Fortati de cresterile de cost din ultima perioada, dar si de masurile discriminatorii care incep sa fie luate in vest, transportatorii trebuie sa fie cu ochii in patru si sa analizeze cu atentie fiecare achizitie si fiecare miscare. Asta deoarece cheltuielile cu motorina, principalul element in structura de cost, nu mai pot fi reduse, iar costurile cu taxele de drum aproape au ajuns sa aiba aceeasi pondere in costul total de operare.
Si asigurarile s-au scumpit semnificativ si toate problemele nu pot fi transpuse intr-o crestere a tarifelor de transport, pentru ca nimeni nu ar accepta. In acest timp, toata lumea sta cu mai multe sabii deasupra capului: modalitatea de remunerare a soferilor, salariul minim din Germania si alte asemenea legi protectioniste din tari vestice precum Franta sau Italia.
Directorul de transport al Vectra International, Ion Clenciu, considera ca se iau masuri din ce in ce mai restrictive care vizeaza accesul transportatorilor din est pe piata vestica. Asta desi piata lor nu a fost distrusa nici de transportatorii romani, nici de cei polonezi sau lituanieni. „Piata transporturilor din vestul Europei a fost afectata de decizia marilor operatori de acolo, ei au oferit contracte esticilor. In afara de Wabeber’s nu cunosc vreun transportator din est care sa aiba contracte mari si sigure cu beneficiari de transport, nu case de expeditii. De obicei acest tip de clienti centralizeaza transportul si organizeaza licitatii, greu de accesat de catre transportatori deoarece pachetul este prea mare. De cele mai multe ori
la astfel de contracte sunt agreati integratorii, care in afara de transport mai pot oferi si servicii conexe. Dupa aceea casele de expeditii cauta transportatori cat mai ieftini, asa cum sunt esticii, ceea ce este de inteles. Transportatorii din vest sunt suparati, dar cele mai multe contracte de tractiune au fost oferite in prima faza de catre companii de transport din Olanda si Franta. Nu s-au gandit ca vor aduce valul de transportatori estici la ei acasa?“, se intreaba reprezentantul companiei brasovene de transport.
Legea salariului minim va aduce mari schimbari de cost
In februarie autoritatile germane au anuntat ca strict la transportul de marfa legea salariului minim nu se va aplica pentru operatiunile de tranzit al teritoriului german. In opinia lui Ion Clenciu, aceasta lege nu ar trebui sa se aplice nici pentru operatiunile de incarcare/descarcare, deoarece pe transportatorii germani cel mai mult ii deranjeaza cabotajul, intrucat istoric ei nu realizeaza curse pe distante lungi si pe segmentul transportului local firmele autohtone au o cota mare de piata, undeva la 80%. „Marea problema este ca toata lumea interpreteaza, inclusiv autoritatile. Am contactat parteneri mari din Germania, clienti si case de expeditii, pentru a le cere parerea. Si ei spun ca niciodata in Germania nu a aparut o lege atat de neclara ca aceasta. Este de-a dreptul hilar raspunsul autoritatilor, unde la final se spune ca, fiind …