Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Rezista doar cine se adapteaza

Desi piata de transport si logistica are marje de profit tot mai mici, iar cu preturile actuale este posibil sa asistam in curand la situatia din 2009, cand zeci de firme au disparut, sunt si opinii potrivit carora inca merita sa faci investitii in aceste domenii, pe principiul ca nu vor rezista neaparat cei mari, ci aceia care se vor putea adapta la conditiile oferite de piata. Ca dovada, sunt firme care, desi au pierdut contracte pentru ca nu au lucrat suficient de ieftin, continua sa lucreze pentru aceiasi clienti prin subcontractori, dar la preturile pe care si le-au dorit.
 

Evolutia pietei de transport si logistica a fost una dintre temele de discutii de la conferinta Tranzit de la Cluj-Napoca.

Marjele de profit in transport si logistica au scazut in 2014 pentru majoritatea companiilor, iar aceasta situatie este valabila si pentru firmele ale caror cifre de afaceri sunt in crestere. De exemplu, la Schenker Romtrans cifra de afaceri este in crestere de doi ani, iar profitul este liniar. Adrian Crizbasianu, membru in Consiliul de Administratie al companiei, a explicat ca la fiecare licitatie sau reinnoire de contract marja de profit este in continua scadere, fenomen la care nu exista inca un revers.
Profiturile in scadere se reflecta si in flota de transport de la noi, care este tot mai veche si in scadere. Camioanele noi care s-au achizitionat anul acesta urmeaza a fi folosite aproape in totalitate pentru transportul intracomunitar.
Sunt si companii care au reusit sa isi creasca marja de profitabilitate, insa din vanzarea de active. Un exemplu este Dianthus, care a inceput deja sa vanda din camioane, miscare ce i-a adus o crestere semnificativa a profitului, chiar daca cifra de afaceri a firmei este in scadere. Nici Cartrans Preda nu intentioneaza sa-si mai cumpere camioane, iar flota existenta o foloseste exclusiv la transport intracomunitar.
Pe piata interna, Cartrans a ramas numai cu activitatea de casa de expeditii, care a fost infiintata din nevoia de a-si servi mai bine clientii pentru care nu mai putea lucra numai cu vehiculele proprii. Iar daca la inceput cele mai multe comenzi erau onorate cu flota proprie, in prezent ea face circa 20% din total. Desi aceasta activitate este profitabila, nu se ridica la nivelul asteptat, date fiind preturile mici de pe piata. Decebal Popescu, CEO Cartrans Preda, a recunoscut ca, in calitate de transportator, si-ar permite foarte putine din cursele intermediate prin casa de expeditii. „Nu as face transport national nici cu camioanele vechi de 10 ani, pentru ca la un randament de 8.000 km/luna, chiar daca ai vehiculul achitat, tot nu ai profit.“
Acesta a explicat ca nu crede ca un client din afara tarii ar plati mai putin transportatorii romani decat pe altii din vest, deoarece tot mai multi vor sa-si scada costurile, drept dovada, unii chiar vin in Romania cu un birou, isi inregistreaza vehiculele aici si merg cu ele la international.

Articole similare