Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Utilitarele britanice, cautate si la dinti

Prezent la conferinta ARSSM, Derran Williams, principal health and safety specialist in cadrul Bancii Europene pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD), a tinut nu doar sa afirme sprijinul pe care aceasta institutie il ofera campaniei pentru reducerea numarului de accidente si a consecintelor lor, ci si sa prezinte principalele provocari cu care se confrunta IMM-urile din transporturi din Marea Britanie, profitand de experienta pe care a acumulat-o lucrand intr-o astfel de firma.


El a precizat ca accidentele rutiere constituie, in tara sa de origine, singura cauza a deceselor provocate de accidente de munca: peste 2.500 de persoane si-au pierdut viata in 2008 si aproape 230.000 au fost ranite, in conditiile in care cel putin un deces din patru pe drumurile din Marea Britanie indica pe cineva aflat la volan in interes de serviciu.
Conform statisticilor, mersul cu masina este mai periculos de opt ori decat cu autobuzul si de 20 de ori decat cu trenul.
Referitor strict la IMM-urile din transport, cresterea costurilor, mai ales a celor cu carburantul, a avut in Anglia, si nu numai, un impact negativ asupra lor, deoarece marjele de profit erau oricum mici. In fiecare an, 17% din firmele de curierat si de transport de acolo dau faliment, si in aceste conditii nu e de mirare ca tentatia de a functiona fara a tine cont de principiile de siguranta este mare.
Totusi, legislatia britanica in domeniu include prevederi care sa garanteze ca firmele de transport exploateaza corespunzator utilitarele. Acestea au nevoie de un certificat valabil de circulatie pe drumurile publice, care se obtine in urma testarilor anuale (autoturismele sunt scutite de verificare trei ani de la achizitia de noi, iar camioanele trebuie inspectate la fiecare opt saptamani de persoane autorizate, ceea ce e normal, date fiind distrugerile pe care le-ar putea provoca in caz de accident) realizate de operatori autorizati, testari ce vizeaza identitatea masinii, sistemul de franare, directia, suspensiile, iluminarea, anvelopele, oglinzile, caroseria s.a.
Unele firme, cum este si cea al carei angajat a fost Derran Williams, impun soferilor sa faca verificari zilnice, astfel fiind posibila depistarea si repararea din timp a unor defecte care ar cauza accidente.
In ciuda acestor masuri, in 2009, circa 40% din autovehiculele britanice testate nu au corespuns.
Dar daca aceste verificari anuale nu ar fi obligatorii, ponderea accidentelor rutiere cauzate de defecte ale masinilor ar fi mai mare de 3%, cat e acum.
In ceea ce priveste soferii, ei trebuie sa raporteze orice stare fizica, temporara sau de durata, care le poate afecta capacitatea de a conduce, dar, fiind o cerinta slab impusa, multi nu fac asta. Pentru cei care conduc camioane e nevoie de testare medicala amanuntita. Dupa 45 de ani toti conducatorii auto trebuie sa se supuna unei astfel de testari la fiecare cinci ani.
Cum peste 20% din accidentele de pe drumurile britanice au drept cauza oboseala la volan, tahograful este verificat saptamanal de angajator si periodic de autoritatea rutiera.
Si comportamentul la volan determina numeroase accidente, de aceea o masura des intalnita in Marea Britanie este aceea de a scrie pe spatele autovehiculelor numarul de telefon la care alti participanti la trafic pot suna in cazul in care soferul respectiv se comporta inadecvat. Si multe firme desfac contractele de munca la trei astfel de reclamatii. Din 2004, de cand in compania unde lucra Derran Williams s-a introdus acest sistem, s-a mai primit, conform declaratiei sale, o singura sesizare.
„Din pacate insa“, atrage atentia reprezentantul BERD, „toate aceste masuri au fost luate in firma abia dupa ce au aparut incidente si reclamatii“.                       

Articole similare