Criza a afectat grav industria de textile din Romania. Firmele din domeniu au intrat in 2010 purtand povara multor efecte negative din 2009. Numerosi producatori din UE au incetat sa existe, si repercusiunile au fost, evident, transferate catre producatorii si transportatorii romani, sub forma de plati intarziate sau chiar neefectuate, inchiderea unor puncte de lucru, volume mult mai mici etc.
Contractia pietei interne si externe, accesul greu la creditare si cresterea in 2009 a costurilor cu salariile si a cheltuielilor nedeductibile au facut ca multe companii sa reduca numarul de locuri de munca, sa nu lucreze la capacitate sau chiar sa inchida.
„Nu atat criza economica a fost principalul vinovat, cat lipsa de masuri concrete anticriza, asa cum recomanda inca din 2008 Comisia Europeana: reducerea impozitelor, masuri de investitii «inteligente», scaderea contributiilor sociale platite de angajatori, un nou mecanism de acordare a ajutoarelor de stat (schema de minimis de 500.000 euro neaplicata de Romania), garantii pentru IMM-uri, reducerea poverii administrative (de exemplu, facturi electronice in loc de facturi pe hartie)“, a afirmat Maria Grapini, presedinte FEPAIUS (Federatia Patronala a Textilelor, Confectiilor si Pielariei).
Industria textila romaneasca mai este afectata si de concurenta produselor din China, care este si un mare furnizor de materii prime (fire, tesaturi).
Problema este ca pe piata interna nu este bine reglementat cine si ce face, pentru a controla intrarea importurilor din punct de vedere al calitatii, contrafacerii, preturilor reale si al comercializarii prin documente fiscale.
Evaziunea fiscala este foarte mare, iar producatorii romani sunt nevoiti sa-si reduca volumul de marfuri, pretul lor corect fiind concurat neloial de cel al produselor comercializate prin evaziune.
„Anul a debutat prost, pentru ca nu avem nici pana acum reglementari precise privind taxele si impozitele (se scoate sau nu impozitul minim, platim sau nu impozit anticipat, se deduc sau nu cheltuielile cu combustibilul, avem sau nu obligatia de a apela la consultanti fiscali pentru depunerea decontului negativ de TVA etc.). Prognoza arata ca pentru industria textila si 2010 va fi cu scadere. Noi speram ca scaderea sa fie mai mica decat in 2009, dar mai ales speram sa creasca marja de profit a companiilor, pentru a putea face investitii si a plati mai bine forta de munca“, a explicat Maria Grapini.
Conform datelor detinute de FEPAIUS, in 2009 productia industriala a scazut cu circa 30%, iar numarul locurilor de munca s-a diminuat cu circa 60.000. Cu toate ca s-au inregistrat disponibilizari importante in industria textila, confectii si incaltaminte, in anumite zone se gasesc foarte greu persoane pentru anumite meserii (vopsitori, mecanici pentru intretinerea utilajelor textile si chiar cusatoare). Aproximativ 80% din productia romaneasca merge la export, in principal in Germania, Italia, Franta.
In opinia Mariei Grapini, „nu toti agentii economici vor reusi sa supravietuiasca acestei perioade, iar solutiile ce ar trebui aplicate nu sunt diferite de cele ale altor state: acces la creditare, scaderea fiscalitatii, reglementari stabile (predictibilitate), scaderea costurilor de administrare (birocratie), scaderea costurilor cu salariile, investitii in tehnologie, cercetare, resurse umane, eficientizarea institutiilor statului, politici sectoriale (exemplu cultura plantelor tehnice, in si canepa) si eliminarea evaziunii fiscale.“
Criza i-a decimat pe transportatori
Din punct de vedere financiar, anul a debutat cum nu se poate mai prost pentru transportatori. Firmele autohtone nu mai reusesc sa plateasca, bancile mai bine investesc in titluri de stat decat sa sustina economia, statul ii „ajuta“ pe transportatori cerandu-le taxele in avans, iar acestora nu le mai ramane decat sa declare falimentul sau, in cel mai fericit caz, insolventa.
„Volumele operate in Romania in 2009 fata de 2008, ca in orice domeniu, au fost mult mai mici. Glencora insa a simtit fenomenul total invers. Pe fondul intrarii in insolventa a multor competitori – a nu se intelege ca ne bucuram de acest lucru – piata s-a cernut si se pare ca vor ramane doar cei cu adevarat seriosi. Datorita profesionalismului personalului, starii tehnice a vehiculelor si asigurarilor folosite de noi, in ultima perioada am inregistrat un aflux de noi clienti si, ce este cel mai important, unii dintre ei foarte importanti pe piata confectiilor“, a precizat Dan Botez, administrator Glencora.
In cazul firmei bacauane, 60% din produsele transportate merg la export, din care circa 90% numai in Italia. Problema cu care se confrunta compania este reducerea numarului comenzilor pentru retur, iar acele putine comenzi sunt foarte prost platite. In plus, preturile au scazut foarte mult si pentru clientii ocazionali, care nu sunt interesati de calitatea serviciilor sau de asigurarile pe care le detine transportatorul.