Data fiind nu atat dificultatea intrebarilor, cat faptul ca era nevoie de cifre exacte, la al doilea chestionar numarul respondentilor a fost ceva mai mic decat la cel general. Iar valorile indicate nu au fost intotdeauna apropiate, din diverse motive: nu toate firmele au experienta pe cele trei trasee propuse ca studiu de caz, deci poate au omis anumite costuri, necunoscand exact situatia din teren, nu toate au aceleasi cheltuieli de intretinere/reparatii, nu toate adauga aceeasi marja de profit…
Respondentii au fost pusi in fata a trei studii de caz si rugati sa prezinte de fiecare data costul total, costul/km si costul defalcat al transportului pe ruta respectiva.
Astfel, pentru un camion Euro 3 de 3-4 ani, cu 40 t greutate totala, care incarca mobila de la un depozit din Bucuresti si descarca la 80 km de Anvers (Belgia), in depozitul unui retailer, iar la retur incarca foi de tabla pentru industria auto cu destinatia Pitesti, costul total al cursei a fost apreciat la 3.200-4.500 de euro, cu 44,4% dintre respondenti in zona 3.850-4.000 de euro. Rezulta, asadar, un cost/km situat intre 0,7 si un euro, raspuns repartizat astfel: 0,8-0,9 euro/km, respectiv 0,9-1 euro/km pentru cate 35,7% din transportatori, si 0,7-0,8 euro/km pentru alti 28,6%.
Motorina reprezinta costul cel mai mare pentru toate firmele – de la 32 la 70%, cu cele mai multe indicand valori in jurul a 40% – urmata, in acest caz, de taxele de drum, pe care unii respondenti le-au prezentat pe kilometru, altii, ca procent din costurile totale, iar altii ca valoare in euro, rezultand fie 0,03-0,08 euro/ km, fie 3-22%, fie de la 180 la 980 de euro. La fel in cazul salariilor si diurnelor, care au fost apreciate de unele firme la 0,10 euro/km, de altele, la 8,4-20% din costul total al cursei, iar de altele, la 450-1.000 de euro, cu cele mai multe firme in jurul valorii de 800 de euro.
Intretinerea/reparatiile ajung la 0,02-0,07 euro/km, la 2,1-9% din costurile totale sau la 100-320 de euro pentru Bucuresti-Anvers si retur, anvelopele, la 0,01-0,06 euro/km, 1,5-3%, respectiv 90-120 de euro, iar asigurarile se ridica la valori aproximativ egale cu pneurile: 0,01-0,04 euro/km, 1,4-2,2% sau 40-100 de euro, existand insa si un manager care a declarat ca pentru Bucuresti-Anvers acestea costa circa 400 de euro. Se mai tine cont de dobanzile la leasing si credite – care se ridica la 0,04-0,17 euro/km, 9-35% din cheltuielile totale sau la 500-800 de euro, in functie de unitatea de masura aleasa de firme – de alte cheltuieli de exploatare (taxe, comunicatii, softuri etc.) – 0,01-0,02 euro/ km, 2-22% din costurile totale sau 10-23,2 euro – si de cheltuielile administrative (sediu, utilitati, salarii sediu, chirii etc.) – 0,01-0,03 euro/km, 1,5-10% din costurile totale sau 10-180 de euro.
Al doilea exemplu a vizat o cursa tur-retur Oradea-Bucuresti cu un camion de 40 t greutate totala, care transporta tabla pentru acoperis. In acest caz, transportatorii au oferit preturi de la 2.860 la 3.980 de lei, cei mai multi situandu-se aproape de valoarea maxima.
Costul/km a fost cuprins, deci, intre 1,8 si 4,1 lei, cele mai multe raspunsuri (42,8%) indicand valoarea de 3,3 lei. Si de data aceasta motorina atarna cel mai greu in costul total, dar in procente mai stranse, de la 35 la 50%, fiind urmata de salarii/diurne, cu 0,25-0,27 lei/km sau de la 7 la 17% din costul total – 40,2% din raspunsuri in zona 7-10%, iar restul, impartite in mod egal intre 12-13% si 17% – sau 160-180 de euro, cu circa doua treimi din raspunsuri in jurul valorii minime indicate.
Dobanzile la leasing si credite se ridica la 0,16-0,6 lei/km, 10-27% din costul total de transport sau 50-150 de euro, cu peste 60% din respondenti indicand valori in jurul a 150 de euro. Intretinerea si reparatiile costa 0,05-0,16 lei/km, 2,5-16% din costul total de transport sau 60-64 de euro, in functie de etalonul ales de respondenti, iar anvelopele, 0,04-0,24 lei/ km, de la 1 la 5% din cheltuielile totale sau 24-30 de euro. La acestea se adauga asigurarile – 0,04-0,19 lei/ km, 1-2% sau de la 8 la 105 euro – taxele de drum – 0,1-0,12 lei/ km, 30 de euro sau de la 0,5 la 10% din costul total de transport – alte cheltuieli de exploatare (taxe, comunicatii, softuri etc.) – 0,02-0,26 lei/ km, de la 2 la 17% din costul total sau cinci euro – ori cheltuieli administrative (sediu, utilitati, salarii sediu, chirii etc.) – 0,04-0,16 lei/km, de la 1 la 6,5% din cheltuielile de transport sau 3-5 euro.
Iar pentru ruta Cluj-Bucuresti efectuata cu un camion de 7,5 t care transporta imbracaminte, respectiv trei colete de aproape 500 kg (incarcatura partiala) pana la Sibiu la retur, transportatorii au declarat ca ar solicita intre 1.070 si 1.850 de lei, limita superioara fiind, si de data aceasta, atinsa de cei mai multi dintre ei. Asadar, costul/km este cuprins intre 1,2 si 2,5 lei: 33,3% dintre respondenti au indicat 1,2-1,4 lei/km, 25%, 1,6-1,8 lei/km, cate 14,4%, 1,8-1,9, respectiv 2-2,3 lei/km, iar restul, 2,5 lei/km.
Motorina reprezinta de la 15-16 la 60% din costul total, urmata de salarii/diurne, cu 0,1-0,2 lei/km, 80-90 de euro sau de la 6 la 20% din costul total, dobanzi din leasing si credite, de 0,08-0,16 lei/km, 90 de euro sau de la 7 la 26% din cheltuieli, reparatii/intretinere, cu 0,02-0,08 lei/km, reparatiile/intretinerea, cu 0,02-0,08 lei/km, 30-36 de euro sau 5-7% din costul total, anvelope (0,024-0,24 lei/km, de la 1 la 5% sau 14-20 de euro), asigurari (0,01-0,19 lei/km, patru euro sau de la 1 la 5% din cheltuieli), taxe de drum (de la 0,3 la 5% sau 10 euro), taxe, comunicatii, softuri s.a. (0,02-0,04 lei/km, cinci euro sau de la 1,5 la 19%) si cheltuieli de sediu, utilitati, salarii sediu, chirii s.a. (0,04-0,12 lei/km, cinci euro sau 1-1,5%).
In ceea ce priveste profitul pe care managerii si-l calculeaza in cazul fiecareia dintre cele trei rute, acesta este cuprins intre 200 si 1.200 de euro pentru Bucuresti-Anvers, din care cate 40,2% din respondenti au indicat 200 de euro, respectiv 500-700 de euro, iar restul, peste 1.000 de euro. Raportat la distanta, profitul a fost estimat la 0,09-0,1 euro/km, iar ca procent din costul total, la 4-15%, cu 50% dintre respondenti indicand 8-10%, 37,5%, 4-5%, iar restul, 10-15%. In cazul celei de-a doua comenzi, profitul declarat a fost de la 40 la 150 de euro – dar cu mai mult de jumatate din respondenti in jurul valorii minime – de 0,09-0,1 euro/km sau de 3 pana la 10%, din care, pentru 57,1%, de 3-5%, iar pentru restul, de 9-10%.
In ceea ce priveste al treilea exemplu, managerii de transport au indicat un profit de 0,05 euro/km, de 20 pana la 125 de euro – 75% dintre ei situandu-se la 20-22,5 euro – sau 1-12% – cu mai mult de jumatate din respondenti declarand un profit de pana la 8%.
Costul unei zile de stationare (in service, la incarcare/descarcare sau in asteptarea returului) a unui camion a fost apreciat, in cazul cursei Bucuresti-Anvers, la 70-400 de euro, pentru a doua, la 90-200 de euro, iar in a treia situatie, la 50-150 de euro.
Cei mai multi respondenti folosesc macar un instrument de monitorizare a activitatii din diferite departamente, in vederea optimizarii fluxului operational folosit. GPS-ul e preferat de 36,1% din firme, TMS si sistemele de optimizare a rutelor, de cate 13,8%, iar Fleet Managementul, de 8,3%.
Numeroase opinii favorabile impunerii unui pret minim
72,2% dintre respondenti s-au declarat in favoarea introducerii unui pret de referinta, stabilit de autoritati si sub care sa nu faca nimeni transporturi. Printre motivele cel mai des invocate se numara faptul ca astfel s-ar elimina concurenta neloiala si s-ar reduce pirateria, ca ar exista siguranta acoperirii costurilor si s-ar evita preturile de dumping sau ca acest cost ar fi un reper care ar ajuta la o rentabilizare a transportului si ar transmite o informatie de referinta tuturor jucatorilor de pe piata (expeditori, beneficiari, transportatori). Iar argumentul folosit de ceilalti 27,8% dintre manageri e ca piata ar trebui sa regleze preturile, nu autoritatile.
Daca acest tarif de referinta ar exista totusi si ar fi mult mai mare decat cel din prezent, 63,1% dintre respondenti considera ca beneficiarii ar prefera sa lucreze cu firme din tarile vecine – Bulgaria, Ungaria, Serbia, Moldova, Polonia – care pot lasa mult la pret, deoarece la ei nu exista un astfel de minim impus.
Premii pentru raspunsurile cele mai apropiatede realitate
La initiativa a doi dintre sponsorii conferintei, Bridgestone si Mol, managerii de transport au raspuns la cateva intrebari referitoare la modalitatile de reducere a costului cu anvelopele, respectiv carburantul, si la ponderea pe care aceste doua cheltuieli o au in costul total.
In ceea ce priveste anvelopele, ele reprezinta, potrivit invitatilor, de la 0,010 la 0,072 euro/ km, valorile mai ridicate inregistrandu-se in cazul firmelor care merg pe drumuri proaste, in balastiere sau cariere. Valorile aflate la mijloc au fost indicate de cei mai multi respondenti: pentru 38,3%, anvelopele costa 0,3-0,5 euro/km, pentru 33,3%, 0,01-0,02 euro/km, iar pentru restul, 0,06-0,07 euro/km.
Calculul se bazeaza pe costul mediu pe anvelopa, numarul de pneuri de pe un camion si durata de viata a acestora, la care unii transportatori adauga si cheltuieli de mentenanta sau costuri neprevazute.
Pentru reducerea costurilor cu anvelopele s-au luat mai multe tipuri de masuri: monitorizarea strica a presiunii, permutarea pe axe a anvelopelor la anumite intervale de timp, schimbarea simultana a anvelopelor, cel putin a celor de pe aceeasi axa, achizitia de anvelope premium, folosirea de pneuri resapate, parteneriate cu furnizori de anvelope care asi-gura si un management al acestora, cumpararea in cantitati mari, pentru a beneficia de discount, verificarea periodica atenta a sistemului de rulare, instruirea soferilor si responsabilizarea lor, mergand pana la a fi penalizati in cazuri evidente de culpa. In acest fel s-a reusit reducerea costurilor cu anvelopele cu pana la 5%.
Chiar daca nu par foarte spectaculoase, aceste cifre spun multe daca le integram in cheltuielile unei flote: unul dintre transportatori, care a diminuat costurile cu anvelopele de la 0,019 la 0,016 euro/km, arata ca face astfel o economie de 864 de euro/camion la achizitionarea unui set complet, iar la nivelul celor 21 de vehicule din flota rezulta 18.144 de euro.
Premiul oferit de Bridgestone, care a constat intr-un set de anvelope de camion, a fost castigat de Petru Moldan (Agrotransport Alba).
In ceea ce priveste motorina, aceasta reprezinta, in functie de firma, de la 0,35 la 0,5 euro/km, sau intre 35 si 65% din costurile totale de transport. Printre metodele folosite pentru reducerea costurilor cu carburantul, cele mai multe firme (21,4) au mentionat trainingul pentru soferi, urmat de utilizarea sistemelor de monitorizare a flotei (14,29%), folosirea GPS si normarea consumului (cate 7,1%). Printre solutiile care au condus la scaderea consumului se numara si verificarea si stabilirea unui consum prin test de conducere cu o terta persoana, stabilirea vitezei maxime la 85 km/h, intensificarea controalelor la soferi, imputarea consumului in plus fata de cel normat si, dimpotriva, premierea soferilor corecti, alimentarea in statii care ofera discount sau in statii de incinta, cresterea capacitatii rezervoarelor, cumpararea de motorina si aditivi de calitate, monitorizarea atenta a starii tehnice a camioanelor, efectuarea la timp a reviziilor si a reparatilor uzuale si capitale, transportul de marfa de volum, nu de greutate, folosirea de drumuri de acces la interior/exterior pentru balastiera, optimizarea rutelor si, poate inainte de toate, alegerea unui model de vehicul care se caracterizeaza prin consum redus.
In acest fel, cei mai multi dintre respondenti au reusit reducerea consumului de carburant – unii cu pana la 3 l/100 km – reprezentand scaderi ale costului cu 2-10%, mai concret, cu 5%, respectiv 7-10%, pentru cate 25% dintre ei, si cu 2, 3-5, respectiv 10% pentru cate 16,6%.
Cele trei premii oferite de Mol, printre care un card de combustibil, au fost castigate de Florentina Munteanu (Dunca Expeditii), Ioan Draghiciu (Cyrom Cargo) si Claudiu Apostol (Tramar).