Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Ioana Arsenie (consultant de business și strateg financiar, fondator al Trusted Advisor Strategy & Finance, cu o expertiză de 20 de ani în finanțe și în roluri strategice în România și la nivel internațional) este de părere că actuala contracție economică va aduce pierderi și de 30% pentru transportatorii din țara noastră.

Efectele fenomenului de contracție economică în transporturi pot fi percepute prin anumite acțiuni realizate direct de către antreprenori și manageri: restructurări de personal, oprirea parțială a unei capacități de lucru, reducerea bugetului de marketing, a cheltuielilor administrative și a celor care nu afectează imediat continuarea afacerii, prudența în decizii investiționale și suspendarea proiectelor de investiții.

Etapa de contracție este firească în ciclul de evoluție al afacerilor, subliniază Ioana Arsenie, însă, dacă nu este gestionată suficient de rapid de la declanșare, ferm și pe termen lung, provoacă pierderi accelerate și determină o situație greu de gestionat, de criză, în care continuarea afacerii poate să fie sub semnul întrebării, cu atât mai mult cu cât se suprapune cu etapa de contracție economică globală și a industriei.

De aceea consultantul propune câteva posibile soluții: redimensionează bugetul companiei, dezvoltarea structurii de cheltuieli variabile și diminuarea masei cheltuielilor fixe, reduceri de cheltuieli care nu influențează activitatea de bază și nu pun în pericol continuarea afacerii, identificarea liniilor de business celor mai profitabile și cu potențial și luarea de măsuri pentru stabilizarea și creșterea lor și tăierea rapidă și suspendarea activităților care generează pierderi și nu sunt sustenabile de sine stătător.

În plus, în transport diversificarea poate reprezenta un context pozitiv, de care ar trebui să se țină cont pentru menținerea capacităților de lucru.
Ioana Arsenie le recomandă transportatorilor de marfă să utilizeze cât mai bine capacitățile de care dispun, să izoleze mașinile care nu lucrează și să acționeze pentru a suspenda/îngheța cheltuielile aferente, să calculeze atent și transparent prețul, conform cu noua structură a costurilor și condițiile de pe piață, și să renegocieze politicile contractuale cu partenerii și clienții, în vederea securizării procesului de recuperare a banilor cu cât mai puține întârzieri.

Iar transportatorii de persoane ar trebui să valorifice oportunitățile curente și spațiile dintr-un mijloc de transport, să subînchirieze și să dezvolte alte linii de business adiacente, folosind analize de cost de oportunitate

UNTRR solicita Guvernului Romaniei sprijin pentru Finante, Energie si Transporturi, pe care le considera esentiale pentru economie. Blocarea transporturilor rutiere de marfuri va crea efecte imediate si catastrofale iremediabile prin oprirea productiei si comertului, arata Uniunea intr-un comunicat. 
„ Transporturile internationale si nationale de marfuri si transportul intern de persoane, alaturi de sistemul energetic si sistemul financiar, trebuie tinute ca linii vitale functionale, intrucat doar asa vor putea functiona sistemele medicale si de alimentatie publica. Este vital ca bunurile si marfurile sa circule in continuare in interiorul tarii, dar si din afara granitelor. Solicitam autoritatilor romane sa adopte masuri urgente pentru contracararea impactului crizei COVID-19 asupra transporturilor rutiere, unul din cele mai afectate si importante sectoare ale economiei Romaniei!“
 
UNTRR propune mai multe masuri urgente pentru contracararea impactului crizei COVID-19 asupra transporturilor:
 
 
1. Excluderea soferilor profesionisti care opereaza transporturi rutiere internationale de la masura izolarii la domiciliu, pentru o perioada de 14 zile, aplicata de CNSSU tuturor persoanelor asimptomatice care sosesc in Romania din tarile unde sunt confirmate cel putin 500 de cazuri. 
Totodata, masura nu ar trebui sa se aplice nici soferilor profesionisti care vin in tara cu microbuze sau masini personale, iar autoritatile ar trebui sa verifice faptul ca sunt angajati ai firmelor de transport rutier din Romania folosind baza de date a Autoritatii Rutiere Romane (ARR).
UNTRR semnaleaza faptul ca autoritatile locale aplica legislatia fara a tine cont de prevederile nationale in vigoare. De exemplu, o comuna din judetul Bistrita-Nasaud a trimis in autoizolare un sofer profesionist care venise cu o zi inainte in tara. Acesta a fost la descarcat si cand a ajuns acasa a doua zi, Comitetul Local pentru Situatii de Urgenta din comuna respectiva din Bistrita-Nasaud a hotarat ca soferul sa fie trimis in autoizolare, desi nu prezenta simptome. UNTRR solicita Guvernului ca astfel de situatii sa nu mai aiba loc la nivel local, astfel toata tara va intra in blocaj.
„ Italia este al doilea partener comercial al Romaniei, se transporta rutier 2 milioane de tone anual, ceea ce inseamna 277 camioane pe zi. Germania reprezinta principalul partener comercial al Romaniei si totalizeaza 20% din comertul exterior al Romaniei, adica 32,5 miliarde de euro. Toata industria automotive a Romaniei se blocheaza in 7 zile“, arata UNTRR.
 
2. Mentinerea transportului rutier de marfa in miscare pentru evitarea unui blocaj economic, care ar agrava impactul COVID-19 in Romania
 
Transportul rutier are un rol vital pentru economia Romaniei si cea europeana. Productia si distributia tuturor bunurilor de larg consum depinde, la un moment dat, de serviciile furnizate de operatorii de transport rutier. Este esential ca autoritatile romane sa sustina functionarea sectorului transportului rutier si libera circulatie a camioanelor care furnizeaza marfuri esentiale cetatenilor si economiei, precum produsele alimentare si produsele medicale.
 
3. Derogarea temporara de la aplicarea regulilor europene privind timpii de conducere si de odihna pentru soferii profesionisti romani, avand in vedere starea de urgenta din Romania determinate de criza COVID 19
 
In cazuri de urgenta, statele membre pot acorda o derogare temporara pe o perioada de maximum treizeci de zile, care se notifica de indata Comisiei, arata Uniunea. De asemenea, UNTRR a solicitat autoritatilor romane demersuri urgente pe langa institutiile europene in vederea aplicarii unei derogari temporare de la interzicerea efectuarii repausului saptamanal normal in cabina autovehiculului in statele UE care impun astfel de restrictii, pe baza Regulamentului (CE) nr. 561/2006 privind armonizarea anumitor dispozitii ale legislatiei sociale in domeniul transporturilor rutiere. 
 
4. Prorogarea termenului de plata a impozitelor si taxelor locale
 
5. UNTRR solicita BNR sa ceara sistemului bancar plata doar a dobanzilor la credite si leasing, fara capital
 
Suspendarea platii creditelor – pentru finantare vehicule transport persoane – pe perioada interzicerii transportului de persoane;
suspendarea platii creditelor ipotecare de catre personalul firmelor aflate in dificultate;
finantari externe din partea din partea Comisiei Europene pentru asigurarea continuitatii activitatii
acordarea unei perioade de gratie la plata capitalului pentru finantarile prin credit si leasing pe perioada pandemiei de coronavirus. Astfel, firmele de transport rutier sa plateasca doar dobanda aferenta, iar plata capitalului sa fie amanata.
 
6. UNTRR solicita suspendarea platii contributiilor sociale de catre firmele afectate;