Transportatorii ar trebui sa stie foarte bine care le sunt costurile pentru a putea calcula cel mai bun tarif atunci cand bat palma cu un client. In cele mai fericite cazuri, clientii accepta aceste tarife, insa mare parte din beneficiarii de transport aleg cea mai ieftina oferta, venita de la alti colegi de breasla care fie isi permit sa functioneze cu astfel de preturi, fie – mai plauzibil – nu stiu sa-si calculeze costurile. In cadrul conferintei Tranzit de la Bacau, Florentina Munteanu, reprezentanta Aigle Group, a prezentat structura de cost/km si elementele binecunoscute, dar mai ales cele pe care transportatorii nu prea le iau in seama, plus cateva modalitati de reducere a cheltuielilor.
Conform Transport Market Monitor, citat de Florentina Munteanu, indexul tarifelor a scazut cu 8,1% in primul trimestru din 2013 fata de ultimul trimestru din 2012, iar fata de primul trimestru din 2012, cu 2,7%. In schimb, volumele de transport au crescut in primul trimestru al anului acesta cu 22,5% fata de ultimul trimestru al anului trecut, dar sunt mai mici cu 3,1% fata de primul trimestru din 2012.
Atunci cand creioneaza o oferta de pret, transportatorii trebuie sa analizeze atent piata, dar, mai important, sa isi analizeze si propriile costuri, fara a uita ca pentru a face bani in transporturi roata trebuie sa se invarta – insa nu in orice conditii.
E adevarat ca pe masura ce numarul de kilometri creste, costul fix pe kilometru scade si efortul de a-l sustine este mai mic din partea transportatorilor, dar, „ideal ar fi sa avem cat mai multe costuri variabile, legate de kilometrii parcursi productiv, si cat mai putini kilometri in gol. Asta deoarece combustibilul reprezinta cea mai mare parte a costului/km, circa 46%, urmat de taxele de drum, 15%, procent care va creste acum, din cauza taxelor de Ungaria si de Franta. Urmeaza cheltuielile salariale, 8% si diurnele 9%, reparatiile si mentenanta, 7%, asigurarile 2%, anvelopele 3%, amortizarile reprezentate prin 5 procente, 1% dobanzi, alte cheltuieli 3% si 1% comunicatii GPS. Ca urmare, orice kilometru conteaza.“
In cadrul conferintei de la Bacau, Florentina Munteanu a mai prezentat un raport EBIDTA, lunar, pentru mai multe ansambluri autotractor+semiremorca. Astfel, in cazul unui camion care a circulat in total 13.751 km in Comunitate, din care 12.612 km pe plin, costurile au fost 10.863 de euro, in conditiile in care veniturile totale aduse au insumat 13.311 euro, rezultand un profit de 2.448 de euro.
A rezultat astfel un cost/km de 0,79 euro la un venit/km de 0,97 euro.
Exista modalitati de eficientizare
Pentru a reduce costurile/km, dispecerii trebuie sa gaseasca cele mai bune rute si cele mai bune incarcari, astfel ca la finalul lunii toate zilele lucratoare sa fi fost si productive. In acelasi timp insa, si aspectele legale trebuie avute in vedere: se stie deja cat de mari sunt amenzile …