Premium Truck Parts, divizia activa in importul si distributia de piese de schimb si lubrifianti a AIC, a devenit Mec-Diesel South East Europe, prin preluarea de catre Mec-Diesel SpA Italia, care are o experienta de peste 30 de ani pe piata pieselor specifice motoarelor. Compania italiana, care colaboreaza oricum cu PTP de cinci ani, a fost interesata de tara noastra in special datorita cresterii economice mai mari decat in alte parti ale Europei si oportunitatilor de dezvoltare, dar si pentru ca de aici poate sa se extinda mai usor – si o va face in urmatorii ani – in regiune.
Cu ocazia conferintei de presa in care a fost anuntata incheierea acestui joint-venture, Stefano Albarosa, CEO Automotive Investment Corporation, a aratat ca „noul parteneriat reprezinta un pas important in restructurarea AIC, care ramane sub brandul Cefin Trucks cel mai mare distribuitor specializat de vehicule comerciale rulate din Romania. Am incheiat parteneriatul cu Mec-Diesel pentru ca am vrut ca, pe baza oferita de experienta de 20 de ani pe piata si de acoperirea teritoriala buna pe care o aveam prin PTP, sa cladim o afacere de succes, care sa se dezvolte, si pentru asta a fost nevoie de o marca de referinta, pe care sa o aducem in exclusivitate in Romania, si apoi si in alte tari din sud-estul Europei.“
In plus fata de produsele de calitate pentru motoare, care beneficiaza de toate licentele necesare pentru a participa la licitatii publice, partea italiana, care detine 60% din noua companie, vine cu suportul in principal in dezvoltarea portofoliului de produse si finantare.
Printre primii cinci distribuitori romani de piese pentru utilitare
Planurile Mec-Diesel SEE pe termen mediu vizeaza cresterea cifrei de afaceri cu peste 20%/an in urmatorii cinci ani.
Unul dintre segmentele noi de clienti este reprezentat, asa cum arata Monica Dan, director general Mec-Diesel SEE, de profesionistii in reparatii si reconditionari de motoare, pentru atragerea lor ca parteneri, in conditii comerciale speciale, fiind conceput programul Engine Professional Partners. Asta pentru ca putine service-uri de camioane stiu sa repare motoare, deci astfel de interventii se fac in ateliere cu grad foarte mare de specializare, care lucreaza pentru toate marcile si deci le e greu sa aiba un stoc mare de piese. „Iar noi le putem deservi cu o gama absolut completa, ce include toate componentele pentru reconstructia motoarelor.“
Mec-Diesel intentioneaza nu doar sa se extinda in sud-estul Europei pornind de la biroul din Romania – in curand va incepe activitatea in Bulgaria, ulterior in Ungaria si in tarile din fosta Iugoslavie, iar pana in 2020 in restul sud-estului Europei – dar si sa preia, direct de la biroul din Italia, o firma din Spania, dupa modelul de la noi.
In plus fata de componentele furnizate de Mec-Diesel, firma din Romania se va ocupa de dezvoltarea gamelor de produse existente si va continua sa adauge altele, si, daca pana acum s-a axat in special pe componente pentru vehiculele Iveco, demersul de a adauga alte marci va continua – in prezent acestea din urma reprezinta circa 40% din vanzari. Astfel ca o prioritate este gasirea de noi furnizori de piese, care sa ofere un raport cat mai bun calitate/pret.
Mec-Diesel SEE isi propune ca in cateva luni sa ajunga printre primii 5 distribuitori de piese de schimb pentru vehicule comerciale din Romania si in urmatorii ani, printre primii 2-3, mai ales ca, asa cum puncteaza Stefano Albarosa, „legile comunitare din ultimii 5-6 ani, referitoare la liberalizarea pietei, au permis dezvoltarea de sisteme independente de distributie de piese si atingerea unor volume foarte importante, astfel ca-i putem ajunge din urma pe liderii pietei din Romania“.
Firma are un depozit central in Dragomiresti si sapte depozite locale cu o suprafata totala de stocare de 2.200 m2, toate bine utilate, si o flota proprie de sase Iveco Daily si sapte Fiat Doblo pentru distributie locala, la care se adauga colaborarea cu firme de curierat, pentru livrarea cat mai rapida a marfurilor – aspect care, de altfel, a constituit un alt punct principal de interes si pentru compania italiana cand a decis sa vina mai aproape de piata noastra. Iar reteaua va fi extinsa pe masura ce vor fi consolidate punctele actuale.
Peste 70% din cei 2.500 de clienti sunt posesorii de flote de autovehicule comerciale, „si vrem sa ramana asa“, dupa cum arata Monica Dan. Repartitia lor este echilibrata, 80% dintre vanzari fiind catre primii 450, fara ca vreunul sa contribuie cu mai mult de 5-6% la cifra de afaceri de pana acum a PTP.
Printre primii cinci furnizori europeni de piese de motor
Noua companie Mec Diesel SEE este un furnizor cu o expertiza unica in industria auto din Romania: specializare in componente pentru motoare si distributie de piese de schimb si lubrifianti pentru vehicule comerciale.
Oferta sa include peste 10.000 de repere – un numar impresionant, dat fiind faptul ca e vorba doar de componente de motoare – care se afla in permanenta pe stoc in depozitul central de 15.000 m2 din Torino. Este vorba si de piese de schimb, si de motoare originale complete pentru vehicule grele Iveco, Mercedes-Benz, MAN, Scania, Volvo si Renault Trucks si pentru utilitare usoare, indiferent de marca. In plus, compania integreaza si o firma specializata in reconstructia de motoare. Toate aceste aspecte fac din Mec-Diesel unul dintre primii cinci furnizori din Europa in domeniul pieselor pentru motoare.
Pentru a garanta o apropiere cat mai buna de client, compania are si un depozit in Napoli si unul in Sicilia, astfel ca pe piata italiana produsele comandate pot ajunge la clienti in 24 de ore.
In 2015 cifra de afaceri a fost de 30 de milioane de euro, din care peste 30% a fost realizata la export, datorita celor circa 6.000 de livrari internationale pe care le face anual in mai mult de 50 de tari. 5% din exporturi au fost anul trecut catre Romania, in special pentru Premium Truck Parts. Dar tara noastra a fost vizata, asa cum arata presedintele Mec-Diesel SpA, Pier Vincenzo Pellegrino, nu doar pentru potentialul propriu si dezvoltarea rapida, ci si ca punct din care sa inceapa extinderea in sud-estul Europei. Iar alegerea PTP ca partener a fost „naturala“, deoarece este cel mai important client al firmei italiene de la noi si „am crezut in combinatia dintre produsele noastre si capacitatea si echipa de aici“.
Romania nu este prima tara de export pentru Mec-Diesel, dar este prima unde exista un joint venture, pe celelalte piete compania italiana fiind prezenta direct.
In sud-estul Europei deoarece pietele principale cresc mai greu
Interesul lui Pier Vincenzo Pellegrino pentru piata sud-est europeana este determinat si de faptul ca tarile occidentale au crestere economica mai mica, iar transporturile rutiere sunt dependente de acest indicator. Astfel, economia Italiei a crescut in 2015, dupa 4-5 ani de scadere, dar numai cu 0,8%.
Transportatorii din Italia nu mai cumpara flote mari de camioane, „poate din cauza crizei, poate din cauza concurentei transportatorilor estici, care le forteaza sa-si deschida birouri si sa faca achizitii in alte tari, pentru a-si reduce costurile. Iar cei care totusi raman in Italia cumpara camioane noi si le vand peste 3-4 ani sau apeleaza la leasing operational, astfel ca nu se mai ocupa de reparatii, ci merg la service-urile de marca in perioada garantiei“, explica Pier Vincenzo Pellegrino.
Insa o tendinta care a echilibrat situatia si a facut ca vanzarile companiei pe piata de origine sa se mentina la nivel ridicat este aceea ca multe firme locale nu mai cumpara flote, ci investesc in repararea masinilor vechi.
In afara de Italia cele mai mari volume se vand in Franta, Germania si tarile nordice, „insa acolo e tot mai scump sa faci transport din cauza costurilor foarte mari“. Piete bune sunt si nordul Africii, unde Iveco e bine reprezentat, si Orientul Mijlociu, unde se vand camioanele mai vechi din Europa, care au nevoie de piese de schimb si de reparatii.
CEO-ul Mec-Diesel arata ca firma a avut o crestere de 10-15% pe an la exporturi, „ceea ce pentru un produs de nisa e foarte bine“. Tara cu cea mai mare crestere este Franta, iar tarile cu cele mai mari scaderi, Libia, unde piata a ajuns aproape de zero, si Rusia, unde e si criza, dar au si aparut noi reglementari care fac ca exportul sa fie tot mai dificil. „Acesta este un alt motiv pentru care am venit in Romania si vrem de aici sa crestem pe noi piete.“
45% dintre produsele companiei sunt Iveco sau compatibile cu Iveco, si acesta este un alt argument pentru a se interesa mai mult de piata din Romania, unde producatorul italian are o cota importanta in parcul circulant. In ceea ce priveste ponderea pe tipuri de vehicule, componentele pentru camioane reprezinta circa 60% din vanzarile companiei, restul fiind cele pentru utilitare usoare.
Piesele sunt fabricate fie langa Torino, fie in China sau India, fie, la un moment dat, chiar in Romania – de catre o firma careia parteneriatul cu Mec-Diesel ii asigura un venit anual de circa doua milioane de euro, dar care a decis sa sisteze productia componentelor respective de motor – multe compnii acceptand sa produca sub brandul Mec-Diesel.