Colaborarea cu clienti mari, care sa asigure volume si in vremuri grele, este dorita de multi transportatori, dar lucrurile nu sunt asa simple. Clientii mari poate ca asigura continuitate, dar conditiile sunt stricte, nu se admit intarzieri, iar bonitatea furnizorului de servicii este importanta. De multe ori, pentru a mentine o relatie de afaceri buna e nevoie si de compromisuri, de pierderi controlate, atata timp cat rezultatul final este pozitiv. Viator&Vektor Ro are cateva astfel de contracte, pe segmentul automotive, unul dintre ele fiind cu Dacia, client „vanat“ de multi carausi, dar cu care putini ajung sa lucreze direct.
Viator&Vektor a venit in Romania in 2004, cand s-a asociat cu International Lazar, pentru a putea participa la licitatia organizata de Dacia, una dintre conditiile producatorului care voia sa externalizeze transportul fiind includerea unui operator local. Asa a luat nastere parteneriatul in care compania slovena detinea 51%, iar partea romana, 49%. Acesta a durat pana in toamna lui 2007.
In prezent, 60% din activitatea companiei se bazeaza pe Dacia, fiind principalul furnizor de transport rutier pentru producatorul auto roman, dar Viator&Vektor Ro mai are alte contracte mari: cu Renault, Goodyear Romania si Bulgaria (exclusivitate), Pirelli si Alro. Pentru completarea curselor exista si contracte mici, in general cu firme din Italia.
Ultimii doi ani au fost dificili pentru Viator&Vektor Ro, ca pentru intreaga piata de transport de la noi. „Nu am reusit sa crestem tarifele; a fost un succes daca am reusit sa le mentinem. Nu cred ca vom mai ajunge la tarifele din 2008, fabuloase fata de ce se intampla acum. Anul trecut am avut profit, cu o cifra de afaceri de aproape 15 milioane de euro. In transporturi si pentru un leu profit trebuie sa fii multumit. Anul acesta vom fi din nou pe plus. In 2013 nu vor reveni tarifele, tendinta este de scadere, desi au crescut costurile. Asta ne obliga sa gasim metode de optimizare, dar si aici nu mai sunt multe de facut. Putem doar sa experimentam“, a aratat Dragos Ciocirlan, director executiv Viator&Vektor Ro.
Pana in 2009 compania a avut probleme, dar atunci a apelat la reorganizarea si restructurarea activitatii si a inceput monitorizarea si reducerea costurilor, pentru a intra pe profit. Optimizarea a presupus si o intrare mai buna pe piata si o relatie mai stransa cu clientii. Falimentul din 2011 al companiei slovene Viator&Vektor Logistika nu a afectat semnificativ activitatea din Romania, s-a resimtit doar un mic val de neliniste in randul clientilor de aici, dar a fost o problema de imagine care a fost rezolvata.
Selectie stricta a furnizorilor
In ultimii ani, cum volumele au scazut, iar transportatorii luptau pentru fiecare cursa, clientii au profitat si au redus pretul. Iar companiile de transport, suficient de disperate, au acceptat, astfel ca, vrand-nevrand, tarifele in general au scazut, si cine nu a acceptat a pierdut din comenzi. „Clientii …