Daca, in primele luni dupa intrarea in vigoare, in Franta, a legii care prevede o amenda de 30.000 de euro si un an de inchisoare pentru angajatorii ai caror soferi isi petrec pauza normala saptamanala in cabina, inspectorii de control s-au multumit cu o campanie de informare si nu au si verificat aplicarea noii dispozitii, iata ca luna trecuta au fost amendate doua firme din Romania, din cauza „infractiunilor la normele referitoare la Reglementarea sociala europeana“
Directorul de transport al uneia dintre ele arata ca, inca din vara lui 2014, cand a intrat in vigoare noua prevedere, a inchiriat camere la hotelurile din Franta, pentru ca soferii sa petreaca acolo perioada de odihna saptamanala normala, ceea ce a crescut costurile cu circa 0,03 euro/km, in conditiile in care zilnic cam 11 camioane ale sale se afla pe teritoriul Frantei. Soferii firmei au fost informati in legatura cu noua reglementare si evitau, pe cat posibil, sa se afle in aceasta tara in pauza saptamanala normala de condus, dar daca erau intr-o regiune centrala sigur ca nu mai puteau face asta si ramaneau la hotel.
In paralel insa, conducerea firmei a purtat discutii cu autoritatile locale din diverse zone ale Frantei, unde se aflau camioanele sale, pentru a afla daca se fac controale pe marginea noii reglementari, si nimeni nu stia nimic. Chiar si asa, a continuat sa inchirieze camere la hotel pana in octombrie, cand, in urma unei intalniri cu mai multe firme europene de profil, managerul unei companii belgiene cu o flota de cateva mii de camioane a declarat ca el nu trimite soferii la hotel pentru pauza saptamanala normala. Si astfel si operatorul roman a renuntat la aceasta idee, iar in februarie 2015 unul din camioanele sale a fost controlat si amendat cu 4.000 de euro. Dupa care practica de a inchiria camere de hotel a fost reluata si pana acum nu au existat cazuri in care nu s-au gasit locuri. Dar, daca se vor inteti controalele si vor incepe si alti transportatori sa rezerve camere, poate nu va mai fi la fel de usor.
Rigurozitate maxima la control si la intocmirea actelor
Asa cum reiese din Procesul verbal de constatare, controlul a fost efectuat conform dispozitiilor articolului
L.1451-1 din Codul Transporturilor, in regiunea Midi-Pyrénées, pe 9 februarie, in parcarea clientului, si a vizat un camion inmatriculat in Romania si care andocase in vederea incarcarii.
Pe toata durata controlului discutia cu soferul s-a purtat in spaniola, limba pe care acesta o intelegea, si prin intermediul unui sistem de traducere din franceza in romana.
Inspectorii au scos cardul din tahograf pentru a citi datele si, analizand inregistrarile, au constatat ca romanul si-a luat o pauza de condus saptamanala de 61 de ore si 11 minute consecutive in cabina camionului, in parcarea unui mare magazin din Franta, langa depozitul clientului sau, unde a fost ulterior controlat.
Pentru a se asigura ca soferul intelege bine situatia, inspectorii i-au prezentat un document continand printscreen…