Piata vehiculelor finantate prin leasing financiar a crescut, in primele trei trimestre din 2011, cu 51% comparativ cu aceeasi perioada din 2010, ajungand la 647 de milioane de euro, potrivit cifrelor furnizate de Asociatia Societatilor Financiare din Romania (ALB). Tot in aceeasi perioada s-a inregistrat o crestere cu 5% pe segmentul vehiculelor comerciale grele comparativ cu perioada similara a anului anterior, in timp ce utilitarele au scazut cu 2%. O explicatie a cresterii solicitarilor pentru camioane (in special de constructii) o reprezinta absorbtia fondurilor europene in dezvoltarea proiectelor de infrastructura. A crescut, de asemenea, si transportul international, operatorii achizitionand camioane Euro 5.
Pe piata de finantare din ultimii trei ani s-a instalat o justificata prudenta de ambele parti ale ecuatiei leasing-ului, este de parere Alexandra Nicolae, director de vanzari BCR Leasing IFN. Consumatorul fie intampina dificultati in a gestiona un buget mult mai restrans, fie isi protejeaza lichiditatile evitand noi angajamente de plata pe termen lung.
Pe de alta parte, societatile de leasing si-au revizuit criteriile de eligibilitate pentru finantare, pentru a preveni riscul de neplata. Aceste criterii permit evaluarea cat mai obiectiva a clientului si incadrarea sa intr-un anumit „rating“, care il califica sau nu pentru accesarea unei finantari in leasing.
„In conditiile specifice de criza, accentul cade mai ales pe capacitatea previzionata a clientului de a rambursa finantarile contractate, capacitate pe baza careia se intocmeste un grafic de rambursare cat mai apropiat de posibilitatile reale ale acestuia. Un alt criteriu il reprezinta istoricul serviciului datoriei asociat aplicantului respectiv pana la data depunerii dosarului de leasing, dar si piata relevanta pe care opereaza acesta si posibilitatile de mentinere/relansare a activitatii“, a precizat Nicolae.
Trebuie mentionat ca piata romaneasca de finantare nu a fost influentata puternic de problemele din celelalte tari din Uniunea Europeana, potrivit companiilor de profil, dovada fiind faptul ca estimarile pentru piata de leasing, cel putin pentru acest an, vizeaza o crestere de 10-15% comparativ cu 2011.
„Rata dobanzii practicata de Raiffeisen Leasing nu a suportat modificari in 2011. Mai mult, pentru transportul de marfa si de calatori am avut oferte speciale de finantare, cu avans redus fata de oferta standard. In continuare, in 2012, vom veni cu produse atractive pentru zonele care au cunoscut o tendinta crescatoare anul anterior. Sectoarele de activitate care credem ca vor inregistra in perioada urmatoare rezultate foarte bune vor fi infrastructura si domeniile conexe, sectorul medical, agricultura si energiile alternative“, a explicat Felix Daniliuc, director general Raiffeisen Leasing IFN.
Clientii de utilitare/echipamente de constructii/depozitare reprezinta 35% din totalul portofoliului companiei. Special pentru 2012, Raiffeisen Leasing va avea un produs dedicat autobuzelor si autocarelor, luand in considerare si faptul ca in 2013 vor avea loc licitatii de trasee.
Liber la leasing operational si SH
Incepand cu 2011, Raiffeisen Leasing a incheiat un parteneriat cu Sixt New Kopel Group, care vizeaza finantarea prin leasing operational pentru autovehicule pana in 3,5 t. Pe piata romaneasca sunt firme multinationale de transport care au camioane luate in leasing operational de la furnizori din Occident, astfel ca acest produs s-ar putea extinde cu succes in viitor si in Romania.
Raiffeisen Leasing finanteaza si vehicule rulate a caror perioada maxima de finantare sa nu depaseasca sapte ani de la data primei inmatriculari.
„Am dezvoltat in acest sens un parteneriat cu societatea BAS Truck Olanda, care este lider la nivel european in cumpararea si vanzarea vehiculelor comerciale uzate. La BAS Trucks se afla un stoc constant de 1.300 de autovehicule comerciale, din toate marcile de renume, intr-o gama foarte larga de tipuri si ani de fabricatie, la preturi pentru toate posibilitatile. Pentru a studia oferta si a afla pasii care trebuie facuti la achizitionarea unui vehicul nu este necesara deplasarea in Olanda, ci se poate accesa site-ul companiei“, a aratat Felix Daniliuc.
La sfarsitul anului trecut, Raiffeisen Leasing mai avea un numar redus de reposesii, acest lucru datorandu-se faptului ca in decursul anilor anteriori s-au efectuat o serie de restructurari, astfel incat clientii sa poata duce la bun sfarsit contractele de leasing incheiate. Iar volumul mare de reposesii preluat in 2009 a fost deja replasat.
Reposesia, ultima solutie
Deteriorarea permanenta a principalilor indicatori macroeconomici, atat la nivel national, cat si european, a condus, in mod evident, la o deteriorare a comportamentului in plati al clientilor.
Conform datelor statistice, cele mai afectate sectoare au fost constructiile, transporturile, vanzarile auto, industria metalurgica, dar si celelalte ramuri aflate in aval sau amonte de ele. In aceste conditii, numarul initial al recuperarilor de vehicule comerciale a fost mai mare pentru toate companiile de leasing, potrivit Alexandrei Nicolae. Intre timp, situatia reposesiei vehiculelor reflecta o anumita tendinta de stabilizare, iar stocul s-a fluidizat, nivelul intrarilor de autovehicule fiind inferior iesirilor generate de revanzarea acestora.
„In general, cele mai multe vehicule comerciale reposedate au facut obiectul unor contracte de leasing incheiate in perioada de boom economic din 2007 si inceputul lui 2008, inainte ca efectele declinului economic pe piata autohtona sa se fi generalizat.“
Reposesia este o solutie de ultima instanta, este insa de parere directorul BCR Leasing. Iar compania a oferit alternative clientilor sai, cum ar fi perioade de gratie de pana la 12 luni, prelungiri ale termenelor de rambursare, modificari ale graficelor de rambursare in corelatie cu sezonalitatea afacerii etc., fara ca acestea sa presupuna degrevarea clientului de angajamentele de plata asumate in mod responsabil si nici derogari de la standardele de prudentialitate si profitabilitate asumate de BCR Leasing.
„Clientul evita astfel declansarea procedurilor de reposesie a bunului, isi pastreaza calitatea de bun-platnic, se mentine solvabil, iar locatorul evita costurile implicate in recuperarea bunului, demersurile legale, eforturile de stocare, mentenanta si revanzare catre terti. Exista si situatii in care utilizatorul returneaza vehiculul la initiativa sa. Cel mai adesea este vorba de firme din constructii, comert sau servicii, majoritatea IMM-uri, care au derulat contracte cu statul, cu dezvoltatori imobiliari sau alti terti care, la randul lor, nu si-au onorat obligatiile de plata fata de utilizator.
Spirala economica antreneaza astfel jucatori si zone apartinand mai multor lanturi creatoare de valoare. De aceea, pentru a contracara generalizarea efectelor negative, sunt necesare masuri anti-criza concertate la nivelul economiei in ansamblu.
In actualele conditii, activitatile de reposesie si revanzare a bunurilor implica, in mod necesar, cheltuieli operationale legate de posibile demersuri legale, cooperarea cu firme specializare in recuperare, cheltuieli logistice legate de evaluarile tehnice ale vehiculelor, operatiuni de service si «cosmetizare» si, nu in ultimul rand, eforturi ale unor forte de vanzare proprii sau ale unor terti, specializate in vanzarea acestor bunuri.
Datorita declinului economic, in prima parte a lui 2009, numarul recuperarilor a fost comparabil mai mare decat in perioada similara a lui 2010. Stocul BCR Leasing a fluctuat in limitele a 250-400 vehicule, iar dinamica vanzarilor s-a accentuat dupa lansarea site-ului de revanzare dedicat“, a mai explicat Alexandra Nicolae.
Vehicule „low“ si „medium“ cost, verificate tehnic
Continutul stocului este divers, cele mai multe vehicule fiind din clasa de „low“ si „medium“ cost. Pentru revanzare au fost utilizate toate canalele disponibile, inclusiv parteneriate cu dealerii.
In privinta cererii, piata interna a fost mai sensibila la oferta de automobile si vehicule comerciale usoare, in timp ce piata europeana a permis valorificarea cu precadere a vehiculelor comerciale grele. Pretul vehiculelor reposedate se stabileste pe baza celei mai bune oferte primite, utilizand ca baza de apreciere rapoartele de evaluare si cotatiile pietei pentru tipul de autovehicul ofertat.
„Principalele avantaje in accesarea ofertei BCR Leasing de bunuri recuperate sunt legate de posibilitatea achizitionarii in leasing a acestora in conditii avantajoase, respectiv de posibilitatea platii unui avans mic, de alegerea duratei contractului in functie de dorinta si posibilitatile clientului, de posibilitatea recuperarii TVA, in cazul firmelor. Calitatea masinii este bine corelata cu pretul sau de vanzare, intrucat stabilirea pretului are la baza, printre altele, o expertiza tehnica facuta de terti.“
In privinta starii tehnice a vehiculelor recuperate, nu se efectueaza reparatii care ar antrena intens asiguratorii si ar prelungi durata de stationare in parcul BCR Leasing. Dupa verificarea tehnica si evaluare, vehiculele sunt pregatite pentru a fi vizionate de cumparatori. Preturile sunt astfel stabilite incat cumparatorii sa beneficieze de reale avantaje in raport cu valorile de piata ale acestor bunuri.
„Cele mai multe vehicule sunt recuperate in conditii tehnice acceptabile in raport cu durata de utilizare. Nu putem insa sa trecem cu vederea tendinta unora dintre utilizatori de a «iesi in castig» pe ultima suta de metri, prin «artificii» care vizeaza orice componente demontabile (inlocuirea cauciucurilor, a bateriilor, disparitia unor sisteme audio, a unei oglinzi etc.) Cu totii avem inca de invatat la capitolul comportament fata de partenerul de afaceri, inclusiv firmele de leasing, care ar trebui sa fie mai bine pregatite sa preintampine astfel de probleme“, a subliniat directorul BCR Leasing.
In octombrie si noiembrie 2011, solicitarile de finantare au cunoscut o tendinta crescatoare, datorita unei oferte promotionale BCR Leasing destinate achizitiei de vehicule de orice tip.