O situatie care apare destul de des pe piata transporturilor este aceea in care o firma subcontractata de o casa de expeditii cauta sa negocieze direct cu clientul ei, oferindu-i un tarif mai mic. Asta se intampla mai mult in Romania decat in alte tari, deoarece nu avem un cod etic al transporturilor si instante de judecata specializate in domeniu.
Asa cum arata Ady Szabo, directorul general Asexpress, „avem probleme foarte mari incepand de la juristi, avocati sau judecatori care nu stiu cum e piata de transport, cum se pune problema.
Si, daca in comanda de transport s-ar pastra acele daune interese si s-ar dovedi si firmele ar fi puse la plata despagubirilor, nu s-ar mai incerca furtul clientilor de la casele de expeditii.“
Avand pregatire juridica, Ady Szabo a inclus astfel de clauze in contracte si ii someaza pe subcontractorii care incearca sa se adreseze direct clientilor, „dar se poate ca nici clientii nostri sa nu fie de calitate si sa fie incantati sa ne lase pentru a lucra direct cu subcontractorii nostri. Astfel de tentative au fost si la noi, dar le-am gestionat cu diplomatie si pana la urma nu ni s-a intamplat sa pierdem clienti in fata subcontractorilor. Clientii au inteles ca nu-si pot face treaba cu subcontractorii daca ne pierd pe noi, deci daca nu apeleaza la astfel de solutii se protejeaza si pe ei insisi si protejeaza si piata.“
Pe de alta parte, asa cum arata alti manageri de transport, in acest domeniu relatia contractuala, pentru a fi legala, trebuie sa fie legata de o cursa sau de anumite curse clar definite, intre anumite puncte, pe o perioada determinata, pentru ca nu-i poti cere unui subcontractor sa nu discute niciodata cu un client al tau. Astfel ca unele contracte de transport includ clauze in acest sens, strict pentru cursa respectiva – deoarece prin acel contract se dezvaluie informatii concurentiale si atunci chiar e o problema daca transportatorul se duce direct la client sa-si ofere serviciile pentru aceeasi cursa – dar din experienta multor manageri clauzele din contracte sunt generale si fiecare intelege ce vrea din ele. Or, pentru a castiga in instanta, clauzele trebuie sa fie foarte clare.
In plus, multi clienti organizeaza licitatii: ar trebui sa nu se prezinte un transportator la ele doar pentru ca acum cativa ani a lucrat pentru ei ca subcontractor al unei case de expeditii?
Cu alte cuvinte, e mai degraba o problema de etica si de intelegere a notiunii de parteneriat. Etic, un client care are un partener de afaceri – transportator sau casa de expeditii – cata vreme are niste pretentii – sa se mentina preturile si volumele – trebuie sa-l protejeze macar pe perioada contractului si sa nu accepte sa vina altcineva sub pret.
Multi furnizori de marfa organizeaza licitatii si respecta ce si-au asumat macar pe perioada contractului, dar sunt si unii care organizeaza licitatii si dupa trei luni nu-i mai dau curse firmei care a castigat pentru ca intre timp a venit o alta, care si-a aranjat curse pe langa …