Relatia furnizor de transport-client ar trebui sa fie de fapt un parteneriat in care ambele parti colaboreaza pentru reducerea costurilor, de exemplu, si pentru imbunatatirea serviciilor. In realitatea marcata de faliment, insolventa si lipsa de fair-play, aceasta relatie este o continua negociere a tarifelor, sau mai bine zis o impunere a tarifelor de transport, pe principiul „nu vrei tu, sunt altii care asteapta“. Cel putin asa au aratat unii transportatori prezenti la conferinta Tranzit de la Bacau, in cadrul careia Doru Achihai (Europharm Distributie) a prezentat importanta indicatorilor de performanta in alegerea si pastrarea unui furnizor de servicii de transport.
Acesti indicatori insa pot fi respectati doar daca se fac investitii, ceea ce nu multi isi permit avand in vedere situatia actuala a pietei de transport.
Clientii le cer furnizorilor de servicii de transport performante pe trei directii interdependente: cost, viteza si consistenta. In relatia client-furnizor transportul este o parte a lantului logistic, iar clientul analizeaza costul total pe lantul logistic, unul minim de preferat. In acelasi timp, din dorinta de a reduce costurile prin detinerea celor mai mici stocuri cu putinta, solicita transporturi tot mai frecvente. Viteza este esentiala in transporturi, dar nu exista viteza fara cost, clientul trebuie sa stie ca exista o directa proportionalitate intre viteza si cost, cu cat isi doreste o viteza mai mare, cu atat costul va creste. Dar in cazul Europharm Distributie al treilea indicator, consistenta, este cel mai important. „Atunci cand facem acelasi lucru de mai multe ori ne asteptam sa avem acelasi rezultat. Daca un transport de la Bucuresti la Iasi dureaza o data sapte ore si altadata data 14 ore, nu pot sa fac o planificare, 14 ore inseamna ca intru deja in ziua urmatoare, pot aparea situatii out-of-stock din cauza faptului ca planificarea se bazeaza pe o anumita durata de transport, sau marfa poate fi deteriorata. De multe ori, aceasta este cea mai importanta caracteristica. In calitate de client am nevoie ca serviciul de transport sa fie predictibil“, a aratat Doru Achihai, manager financiar Europharm Distributie. Un aspect legat de predictibilitate si planificare este omis de multe ori de transportatori: in momentul in care un camion ajunge cu intarziere la incarcare/descarcare exista activitati angajate dar „blocate“, de exemplu, sunt muncitori din depozit care doar asteapta, si sunt platiti pentru asta.
Probleme cu costurile = lipsa de consistenta
De multe ori carausii acuza faptul ca tarifele de transport sunt stabilite de clienti si li se da de ales: accepta sau nu. Doru Achihai considera ca „pretul transportului trebuie stabilit de catre transportator, in functie de lista de cerinte si asteptari pe care le are clientul. De exemplu, pe noi ne intereseaza ca partenerul de afacere sa faca profit, nu sa lucram cu un furnizor falimentar.
…