Daca in prezent cei mai multi manageri de transport apreciaza sistemele de monitorizare a flotei in special pentru ca ofera in timp real date despre vehicule si marfa, nu trebuie uitat faptul ca ele au rezolvat, macar partial, si problema sustragerii de motorina sau a consumului prea mare cauzat de un stil deficitar de condus. De aceea soferii nu au privit cu bucurie implementarea unor solutii atat de exacte de monitorizare a activitatii lor, si unii chiar au incercat sa le saboteze, dar intre timp cei care au invatat sa le utilizeze cum trebuie recunosc ca se bucura si ei de numeroase beneficii, mai ales identificarea celei mai bune rute si comunicarea mai usoara cu dispecerii.
In cele mai multe cazuri acordarea de bonusuri in functie de stilul de condus a stimulat competitia intre soferi si implicit a scazut consumul de carburant si uzura masinilor, dar sunt si manageri care arata ca realizarea de clasamente cu soferii nu e neaparat utila si relevanta, deoarece sistemele nu pot tine cont foarte bine in notare de toate conditiile de drum – incarcatura, dificultatea traseului etc.
Soferii Cartrans au fost speriati cand firma a inceput sa foloseasca sisteme telematice, asa cum isi aduce aminte cost controller-ul Bogdan Iliescu, dar acum, de cele mai multe ori, ei sunt cei care solicita informatii – de exemplu, daca au fost sau nu surprinsi de radar intr-o anumita zi, daca au ajuns sau nu la o anumita locatie.
Compania ploiesteana foloseste un sistem de conducere defensiva care functioneaza de cativa ani cu rezultate foarte bune si pentru ea, si pentru soferi, si care a avut ca beneficii principale faptul ca a redus numarul de accidente si costurile consumabilelor si ca soferii sunt bonusati lunar cand se incadreaza in categoriile elita si performer. In cadrul acestui program sunt trei module – operational, conducere si functionare a vehiculului – fiecare cu subclase care contribuie la acordarea unei note pe baza careia se face clasamentul lunar pe flota.
Soferii au inca nevoie sa invete sa foloseasca bine sistemele
Si Stefan Lucau, manager R&D Operational Solution in cadrul Dunca Expeditii, arata ca soferii s-au obisnuit treptat cu aceste sisteme, dar la inceput unii nici nu voiau sa auda de ele. Altii, dimpotriva, s-au bucurat si au incercat sa invete sa le foloseasca, dar nu au lipsit nici cei care au vrut sa le saboteze. „Dar sa-i obisnuim sa le utilizeze cat mai corect e dificil si acum, si in continuare trebuie sa ne straduim sa-i convingem ca e in interesul lor sa apeleze la toate functiile.“
Conducatorii auto apreciaza mai ales faptul ca au navigator incorporat si pot verifica ruta, dar si ca primesc direct in sistem mesajele despre incarcari/descarcari, care pot fi consultate si dupa cativa ani, ceea ce creste transparenta.
La Dunca Expeditii se acorda lunar bonusuri de 2-5% din salariu soferilor care conduc economic, in functie de notarea sistemelor telematice, astfel ca folosirea lor – si a sistemului de premiere – a fost benefica si pentru ca a redus consumul mediu al flotei, ceea ce la un numar atat de mare de ansambluri inseamna economii importante.
Dintre indicatorii de performanta ce caracterizeaza activitatea soferilor, compania timisoreana pune accent mai ales pe punctualitatea livrarii, urmata de folosirea la maximum a timpilor de condus, timpul petrecut de soferi in fiecare tara si alimentarea de la statiile cu cel mai bun pret. Si pentru toti acesti indicatori sistemele telematice folosite ofera informatiile necesare.
Notele date de sistemele telematice nu sunt mereu foarte relevante
Si Ionut David, directorul general Kalomin, declara ca soferii au fost reticenti la inceput la ideea de a lucra pe camioane monitorizate prin sisteme de management al flotei, „deoarece a trebuit sa le demonstrez ca stilul lor de condus nu e bun. Dar apoi s-au obisnuit si pe cei care stiu sa le foloseasca bine ii ajuta. In plus, camioanele noi chiar trebuie folosite cum trebuie pentru a da randament.“
Kalomin urmareste stilul de condus al soferilor si intr-o vreme facea si clasamente, pe baza carora acorda bonusuri, „dar in ultima vreme, mai ales din lipsa de timp, nu am mai facut asta, insa o vom mai face. Pe de alta parte, ceea ce spune sistemul nu este mereu relevant, deoarece noi nu avem incarcaturi fixe pe toate cursele. Si daca un sofer are trei curse cu 22 t de marfa nu se compara cu unul care transporta doar 5 t. Traseele difera si ele unele de altele din punct de vedere al dificultatii, astfel ca unii soferi erau dezavantajati. E drept ca sistemele ajusteaza informatiile si in functie de incarcatura si traseu, dar nu asa cum ar trebui.“
Ionut David arata ca dintre indicatorii de performanta ce caracterizeaza activitatea soferilor este interesat in egala masura de punctualitate, consum si folosirea eficienta a timpului de condus, si pentru urmarirea fiecaruia dintre ei sistemele telematice se dovedesc foarte utile.
Telematica fara personal care sa faca training nu este de niciun folos
Mircea Urda, commercial manager in cadrul Ravitex, crede ca soferii s-au obisnuit sa lucreze pe camioane monitorizate prin astfel de sisteme si chiar le considera foarte utile in special cand e vorba de imbunatatirea performantelor de condus. Dar simpla existenta a unor astfel de sisteme nu ar produce rezultate daca Ravitex nu ar avea personal care se ocupa cu analiza stilului de condus si indruma conducatorii auto sa aiba rezultate mai bune, ceea ce e de natura sa-i motiveze, intrucat si salariul lor depinde de indicatorii de performanta. „Si chiar ne mandrim cu rezultatele foarte bune inregistrate. Reprezentantii Volvo ne-au asigurat ca un curs organizat de ei nu ar produce rezultate vizibile in cazul soferilor nostri, pentru ca deja merg foarte bine. Iar in 2015 Ravitex a luat locul intai la concursul FleetBoard Drivers League.“
Dintre indicatorii de performanta privitori la activitatea soferilor la Ravitex se urmaresc mai ales uzura camionului, condusul preventiv, consumul de carburant si evenimentele – intarzieri sau, dimpotriva, evenimente pozitive, care raman in dosarul soferului si ii permit sa obtina premieri.
Paul Katona, managerul Wexa logistics, apreciaza ca sistemul GPS este o necesitate in zilele noastre, iar soferii companiei cer ajutor de cate ori au probleme in gasirea adreselor de livrare sau de incarcare. Sistemele telematice permit si realizarea de clasamente ale soferilor in functie de performante, iar Wexa logistics organizeaza intalniri cu acestia, in cadrul carora sunt analizati indicatorii principali ai fiecaruia in parte, cei mai importanti fiind consumul de carburant, utilizarea corespunzatoare a autovehiculelor si grija pe care soferii o acorda intretinerii si prevenirii unor eventuale defectiuni ale ansamblurilor pe care le conduc.
Unii KPI din activitatea soferilor nu sunt evidentiati de sistemele telematice
Directorul general Routier, Rares Retegan, crede ca soferii considera util sistemul GPS pentru ca nu mai e nevoie sa vorbeasca atat de mult la telefon ca sa comunice dispecerului locatia, dar, pe de alta parte, sunt putin speriati de faptul ca firma are un control mai bun asupra consumului de carburant.
Routier face clasamente si ii premiaza in fiecare luna pe primii cinci conducatori auto pe baza raportului despre stilul de condus oferit de Dynafleet. Exista insa si indicatori de performanta in activitatea acestora care sunt importanti pentru firma – daunele la marfa si camion – dar nu sunt evidentiati de sistemul telematic.
Monitorizarea este necesara mai ales in cazul soferilor noi
Petru Moldovan, directorul general Tutu Trans, arata ca, in ceea ce priveste activitatea soferilor, consumul de carburant si orele de condus sunt indicatorii pe care ii urmareste cel mai mult – „avem 16-17 soferi vechi care nu au nevoie sa fie urmariti, dar si 3-4 care mereu se schimba si pe acestia trebuie sa-i monitorizam inclusiv din punct de vedere al cunoasterii traseelor, deoarece nu stiu intotdeauna care e mai bun“ – iar sistemele telematice ofera toate informatiile necesare.
Firma nu a avut probleme cu furtul de carburant, „asta depinde si de soferi“, dar cu siguranta angajatii se simt mai responsabili cand stiu ca exista un sistem de urmarire. In plus, Dynafleet a ajutat la reducerea consumului de motorina prin faptul ca ofera date despre modul cum exploateaza soferii masinile, astfel ca, daca fac greseli, acestia pot fi corectati, se poate lucra la stilul lor de condus.
Petru Moldovan este de parere ca pe conducatorii auto nu-i mai sperie sa lucreze pentru firme care folosesc sisteme de monitorizare, deoarece oricum cele mai multe sunt in aceasta situatie. In cadrul Tutu Trans se fac si clasamente ale soferilor, in functie de rapoartele Dynafleet, „iar in general competitia ne ajuta. Pe de alta parte, depinde de fiecare sofer in parte: unii inteleg despre ce e vorba, isi corecteaza greselile asupra carora le atragem atentia si cauta sa fie cat mai performanti, iar pe altii nu-i intereseaza.“
Certuri intre soferi din cauza notelor date de sistemele de monitorizare
Vasco a cumparat primele sisteme telematice din dorinta de a evalua soferii din punct de vedere al condusului economic, si chiar s-a facut un top al acestora, dar, asa cum arata directorul general al firmei, Bogdan Taut, „au aparut discutii si certuri intre ei si am renuntat. Noi ne uitam in continuare la aceste date, dar nu le mai comunicam soferilor decat daca sunt mai slabi si avem nevoie sa remediem situatia. De exemplu, unii spun ca daca ajung la 11.000 km/luna e normal sa primeasca o nota mai mica de la FleetBoard decat altii care nu conduc decat 8.000 km/luna. Asa ca in niciun caz sistemul nu ne-a ajutat sa stimulam competitia intre soferi.“
In opinia lui Bogdan Taut, sistemele de monitorizare a flotei nu-i sperie pe soferi, dimpotriva, le usureaza mult munca, deoarece unii au trei descarcari pe zi si pentru fiecare ar trebui sa discute cu dispecerul. Pe cand sistemul de la Transics inregistreaza, de fiecare data cand soferul opreste, ce activitate are – incarcare, descarcare, asteptare, alimentare s.a. – iar dispecerii vad in sistem cand ajunge camionul la client si il pot anunta pe acesta fara sa mai verifice telefonic cu soferul.