Tema „Solutii Inteligente pentru Supply Chain“ a editiei de anul acesta a CeMAT Hanovra a pus mai mult ca oricand presiune pe producatorii de echipamente industriale prezenti la targ, mai ales ca gradul de automatizare in intralogistica a crescut considerabil in ultima perioada. In plus, si comportamentul clientului s-a schimbat de la declansarea crizei pana in prezent, criteriile de achizitie fiind acum mult diferite. Astfel, desi pretul a fost intotdeauna un criteriu primordial, importanta lui a scazut in favoarea unei atentii mai mari asupra costurilor de operare, a atractiei catre solutii automatizate, inovatii si echipamente cu impact redus asupra mediul.
Aceste preferinte s-au manifestat si in alegerile juriului IFOY, deciziile anuntate in cadrul festivitatii de premiere din prima zi a targului luand prin surprindere o parte din producatorii de echipamente care nu au inteles exact care sunt cerintele actuale ale pietei.
Calitatea vizitatorilor a crescut
Editia de anul acesta a CeMAT a atras un procent mai mare de vizitatori de peste hotare (39%), dupa ce la ultima editie din 2014 oaspetii veniti din afara Germaniei au fost in proportie de 30% din total. Dintre acestia, 62% au venit din tari UE si 20% din Asia, comparativ cu numai 12%, in 2014, in topul natiunilor situandu-se Olanda, Polonia, Italia, Suedia, Franta, China, Spania, Cehia, Belgia si Marea Britanie. In plus, 50% dintre vizitatori au fost interesati de logistica IT, confirmand astfel noua pozitionare a CeMAT, in vreme ce 20% fac parte din sectorul retail (2014: 15%), 25% dintre furnizorii de servicii si 39% din top management (2014: 35%). Mai mult, 40% dintre oaspeti au vizitat CeMAT 2016 cu planuri concrete de investitii.
In 2017 BYD intra pe piata romaneasca
Castigatorul categoriei „Stivuitoare cu contragreutate de pana la 3,5 t“ din cadrul premiilor IFOY, producatorul chinez BYD („Build Your Dreams“), a prezentat la CeMAT 2016 cele mai recente inovatii ca producator de stivuitoare, desi este in principal specialist in baterii, aducand aici in prim-plan un spectru larg de aplicatii ale tehnologiei bateriilor cu Li-Fe-Fosfat (LiFePo): o gama de utilaje industrale inteligente si eficiente care ofera o reducere considerabila a costurilor si valoare adaugata. Intre acestea, castigatorul IFOY, stivuitorul electric ECB18C de 1,8 t, si stivuitorul PTP20H care opereaza la inaltime joasa, este echipat cu platforma ce poate cobori, si poate atinge o viteza maxima de 12 km/h. A mai fost expus si stivuitorul electric EPS14 care opereaza la inaltime, cu motor elevator de 3 kW si sistem de actionare AC de 1,5 kW.
„Participam la CeMAT din 2013, avand in pregatire inca de atunci produsele europene. Anul trecut le-am lansat si am inceput vanzarile in Germania si Benelux, iar anul acesta am promovat, pe langa stivuitoare cu contragreutate, si echipamente de depozitare. Volumul vanzarilor s-a dublat de la un an la altul, BYD lucrand, dupa teste de cateva luni, cu clientii majori germani din automotive si industria alimentara“, a punctat Javier Contijoch, director de vanzari stivuitoare European Division, completand: „acum ne deschidem si catre Anglia, Irlanda, Portugalia, Spania si Franta. Romania va urma in 2017, alaturi de alte tari est-europene, ca Polonia si Bulgaria.“
In opinia lui Javier Contijoch, principala provocare pentru producatorul chinez in Europa este realizarea unui produs la acelasi nivel de calitate cu cel german sau fabricat in alte tari europene. „Am petrecut doi ani fara sa vindem in Europa, ci doar lucrand la produs.“ Pe langa conformitatea lui, pentru BYD provocarea consta si in gasirea unor dealeri locali buni. „Orice companie globala trebuie sa actioneze local. In plus, trebuie ca pentru orice problema clientul sa poata suna la dealer si maximum intr-o ora tehnicianul/electricianul sa fie acolo, piesele de schimb putand fi livrate peste noapte din Olanda.“
Desi considera ca s-a sfarsit criza declansata acum noua ani, reprezentantul BYD este de parere ca intrarea pe piata europeana intr-un moment usor dificil i-a fost favorabila. „Cand se ascute competitia preturilor din logistica, transport si productie, tendinta companiilor este de a incerca sa isi reduca pe cat posibil costurile, iar solutiile noastre, desi initial pot parea mai scumpe, vor aduce, pe termen mediu (cinci ani) economii semnificative“, a punctat Javier Contijoch, subliniind ca piata actuala este relativ stabila. „Piata europeana este mult mai dificila decat cea chineza sau chiar americana. De fapt, este mult mai sofisticata, in sensul in care clientii si utilizatorii finali au multe de spus, ca si operatorul care foloseste utilajul zilnic.“
Cel mai scurt stivuitor din lume a fost lansat
Intre numeroasele inovatii prezentate de Jungheinrich la CeMAT din gama utilajelor industriale, echipamentelor de depozitare si fluxului de materiale, unul dintre punctele de atractie a fost cel mai scurt stivuitor universal, EMD 115i, echipat cu tehnologie litiu-ion. „EMD 115i a suspendat carcasa ingusta in care se instaleaza bateria litiu-ion pentru a produce noul design mai scurt al utiliajului“, explica Lars Brzoska, membru al Bordului Marketing&Sales la Jungheinrich AG, care a lansat anul acesta un nou concept de design pentru produsele sale, cu accent pe calitatile tehnice si ergonomice.
Cel mai scurt stivuitor din lume prezinta un design extrem de compact, o capacitate portanta de 1.500 kg si o raza de bracare extrem de mica. Disponibilitatea ridicata a EMD 115i este asigurata de bateria Li-ion care cantareste doar 14 kg, are o capacitate de 40 A h si poate fi incarcata rapid si usor utilizand un alimentator integrat. Si, pentru ca alimentarea intermediara este utila in orice moment, bateriile Li-Ion dezvoltate de Jungheinrich se incarca suficient intr-o jumatate de ora pentru a furniza energie pentru un intreg schimb de lucru. „Peste 85% din flota noastra este echipata deja cu astfel de baterii“, a mai spus Lars Brzoska, anuntand ca Jungheinrich va lansa productia de serie a utilajelor cu tehnologie litiu-ion pe parcursul anului.
Noua serie DQ de la Hubtex, prezentata in premiera mondiala
Hubtex a prezentat, in premiera, noua serie DQ, scotand in evidenta noul incarcator lateral multidirectional, pe patru directii, diesel/gaz, parte a noii linii ce va fi prezentata treptat publicului, pe parcursul anului.
Stivuitorul inovativ a fost proiectat pentru depozitarea in exterior a produselor din industria materialelor de constructii, a cherestelei si otelului, fiind disponibil in varianta diesel sau pe gaz. Acesta poate ridica usor sarcini de maximum 10 t, la o inaltime de 7,5 m. Avantajul incarcatorului pe lateral este acela ca poate traversa pasaje foarte inguste, rafturile putand fi plasate mai apropiate unul de celalalt, astfel incat sa se obtina o capacitate de depozitare mai mare. Pe noul model, operatorul se poate bucura de dimensiuni generoase si de caracteristici ergonomice ale cabinei, cu un scaun pe arcuri, reglabil. „Vrem sa ne asiguram o pozitionare mai larga pe pietele internationale si sa ne construim reputatia de forta inovativa pe acest segment a incarcatoarelor pe lateral. Iar diversificarea portofoliului este un prim pas vital“, a precizat managing directorul din cadrul Hubtex, Hans-Joachim Finger.
Cu volumele comenzilor in crestere, producatorul de stivuitoare Hubtex mizeaza pe o expansiune majora a sediului central din Fulda, demarata la sfarsitul lui 2015, ceea ce va ajuta la mentinerea unui nivel ridicat de productie a noii game. Proiectul va fi finalizat la sfarsitul anului in curs si va avea ca rezultat un spatiu suplimentar de 4.670 m2, incluzand aici si spatii de birouri si socializare.
LiuGong a lansat Seria C
Designul imbunatatit al seriei C de stivuitoare LiuGong ofera vizibilitate maxima. Rigiditatea a crescut cu 10%, iar stabilitatea cu 15%, comparativ cu ultima generatie de produse. Structura integrala a noului sasiu si contragreutatea imbunatatesc rigiditatea cu 35%. Amortizorul instalat intre axa si sasiu reduce vibratiile, iar rulmentul cu role conice este puternic si rezistent, extinzand durata de viata, odata cu cresterea fiabilitatii.
De asemenea, volanul cu diametru redus si buton permite o operare confortabila cu forta redusa, in vreme ce mecanismul de ajustare a coloanei necesita un efort mai mic de operare. „Noua generatie a seriei C are designul realizat de filiala din Marea Britanie. Aceste stivuitoare nu sunt destinate a fi vandute doar in Europa, ci in intreaga lume, inclusiv pe piata domestica“, a punctat Liz, marketing manager Guangxi LiuGong Machinery. Aceasta a precizat ca producatorul chinez detine o cota de 1,5-2% din piata europeana a echipamentelor de constructii, anul trecut inregistrand cel mai ridicat nivel (5%) la excavatoare. „Piata totala este de 40.000-60.000 de unitati. Comparativ cu alte regiuni, Europa este cea mai dezvoltata zona, cu cereri diferite, clienti diferiti si aplicatii deosebite. Ca urmare, am dezvoltat produse si atasamente speciale pentru piata europeana. Este o piata complicata, insa am invatat foarte mult, atat de la clienti, cat si de la competitori.“ LiuGong a inregistrat cresteri de peste 10% de la an la an, in special in tarile vestice, ca Marea Britanie si Norvegia, dar si in Europa Centrala si de Est (Romania, Bulgaria, Ungaria). „In Anglia am inceput activitatea in 2008, cu 20-30 de unitati vandute, iar acum am ajuns la 300-400. In Romania, unde cel mai bine vandut produs este excavatorul, vindem acum 20-30 de unitati pe an, dar si piata este mica“, a punctat Liz, mentionand ca sunt in crestere vanzarile pentru unitatile electrice si LPG. „Ca urmare a normelor privind emisiile impuse, in Europa 60-70% din unitatile vandute sunt electrice, fata de zone precum Africa, unde nu depasesc 50%.“
Insa clientii de azi nu au nevoie doar de produs, ci solicita si servicii after-sales sau de finantare. „Am inceput sa oferim si servicii de inchiriere in Marea Britanie, dar si utilaje second-hand, mai ales ca vindem produse si in sistem buy-back. Aceste servicii vor fi extinse si in alte tari din Europa, deservirea facandu-se de la filiala din Olanda.“
Clark detine o cota de piata de 1,1% in Romania
Clark cauta sa se repozitioneze in zona de tehnologie de depozitare, prezentand in premiera la CeMAT seriile Compact, dar expunand in acelasi timp si stivuitorul cu contragreutate de moda veche GTS20-33. Noul stivuitor electric din seria Compact poate ridica pana la 4,8 m, cu o capacitate portanta de pana la 2 t. Capacitatea portanta a stivuitorului care opereaza la inaltimi joase variaza intre 1,5 si 2 t, in functie de configuratie, el fiind agil in ciuda vitezei maxime de pana la 12 km/h. Ambele stivuitoare sunt fabricate din componente standard produse in Europa si pot fi customizate in functiile de nevoile utilizatorilor individuali. „Am pus la dispozitia vizitatorilor o gama completa de echipamente de depozitare, propunandu-le in principal noul reach-truck SRX, complet reproiectat si dezvoltat in centrul R&D, care va intra imediat in productie. Acesta vine cu caracteristici speciale, cum ar fi frane speciale, in conditiile in care viteza poate ajunge si la 14 km/h“, a precizat Gianandrea Galli, regional manager Clark Europe, responsabil pentru Italia, tarile ex-iugoslave, Romania, Bulgaria, Grecia si Cipru. Acesta a subliniat ca anul trecut a vandut circa 2.800 stivuitoare cu contragreutate, dar si 300-400 de echipamente de depozitare a caror comercializare a inceput abia in octombrie. „In 2016 pana in aprilie vandusem deja peste 500 de astfel de utilaje. Am mers numai pe crestere, mizand pe produse noi, puternice, potrivite si pentru inchirieri. Cand dealerii ofera preturi de inchiriere, ei stiu ca nu vor avea multe interventii de facut.“
Clark lucreaza in Romania prin doi dealeri: Carpatlift, din Cluj, cu filiala si in Bucuresti, si Ben-Jon, in apropiere de Iasi. „Piata romaneasca creste sau scade in acelasi ritm cu celelalte. Este insa o piata interesanta, cu foarte multe companii care investesc in fabrici. Ne asteptam la cresteri in Romania, inclusiv cu noua linie pentru depozitare“, a punctat Gianandrea Galli, mentionand ca cel mai bine vandut produs din Romania este stivuitorul electric de 48 V, cu capacitati cuprinse intre 1,6 si 2 t. „Cota de piata din Romania, in aprilie, era de 1,1%, iar in Europa de 1,8%. Pietele cu volumele cele mai mari sunt Germania, Anglia, Franta si Italia, desi cota de piata cea mai buna este in Cipru, de 38%“, a mai spus Galli, precizand ca provocarea cea mai mare din SE Europei este de a patrunde la platformele logistice mari din retail. „Am reusit anul trecut sa vindem cinci unitati la fabrica din Grecia a Coca-Cola, iar anul acesta avem o licitatie pentru 65 de unitati.“
Galli a subliniat ca in Romania competitia este puternica, o parte din piata fiind inca afectata de efectul „Balcan car“, al celor care cauta produse la pret foarte mic, eventual second-hand. „In special produsele chinezesti atrag prin preturi mici, dar fara sa puna la dispozitie piese de schimb si servicii after-sales. Consider insa ca pretul este doar o componenta in achizitie, fiind importante si TCO, servisarea sau valoarea de revanzare. Dealerii, care se ocupa si de buy-back, le pot utiliza pe cele vechi in inchirieri, inca 5-10 ani, stivuitoarele fiind realizate din otel, cu foarte putine elemente din plastic.“ 75% dintre unitatile vandute in Romania sunt electrice, iar in alte tari, ca Italia, procentajul poate ajunge si la 80%.
Clark ofera conditii speciale de garantie pe termen lung, pana la sase ani. „Ideea ca la un pret suplimentar mic clientii pot obtine 5-6 ani de garantie completa a componentelor a fost foarte bine acceptata de dealeri, ajungand ca 70% din comenzi sa fie incheiate cu extinderea suplimentara a garantiei.“
Clark nu a redus preturile dramatic in timpul crizei, trebuind sa isi acopere costurile proprii de productie de calitate. „A fost o criza reala, insa nu industriala, ci economica. Cu toate acestea, in Italia, o tara extrem de industrializata, 55% dintre companiile din logistica au suferit, iar 20% s-au inchis. A fost un impact puternic, dar si panica, insa trendul acum este usor pozitiv“, a mai spus reprezentantul companiei.
Accent pe echipamentele electrice
Cesab Material Handling Europe a propus anul acesta la CeMAT o gama completa de produse, de la simplele transpalete manuale la puternicele stivuitoare electrice cu contragreutate.
In conditiile in care catargul stivuitorului este factorul cheie in garantarea unei productivitati maxime, dar si a sigurantei si eficientei pentru orice operatie de manipulare a materialelor, Cesab introduce tehnologia „Catargului Inteligent“ care e incorporat standard pe ultima gama de stivuitoare cu contragreutate, demonstrand beneficiile acestei tehnologii pe noul M300 cu convertor de cuplu. „Proiectat in Italia, noul catarg ofera o vizibilitate excelenta, deci siguranta si productivitate in operare, ca si reducerea pagubelor din depozit“, a punctat Miles Griffin, marketing manager Cesab Material Handling Europe.
Pentru domeniile in care stivuitoarele sunt operate in principal la interior, sau pentru medii curate care impun emisii zero, noua gama electrica de 48 V, B300/B400, este potrivita, promovand in acelasi timp si un design inteligent.
In completarea gamei extinse de stivuitoare cu contragreutate, intre 1 si 8,5 t, Cesab a anuntat si unele completari ale gamei de depozitare, incluzand aici noul reach-truck pentru depozite frigorifice si noile modele din gamele de transpalete si stackere.
Echipamentele de depozitare si cele cu contragreutate indeplinesc intre 85 si 90% din cerintele pietei europene. „Clientii pot fi diferiti si pot cauta produse de diferite niveluri de calitate. Ei sunt din ce in ce mai sofisticati, neluand in considerare doar pretul, ci si alte aspecte ale produsului: fiabilitatea, productivitatea si opinia operatorului care le testeaza“, a punctat Miles Griffin. Acesta a precizat ca jumatate din vanzarile din Europa se indreapta catre utilaje electrice. „Pe piata est-europeana, si in particular in Polonia, au intrat multi producatori din tarile vestice, deci echipamentele precum stivuitorul electric cu contragreutate sunt potrivite pentru operatiunile de productie in care acesta trebuie sa lucreze si inauntru, dar si sa iasa afara pentru incarcarea camioanelor. Chiar daca initial costul pentru echipamentul electric este un pic mai mare, pe termen lung costurile de operare sunt mai scazute, cele cu mentenanta la fel si, in plus, produsul este si ecologic.“
Echipa de lucru formata din om si robot
Specialistul german Still a devenit primul producator de utilaje industriale care a introdus robotica in intralogistica in productia de serie, oferind astfel solutii fara precedent din punct de vedere al sigurantei si eficientei proceselor. Picker-ul inteligent iGOneo CX20 isi urmeaza operatorul la fiecare miscare si intoarcere, adaptandu-se intuitiv ritmului sau de munca. Ca rezultat, acesta se poate focusa complet pe partea de picking si poate lucra fara riscul de a gresi. „Ajutorul“ autonom a demonstrat in testele practice ca poate aduce economii de timp de pana la 30%, cu o performanta imbunatatita a pickingului.
La CeMAT 2016, Still a mai prezentat si pickerele din seria CX, tractoare, elevatoare care lucreaza la inaltimi mici si stivuitoare cu punte dubla din seriile EXU-S si EXD-S, ca si stivuitorul RX20 cu contragreutate. Pentru toate acestea, Still utilizeaza o solutie dezvoltata in-house, atat pentru bateriile Li-Ion a caror gama a fost extinsa, cat si pentru incarcarea acestora.
La targul de la Hanovra Still a propus si solutia neXXt fleet, care permite un control eficient la flotei. Astfel, toate informatiile relevante (datele comerciale si tehnice de la SAP, combinate cu datele obtinute direct de pe stivuitor) sunt acum focusate intr-o singura captura de date, astfel incat clientul sa isi poata face o analiza precisa si cuprinzatoare. Pe viitor, optional prin intermediul unui sistem de mesaje sau prin email, vor putea fi transmise alerte care sa ii atraga atentia clientului ca valorile de cost sau termenele limita predefinite au fost depasite.