Pentru 2015 transportatorii vor avea la dispozitie mai multe autorizatii CEMT decat in 2014, gratie maririi contingentului alocat Romaniei pentru „Euro 5 sigur“. Totusi, transporturile catre Rusia se vor face cu mai mare dificultate decat in prezent, pe fondul restrictionarii dure a CEMT-urilor valabile pe teritoriul acestei tari. Alaturi de Rusia, Turcia si Kazahstan raman cele mai sensibile destinatii pentru transportatorii romani, cererea de autorizatii „terta-tara“ depasind contingentele disponibile.
Marirea cu 50 de unitati a numarului de autorizatii CEMT alocate Romaniei pentru „Euro 5 sigur” se traduce printr-un contingent de 1.752 de CEMT-uri pentru 2015, dintre care 192 valabile pentru „Euro 4 sigur” si 1.560 pentru „Euro 5 sigur”. Cu toate acestea, restrictionarea „dura” de catre Federatia Rusa a CEMT-urilor valabile pe teritoriul sau incepand cu anul viitor – de la 67 de autorizatii CEMT „de baza” x 10 la 16 CEMT „de baza” x 10 – face ca numarul de autorizatii „Euro 5 sigur“ disponibile pentru carausii romani sa fie de numai 160. Iar aceasta valoare este cu mult sub necesar, in conditiile in care contingentul de 2.400 de autorizatii „terta-tara” a fost si in 2014 insuficient, fiind epuizat inca din septembrie. In aceasta situatie, reprezentantii Ministerului Transporturilor au convocat comisia mixta cu Rusia pentru inceputul lui 2015.
Ca noutate pentru anul viitor este bine de stiut ca se vor solicita certificate de poluare pentru vehiculele de 3,5-6 t care utilizeaza CEMT, precum si pentru remorcile acestora. De asemenea, tranzitarea statului de inmatriculare se va considera ca intoarcere in statul de inmatriculare, aceasta masura fiind mai putin restrictiva pentru romani decat aplicarea regulii de „maximum trei curse cu incarcatura in afara statului de inmatriculare“. Turcia, Germania si Italia s-au opus insa acestei interpretari.
Cererile pentru solicitarea CEMT-urilor se vor putea depune incepand din 27 octombrie, iar autorizatiile se vor ridica dupa 10 decembrie 2014. In acest fel se doreste evitarea situatiei de la inceputul lui 2014, cand operatorii au pierdut contracte din cauza faptului ca distributia CEMT s-a facut cu intarziere. Metodologia CEMT este in faza de aprobare.
Turcia si Kazahstan raman „sensibile“ la autorizatii „terta-tara“
Comisiile mixte din 2014 la care au participat reprezentantii Ministerului Transporturilor au vizat clarificarea unor aspecte referitoare la derularea transportului international de marfa si persoane, cresterea contingentelor de autorizatii valabile in traficul direct si tranzit pe teritoriul unor state devenite importante in ultima perioada pentru operatorii romani (de exemplu, Belarus) sau pentru operatiunile „terta-tara“ derulate de acestia (Serbia, Belarus s.a.), precum si negocierea conditiilor favorabile accesului transportatorilor romani la piata de transport de pasageri pe teritoriul acestor state (de exemplu, Republica Moldova).
…