Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Industria auto, asaltata de second-hand-uri

Desfasurata la sfarsitul anului trecut, conferinta „Mediafax Talks about auto industry“ a descris o piata auto in regres fata de cea din 2012. Astfel, daca, pe de o parte, dupa primele noua luni, peste 90% din productia auto locala, de 304.255 de unitati, a mers la export, pe de alta, circa 250.000 de unitati second-hand erau asteptate sa intre pe piata pana la sfarsitul anului, aducand astfel o crestere extrem de mare fata de 2012, cand intrasera pe piata aproximativ 180.000 de unitati.
 

Ca atare, in ciuda programului Rabla si a introducerii timbrului de mediu, se pare ca solutia pentru innoirea parcului auto din Romania si cresterea pietei auto nu sta totusi in reglementari, ci mai degraba in cresterea veniturilor potentialilor cumparatori si in imbunatatirea infrastructurii.

Dupa un inceput dificil de an cauzat si de faptul ca Programul Rabla a debutat cu intarziere, bugetul Fondului de Mediu fiind aprobat abia la sfarsitul lui aprilie, se pare ca in cel de-al treilea trimestru din 2013 situatia s-a imbunatatit usor. „Desi peste jumatate din parcul auto national are o vechime mai mare de 12 ani, acest program nu a avut impactul scontat“, a explicat Adrian Gearap, presedintele Administratiei Fondului de Mediu (AFM), completand: „in primele noua luni s-au achizitionat 10.938 de autoturisme noi prin programul Rabla, dintr-un total de 46.667 de autoturisme noi inmatriculate”. Urmau si altele pana la sfarsitul anului, avand in vedere faptul ca fusesera distribuite inca 3.000 de tichete.
Vechimea medie a autoturismelor casate prin Rabla in 2013 atinge 22,5 ani.

Aplicarea timbrului de mediu, fara rezultate remarcabile
Potrivit declaratiilor lui Adrian Gearap, incasarile din timbrul de mediu pana la 31 octombrie 2013 au totalizat 606,4 milioane de lei, iar valoarea restituirilor vechii taxe auto din aceeasi perioada a fost de 467,3 milioane de lei. De asemenea, acesta a anuntat si demararea unui studiu de impact privind timbrul de mediu si programul Rabla, de catre Ministerul Mediului si Schimbarilor Climatice impreuna cu AFM, pentru a analiza, alaturi de expertii din industria auto, care sunt posibilele deficiente, dar si modul prin care pot fi imbunatatite aceste instrumente, pentru reducerea poluarii si mentinerea competitivitatii pietei auto din Romania.
Insa tendinta deja manifestata in cadrul UE este de a se ajunge treptat la unificarea diferitelor forme de taxare a poluarii si de renuntare treptata la taxele de prima inmatriculare. Astfel, se va urmari crearea unor impozite anuale pe circulatie, in functie de emisiile de CO2. „In Europa, doar Germania practica acest tip de sistem. Insa trebuie sa tinem cont de faptul ca volumul vanzarilor anuale din Romania este echivalent cu ceea ce se vinde in Germania in doua saptamani, desi aceasta are o populatie de numai patru ori mai mare decat cea a Romaniei“, a explicat directorul general al Ford Romania, Zoltan Brassai.

Articole similare