In paralel cu dezvoltarea pietelor si a relatiilor comerciale dintre acestea, transporturile au crescut considerabil in termeni de volume operate, astfel ca emisiile de CO2 aferente sunt in continuare foarte ridicate, in ciuda eforturilor de reducere a poluarii si a impactului asupra mediului. Astfel, dupa implementarea Euro 6, urmatoarea tinta a Comisiei Europene o reprezinta emisiile de CO2 si gazele cu efect de sera, astfel ca pana in 2030 nivelul acestora sa scada cu 30%.
Producatorii de vehicule comerciale atrag insa atentia asupra faptului ca pentru a obtine eficienta energetica toti furnizorii din transport trebuie sa ia masuri.
Transportul reprezinta coloana vertebrala a economiilor tuturor tarilor din Uniunea Europeana. Acest sector a inregistrat in 2010 o valoare adaugata de 540 de miliarde de euro si a angajat 11,1 milioane de oameni, care reprezinta 5% din forta de munca disponibila la nivel european. Industria de vehicule comerciale in mod special inregistreaza anual venituri de 70 de miliarde de euro si angajeaza 250.000 de oameni in mod direct si 3,3 milioane, indirect.
La nivel mondial, transportul este responsabil pentru 13% din gazele cu efect de sera, situandu-se dupa furnizorii de energie, carora le revin 26% din totalul emisiilor de GHG („greenhouse gas“), industria de productie (19%), sectorul forestier (17%) si agricultura (14%). Separat la nivelul Uniunii Europene, 25% din emisiile GHG sunt generate de sectorul transporturilor, acesta fiind devansat doar de producatorii de energie, care ocupa aceeasi pozitie fruntasa, cu 30% din totalul emisiilor. Vehiculele comerciale nu sunt responsabile insa decat pentru 7% din emisiile din transporturi, ceea ce reprezinta mai putin de 1% din totalul emisiilor globale.
Comisia Europeana vizeaza reducerea – pana in 2030 – a nivelului emisiilor de CO2 rezultate din transporturile rutiere cu 30% fata de 2005, cand a fost atins maximul nivelului de emisii. De asemenea, pana in 2050, aceleasi emisii ar trebui sa se diminueze cu 60% comparativ cu 1990. Chiar daca in ultimii 20 de ani s-a pus accent in mod deosebit pe reducerea poluarii, iar acest lucru s-a si realizat prin tehnologii tot mai performante, cresterea constanta a volumelor de marfa transportate face ca nivelul emisiilor de CO2 sa fie in continuare ridicat. Iar aceasta evolutie este contrara fata de cea a tuturor celorlalte sectoare de activitate, cum ar fi furnizarea de energie, industria, agricultura etc. Prin urmare, tensiunea care se pune pe transporturi este foarte mare in vederea reducerii CO2.
Este adevarat ca, raportat la 1965, consumul de carburant calculat la t/km in Europa a scazut cu 60%. Emisiile de NOx si particule au fost reduse la minimum, iar in acelasi timp a crescut sarcina utila a vehiculelor, performanta acestora si siguranta la rulare. Potential de reducere a emisiilor de CO2 inca exista, doar ca trebuie avute in vedere si costurile suplimentare care fac in final sa creasca pretul vehiculelor.
…