Dupa principiul „ai grija ce-ti doresti, ca s-ar putea sa se indeplineasca“, iata ca transportatorii au primit ce au tot cerut de ani de zile, respectiv o autoritate unica de control. ARR are in plus dreptul de a cantari vehiculele, dar si de a le verifica din punct de vedere tehnic. Problema este, insa, ca nici CNADNR si nici RAR nu au renuntat la controalele din trafic, astfel incat transportatorii s-au trezit acum ca pentru aceeasi fapta sunt amendati chiar si de trei ori. Pentru depasirea de greutate primesc doua amenzi – una pentru ca pun in pericol siguranta rutiera si alta pentru ca strica drumurile – si, mai nou, un „bonus“: o despagubire in contul CNADNR, bani dedicati constructiei de drumuri.
Daca prin Ordonanta 27 controlul tehnic a fost preluat de ARR, acum se pare ca RAR va putea face, la randul sau, acest lucru, putere conferita de o noua ordonanta. Cert este ca, din aceasta „bataie“ intre institutiile subordonate ministerului transporturilor si din „foamea“ de a aduna cat mai multi bani, cel mai mult vor avea de suferit transportatorii, care se trezesc cu legi si amenzi noi peste noapte, multe din ele fara nicio logica.
In ultimii ani, transportatorii au cerut ca in Romania sa se infiinteze o autoritate unica de control, putere conferita, asa cum era de asteptat, ARR-ului, prin Ordonanta 27 emisa anul trecut. Asa sperau transportatorii sa reduca spagile date pe drum si sa nu mai piarda timpul stand de vorba cu mai multi inspectori de control. Teoretic, rolul ARR ar fi trebuit sa fie acela de a prelua de la CNADNR si RAR atributiile de control, asa ca urma sa vedem pe drumurile tarii doar inspectorii acestei institutii. Dar, cum era de asteptat, nici CNADNR si nici RAR nu au fost dispuse sa renunte la a strange bani din controale. Prin urmare, atributiile ARR au fost dublate de cele ale celorlalte doua institutii, iar transportatorii s-au trezit ca pentru aceeasi fapta primesc doua sau chiar trei amenzi. In timp ce ARR se lauda cu amenzile „prietenoase“ pe care le aplica, CNADNR vrea sa-si arate „muschii“ de stapan al drumurilor din Romania. Asa ca anul trecut a modificat Ordonanta 43, unde a mentionat ca orice depasire se amendeaza cu cel putin 25.000 de lei. Transportatorii s-au speriat atat de tare incat unii chiar si-au pus soferii la slabit dupa ce au primit amenzi chiar si pentru depasiri de 40 kg. Dar sumele nu au multumit pe deplin functionarii de la drumuri, care s-au gandit ca degeaba aplica amenzi mari, daca toti banii merg la bugetul de stat. Asa ca au decis sa pedepseasca inca si mai mult transportatorii romani prin aplicarea, in plus fata de amenda, a unei despagubiri, adica a unor bani care sa mearga direct in buzunarul lor. Cu alte cuvinte, acum, daca un camion este gasit cu depasire de greutate de un echipaj mixt format din „autoritatea unica de control“, adica ARR, si CNADNR, va primi pentru aceeasi fapta trei sume de plata: una de la ARR deoarece kilogramele incarcate in plus pun in pericol siguranta rutiera, unde suma minima este de 1.000 de lei, cu posibilitatea de a o plati la jumatate in 48 de ore, si alte doua „facturi“ de la inspectorii de drum, respectiv amenda de minimum 25.000 de lei si despagubirea care variaza in functie de depasire, de tipul de camion si de kilometrii parcursi, unde sumele trebuie achitate integral.
ARR a inceput sa cantareasca
Dupa ce au cumparat cantare la sfarsitul anului trecut, de la 1 februarie inspectorii ARR au iesit cu ele pe drum in Arad, Timis, Prahova, Sibiu, Neamt si Cluj. Dreptul de a cantari vehiculele si a aplica amenzi pentru pericolele pe care cele supraincarcate le prezinta pentru siguranta rutiera este dat ARR de Ordonanta 27/2010, care modifica legea transporturilor. Aici sunt prevazute amenzi cuprinse intre 1.000 si 1.500 de lei pentru depasirea MTMA cu pana la 20% pentru vehiculele de peste 12 t, sau in cazul vehiculelor de pana la 12 t, aceleasi amenzi se aplica pentru depasiri de pana la 25%. Peste aceste depasiri amenzile ajung la 2.500-4.000 de lei. Depasirile sunt conforme cu Regulamentul CE 1071/2009. Cum, in cazul acestor amenzi, suma poate fi platita la jumatate in 48 de ore, cea mai mica amenda la care se poate ajunge este de 500 de lei. Insa, spre deosebire de CNADNR, inspectorii ARR vor putea cantari inclusiv vehiculele de pana la 12 t si, in plus, o vor putea face pe toate drumurile, nu numai pe cele nationale.
ARR are, insa, si dreptul de a aplica, tot pentru depasirile de greutate, si amenzile prevazute de Ordonanta 43, unde sumele sunt inca imense, de 30.000 de lei pentru orice depasire de greutate. Daca in trafic vor fi inspectorii CNADNR impreuna cu cei ai ARR, atunci amenzile de 30.000 de lei vor fi aplicate de cei de la drumuri, iar daca inspectorii ARR vor fi singuri, atunci vor putea aplica si ei aceste amenzi.
„Noi vom face cantarirea din punct de vedere al sigurantei rutiere, cu precizarea ca Ordonanta 27 ne confera posibilitatea ca, atunci cand nu suntem cu cei de la drumuri, sa putem aplica amenzi si pentru infrastructura pe OG 43“, a explicat Florian Coman, directorul general ARR.
Din iunie 2010, ARR a preluat conducerea echipajelor mixte ARR-CNADNR. Rezultatul a fost acela ca, daca pana atunci erau cantarite numai 2-3% din autovehiculele controlate, acum s-a ajuns la peste 40%.
Modificarea Ordonantei 43, inca in stand-by
Anul trecut, cei mai mari transportatori din Romania au reclamat la minister sumele aberante cuprinse in Ordonanta 43.
Reprezentantii CNADNR au fost de acord ca legea trebuie modificata, asa ca au venit cu o varianta revizuita, unde amenzile cresc gradual in functie de depasirea greutatii sau a dimensiunilor maxim admise. Desi este aproape gata si a fost discutat si intr-o sedinta cu asociatiile profesionale, proiectul se afla luna trecuta, nu se stie din ce motiv, blocat intr-unul din birourile de la minister.
Peste amenda vine si o despagubire
Insa, mai nou, cei care sunt gasiti cu depasiri de greutate vor trebui sa plateasca nu numai amenzile din Ordonanta 43, de 30.000 de lei, ci si o despagubire in contul CNADNR. S-a decis asa deoarece sumele din amenzi merg la bugetul de stat, iar la drumuri ajung in mica parte. Asa ca, doamna ministru Anca Boagiu a gasit o modalitate de a aduce mai multi bani institutiei pe care o conduce. Prevederea este inclusa in Ordonanta 5/2011, aprobata de guvern, care prevede si obligativitatea dotarii cu anvelope de iarna. Aici se precizeaza ca sumele din despagubiri vor fi venituri proprii ale companiei de drumuri si vor fi folosite pentru drumuri, dar si pentru rambursarea creditelor externe si interne.
In plus fata de amenda, o despagubire vor trebui sa achite si cei care vor circula din iarna viitoare fara anvelope de iarna pe rotile axei/axelor de tractiune si/sau fara a avea pe aceste roti lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate.
Pe langa despagubire, cel vinovat de producerea unui accident va trebui sa achite si costurile aferente interventiei de degajare a sectorului de drum afectat. „Factura“ va fi trimisa de administratorul drumului respectiv in sapte zile de la accident si va trebui achitata in urmatoarele 15 zile. In opinia reprezentantilor UNTRR, aici ar trebui exceptate cazurile in care accidentul s-a produs din cauza starii precare a infrastructurii. Administratorul drumului va trimite o notificare si catre compania de asigurari la care cel vinovat are incheiata asigurarea obligatorie. Iar daca daunele depasesc suma asigurata, atunci contravenientul va trebui sa suporte diferenta.
RAR revine in forta
Ordonanta mentionata a fost aprobata de guvern la sfarsitul lunii trecute, desi asociatiile profesionale spun ca in adoptarea formei finale nu s-a tinut cont si de punctul lor de vedere.
Una din noutatile acestei ordonante este faptul ca inspectorii RAR vor controla din nou starea tehnica a vehiculelor si aplica sanctiuni, desi Ordonanta 27 dadea acest drept ARR, considerat organism unic de control.
UNTRR considera ca prin aceasta prevedere se doreste cresterea atributiilor unei autoritati existente, fara a se rezolva problema ridicata de transportatori, cea a controlului unic.
In plus, aici se precizeaza ca inspectorii de la RAR pot chiar suspenda dreptul de utilizare a vehiculului prin retinerea placutelor de inmatriculare si anularea ITP in cazul vehiculelor cu defectiuni tehnice majore si/sau periculoase. Iar placutele se vor inapoia la cerere dupa efectuarea unui nou ITP. UNTRR a propus ca responsabilitatea in acest caz sa fie extinsa si catre statiile ITP care, daca au facut inspectia tehnica necorespunzator, sa aiba autorizatia suspendata pentru sase luni.
Si ARR se pregateste de control tehnic
Deoarece Ordonanta 27 da ARR dreptul de a verifica starea tehnica a vehiculelor, institutia a inceput deja sa se pregateasca temeinic pentru aceasta noua sarcina. Astfel, inspectorii ARR vor efectua controlul starii tehnice pe baza unui model european. La sfarsitul lunii trecute, patru inspectori ai institutiei urmau sa plece in Germania, la institutia omoloaga BAG, unde sa fie instruiti pentru controlul starii tehnice. Acestia urmeaza sa devina apoi formatori pentru ceilalti inspectori. „Parteneriatul cu BAG a fost incheiat la inceputul lui decembrie la intalnirea Eurocontrol de la Budapesta. Acolo am mai stabilit doua actiuni de schimb de informatii in Romania pe control tehnic, cantarire si legislatie sociala. Asta inseamna ca vom fi gazda a cel putin 30 de colegi de la autoritati similare din UE. Vom avea niste laboratoare de lucru timp de o saptamana, care au trei scopuri: compatibilizarea modului de actiune si a documentelor si concluzii pentru imbunatatirea cadrului legislativ european si apoi national.
In plus, am reusit organizarea unei grupe de lucru cu CE pe marfuri periculoase, care va avea loc la sfarsitul lui martie si este prima de acest gen desfasurata in Romania. Va mai avea loc aici conferinta nationala de siguranta rutiera, unde ARR, ca presedinte al Consiliului interministerial de siguranta rutiera, este organizator, si o conferinta de preventie rutiera cu participarea unor organisme guvernamentale si nonguvernamentale din Europa“, a explicat directorul general al ARR. Acesta a mai spus ca institutia va achizitiona minimum 31 de autospeciale pentru control in trafic, dotate cu tehnica moderna, care sa permita interactiunea direct din trafic cu baza de date a RAR pe partea de ITP si certificate de clasificare rutiera, dar si cu cea a CNADNR pentru verificarea platii rovinietei.
„Ultima flota noua a ARR a fost cumparata in 2006-2007. Parcul nostru este imbatranit pentru ca de mai multi ani nu ne-am mai permis cumpararea de autoturisme. Din cele 71 de vehicule, mai mult de trei sferturi au depasit dublul perioadei normate de utilizare.“
Se inmultesc amenzile
Scopul prezentei ordonante este, mai presus de toate, acela de a strange bani la buget. Deoarece, la motivele emiterii prezentului proiect de act normativ, se mentioneaza ca una din consecintele neadoptarii prezentului act normativ este imposibilitatea respectarii obligatiilor asumate prin contractele de lucrari incheiate, care poate duce la cheltuieli suplimentare pentru statul roman.
Asa ca in perioada urmatoare transportatorii romani ar putea fi asaltati de nenumarate controale ale tuturor institutiilor abilitate, nefiind exclus ca unele sa aiba chiar norme la amenzi. Cu toate acestea, toate amenzile se vor duce in continuare in gaura neagra a bugetului general al statului, fara ca vreo parte sa ajunga la CNADNR.
Anvelopele de iarna aduc 445 milioane de euro la buget
In prezent, in tara noastra este inmatriculat un parc de 5,38 milioane de vehicule rutiere, din care circa 1,1 milioane nu au nevoie de echiparea cu anvelope speciale, cum sunt remorcile, tractoarele, troleibuzele etc.
Prevederile prezentei ordonante se vor aplica pentru circa 4,28 milioane de vehicule, din care circa 70.000 apartin institutiilor publice, iar dotarea acestora a fost evaluata la 28 milioane de euro.
Pentru dotarea celorlalte 4,21 milioane de autovehicule, aflate in posesia a diferite persoane fizice si juridice, dotarea cu anvelope de iarna costa circa 1,85 miliarde de euro, din care bugetului de stat ii revin 445 de milioane de euro din incasarea de TVA. „Din nefericire, la fundamentarea acestei ordonante, Ministerul, in loc sa puna accent pe cresterea sigurantei rutiere, reducerea numarului de accidente si cuantificarea acestor costuri, nu s-a axat decat pe ce era mai simplu, respectiv incasarea de TVA“, a spus William Padina, reprezentantul UNTRR.