pe care ISCTR il face autovehiculelor turcesti, poate transmite un semnal acestora asupra necesitatii respectarii, pe teritoriul tarii noastre, a cerintelor de acces al acestora, inclusiv sub aspectul autorizatiilor de tranzit. In plus, ar putea sa dea de gandit si "spaguitorilor-sefi" din frontiera.
Am putea sa le dam si autorizatii terta-tara
In lipsa sustinerii din partea institutiilor de control, reprezentantii MTI sunt putin deceptionati de raspunsul oficialilor turci cum ca nu au nevoie de autorizatii de tranzit de Romania. Mai ales ca la inceputul lui septembrie se va mai trimite o solicitare de suplimentare a numarului de autorizatii de Turcia. Eventual li se va propune acestora schimbul, la reciprocitate, al unui numar de autorizatii terta-tara de Romania, desi, pana acum, partea romana a evitat sa acorde acestora autorizatii terta-tara. Si pana la urma nici nu este prea grav, intru