Desi Portul Constanta este singurul port din Europa care are capacitatea de a-si dubla potentialul in interior, fara sa mai fie nevoie de construirea unor infrastructuri suplimentare in mare, acesta este in prezent destul de limitat comparativ cu porturile dezvoltate din vestul Europei. Privat de un sistem informatic care sa il ajute sa functioneze ca o adevarata zona nodala in care se intalnesc mai multi operatori din segmentul de transport, respectiv ca un adevarat hub de informatie, acesta este defavorizat si de conexiunile terestre, in special pe calea ferata. De asemenea, in ciuda faptului ca Dunarea aduce spre portul Constanta circa 15 milioane de tone de marfa, nu aduce nici macar un singur container, din cauza faptului ca „in patru luni din an apa e prea mica, in patru apa e prea mare, iar in celelalte patru exista risc de inghet“.
Desi in mod traditional porturile sunt o cultura inchisa, dinspre vestul Europei vine o tendinta, adoptata si de noi, de eliminare a gardurilor inconjuratoare, astfel incat totul sa devina mai transparent din punct de vedere fizic. Se simte insa nevoia si de o transparenta informationala, dupa cum afirma Alexandru Craciun, director comercial in cadrul Administratiei Porturilor Maritime Constanta si logistics and operations senior consultant (Sfera Business), in cadrul „Supply chain&logistics forum“, mai ales ca piata actuala a suferit anumite schimbari. Astfel, afacerile se fac azi de la furnizori catre clienti, trecandu-se de la stilul de productie impins catre piata la cel tras catre client. „Doar ce genereaza cerere se misca in lantul de aprovizionare“, a punctat Alexandru Craciun. „Problema principala este ca producatorul se afla la un capat al lantului de aprovizionare, iar cererea se naste la celalalt capat. Pentru ca producatorul sa vada cererea in mod real este nevoie de vizibilitate si transparenta, aspecte care pot fi oferite numai de sistemele informatice“, a precizat Alexandru Craciun, completand: „exista multe tipuri de sisteme IT aplicate in porturi. Intre acestea, cel mai interesant este un sistem care leaga toti partenerii de transport intr-un singur loc. Ca urmare, din ce in ce mai multe persoane incep sa spuna ca sistemul informatic este la fel de important pentru un port precum cheiurile, digurile si adancimile la nave. In acest sistem nou de transport se pune accent atat pe modalism, cat si pe sincro-modalism (sincronizarea modurilor de transport intr-o platforma electronica), astfel incat producatorul sa aiba acces in timp real la informatie si sa stie pentru ce produce.“
Noroc cu investitiile facute de exportatorii de cereale
O alta schimbare ceruta de piata actuala este si integrarea, respectiv o evolutie de la relatii de adversitate intre entitatile economice concurente la o concurenta care se duce din ce in ce mai mult inspre lanturile de aprovizionare. „Aici avem exemplul liniilor de transport maritime care au integrat servicii de transport si logistice“, a mai spus Craciun. …