Nu putine au fost cazurile in care firmele cautau pe internet modele de contracte de transport si apoi ajungeau in situatia nu numai de a nu-si primi contravaloarea acestui serviciu, ci chiar de a fi bune de plata in fata clientului. Situatia a avut loc deoarece carausii nu au fost protejati de un contract bine realizat. In sprijinul acestora, si nu numai, UNTRR a propus o serie de conditii de transport care sunt in prezent in curs de perfectionare si vor fi valabile de la inceputul lui septembrie pentru membrii asociatiei.
Cu ocazia conferintei Tranzit de la Bucuresti, UNTRR a prezentat un proiect al conditiilor de transport pe care vrea sa le lanseze pe piata in septembrie. Acestea urmeaza a fi anexa la CMR, iar clientul si le va asuma la semnare. Formatul va fi realizat pentru membrii asociatiei ce vor dori sa il foloseasca fie ca atare, fie ca sursa de inspiratie in contractele pe care le incheie cu clientii.
Inainte, insa, de a le da la semnat, clientul va trebui informat de catre transportator ca lucreaza pe baza conditiilor UNTRR.
Acestea sunt optionale pentru ambele parti – cu exceptia cazului in care au fost semnate – si menite sa protejeze in caz de litigiu transportatorii care lucreaza in special pe baza de comanda. „Scopul sau este sa poata oferi mai multa protectie prin prisma conditiilor comerciale care exced CMR. Un transportator care executa o comanda pe baza CMR si are CMR confirmat, dar nu este platit, are dificultati in instanta in conditiile in care nu are contract si conditii comerciale scrise si agreate cu beneficiarul. UNTRR vine in intampinarea unor nevoi reale ale transportatorilor! Cine agreeaza conditiile cu furnizorii si beneficiarii le poate folosi, cine nu, nu!“, a explicat Radu Dinescu, secretar general UNTRR, care a completat ca genul acesta de conditii sunt deja folosite cu succes de transportatorii din Marea Britanie. Conditiile propuse nu pot avea, insa, utilitate in cazul clientilor multinationali care vin cu contractele proprii, ce sunt aplicabile tuturor transportatorilor cu care lucreaza, indiferent cine si de unde sunt acestia.
In prezent, principalele conventii si acorduri care guverneaza transportul sunt Conventia CMR, pe baza careia lucreaza majoritatea transportatorilor, AGTC, ADR si ATP.
Detaliile sunt importante
Daca transportatorii vor folosi conditiile propuse de UNTRR ca sursa de inspiratie pentru contractele pe care le incheie cu clientii, atunci vor trebui sa fie foarte atenti la fiecare formulare. Astfel, aici ar trebui sa se precizeze ca marfa sa fie predata la locul si ora indicate de client si sa fie stipulare penalitatile de intarziere la descarcare ce revin beneficiarilor.
Conditiile de transport UNTRR dau posibilitatea transportatorului ca, in cazul in care nu poate livra marfa la destinatie, sa o poata vinde pentru a-si acoperi costurile. Nu putine au fost cazurile in care companiile care au comandat transportul au disparut de pe piata, iar firmele s-au trezit ca nu au ce face cu marfa si, din pacate, unele nici nu au mai reusit sa o vanda, fiind vorba de produse care nu se cer pe piata. Insa, in astfel de cazuri, este bine sa se stabileasca si un termen ferm, dupa care se poate trece la vanzarea produselor.
In plus, greselile cauzate de transportator si excluderile trebuie sa fie clar enumerate, astfel incat, in caz de litigiu, sa se poata stabili concret vinovatia uneia din parti. In plus, este bine de mentionat si deteriorarea marfii din cauza ambalajelor sau modalitatii de stivuire necorespunzatoare, unde vina apartine tot expeditorului. Iar transportatorul ar trebui sa aiba dreptul de a solicita documente justificative privind valoarea marfii deteriorate, pierdute, reparate sau furate. Obligatia prezentarii acestor documente ar putea sa apartina reclamantului.
Nu trebuie neglijate nici cerintele suplimentare ale clientului, care trebuie, evident, platite suplimentar. Un exemplu in acest caz este atunci cand acesta doreste ca soferul sa fie acela care sa descarce marfa.
De asemenea, nu putini sunt transportatorii ce considera ca, in caz de intarziere la plata, dobanda legala de circa 6,5 %/an invocata de OG 9/2000 este mult prea blanda, astfel ca ar trebui sa se ajunga la 10-20%/an, deoarece, in cazul intarzierii la plata cu trei luni a sumei de 10.000 de lei, de exemplu, dobanda legala inseamna circa 1,5% din creanta totala, adica aproximativ 150 de lei, suma pentru care nu merita sa se ajunga in justitie.
Prea restrictive pentru clienti
Unii transportatori s-au aratat sceptici in ceea ce priveste utilitatea acestor conditii, considerandu-le prea radicale pentru a fi usor acceptate de clienti. „Sunt de acord ca firmele de transport nu sunt suficient protejate de conventia CMR. Pana la urma, aceasta conventie a fost inventata ca sa guverneze transportul rutier de marfa si defineste principalele obligatii si responsabilitati. In acest sens, sunt perfect de acord sa sprijin orice initiativa de revizuire a conventiei CMR. Pe de alta parte, nu stiu un alt domeniu in care un furnizor de servicii sa fie protejat de capcanele pietei prin legi sau regulamente. Nu Guvernul sau UNTRR trebuie sa ne apere de hoti, rau platnici, tepari etc., ci fiecare firma trebuie sa aiba grija cum isi incheie contractele“, a explicat un transportator.
Conditiile propuse de UNTRR au fost considerate drept restrictive si protectioniste pentru transportatori de catre reprezentantii unei companii de logistica. Ei au apreciat ca, „atata timp cat transportatorii nu sunt uniti intr-o asociatie profesionala puternica, oricine va accepta conditii comerciale in afara acestui document poate fi avantajat in business. Cum la noi se prefera micile avantaje in locul umbrelei protectoare…“
In prezent, UNTRR lucreaza impreuna cu o serie de logisticieni si expeditori pentru agrearea unor conditii generale de transport. „Vom incerca sa oferim si trepte inferioare mult mai simple ale acestui produs care ar trebui in timp sa fie solicitat mai detaliat si mai complex pe baza experientei practice a utilizatorilor“, a explicat Radu Dinescu.