Recuperarea, chiar si partial, a accizei la carburant este importanta pentru transportatorii romani, care se asteapta pe viitor la alte cresteri de pret. Procedura de rambursare se lasa insa asteptata, iar cei care alimenteaza inca din tara incearca sa se adapteze noilor conditii. Este frustrant faptul ca guvernantii s-au grabit sa creasca acciza cu 7 centi/l, fara sa ia in calcul lipsa de competitivitate a Romaniei pe pietele de carburant si o eventuala scadere importanta, in consecinta, a volumelor alimentate. Cel mai suparator este insa pretul fara taxe al motorinei, foarte mare comparativ cu alte state UE, generat de adaosurile uriase ale comerciantilor. In lipsa unei rezolvari rapide a problemei recuperarii accizei, asociatiile patronale ameninta cu ample actiuni de protest.
Chiar daca 7 centi poate nu reprezinta acum o suma foarte mare, problema recuperarii accizei la carburant nu trebuie trecuta cu vederea. La nivel european se discuta de cresteri ale tarifelor la carburant pe termen lung, astfel ca fiecare banut o sa atarne greu in balanta. Guvernantii romani au decis, sub presiune, posibilitatea recuperarii partiale a accizei, numai ca acum taraganeaza cu adoptarea normelor de aplicare ale ordonantei 14/2014 si inca discuta pe marginea procedurilor de rambursare.
In prezent, sase state europene practica modelul recuperarii accizei: Franta, Spania, Italia, Belgia, Ungaria si Slovenia. Valoarea recuperata variaza de la cativa centi pana la 20 centi/l in Italia. Recuperarea se face lunar sau o data la trei luni si obiectivele celor care au mers pe astfel de sisteme au fost sa se mentina consumul sau chiar sa se creasca, fara ca acest lucru sa aiba impact negativ asupra transportatorilor, iar statul sa ia mai multi bani.
In Ungaria, rambursarea a inceput in 2011, cu doar doi centi si odata la trei luni, iar in prezent s-a ajuns sa se recupereze in fiecare luna 5,5 centi. „Statul maghiar se preocupa sa ramburseze o bucatica din ceea ce a incasat. Nu il intereseaza consumul vehiculului sau alte lucruri de acest gen. Inregistrarea in sistem se face foarte usor, iar apoi se depun lunar cereri de rambursare, in baza facturilor pentru alimentarile facute. Banii sunt returnati in 10 zile. Interesant este faptul ca eventualele datorii pe care firmele de transport le au catre statul maghiar se pot compensa in acest mod. Chiar daca parerile sunt impartite cu privire la procentul din acciza care va putea fi recuperat, este bine ca demersurile sa fie duse pana la capat si sa se reuseasca rambursarea, chiar si partiala. Pentru ca pretul motorinei va continua sa creasca, iar returnarea unei parti din acciza va fi cu atat mai importanta“, a declarat Radu Dinescu, secretar general UNTRR.
Conform ordonantei 14/2014, returnarea accizei este asimilata ajutorului de stat. Trebuie subliniat insa faptul ca acesta nu se acorda decat companiilor care nu au datorii la buget. Tocmai de aceea este cu atat mai benefica practica adoptata in alte state europene, de compensare a datoriilor companiilor cu sumele care trebuie platite de stat din returnarea accizei, iar statul isi va recupera mai rapid sumele de incasat.