Desi multi sovaie din cauza crizei de soferi in a-si extinde parcul auto, Routier European Transport a achizitionat de curand 24 de autotractoare Volvo si 52 de semiremorci Krone care vor fi livrate in mai multe transe, pana la finalul lui mai. Investitia in unitati noi, care va totaliza circa 2,5 milioane de euro, vine in intampinarea cererii tot mai mari pentru transport rapid cu camioane, ce va putea fi oferit acum cu ajutorul echipajelor si al unei organizari exacte a „stafetelor“ de semiremorci. Ca urmare, consumul redus cu 3-4 l/100 km adus de noile configuratii Euro 6 si degrevarea de activitatile de servisare si intretinere, dar si optimizarea curselor prin depozitele pe care compania clujeana le detine in Italia si Germania, vor face sa creasca rentabilitatea companiei, compensand intr-o anumita masura tarifele de transport actuale, care se reflecta intr-o cifra de afaceri prea putin spectaculoasa.
Cresterea volumelor clientilor actuali, dar si castigarea unor contracte mari a facut ca mijloacelor de transport achizitionate in septembrie 2015, cu credite pe cinci ani, sa li se adauge noile unitati, finantate cu credit extern la BCR Leasing. „In acest timp investitia se amortizeaza si le vom inapoia in sistem buy-back“, a explicat Rares Retegan, managing partner Routier European Transport, subliniind ca in ultimii doi ani a renuntat la a mai cumpara vehicule second-hand. „Daca rata de leasing pentru masinile vechi era de 1.000 de euro/ luna, iar pentru cele noi este de 1.500 de euro/luna, din economia de consum de 3-4 l/100 km acoperim diferenta de 500 de euro/pe luna.“
Pentru noile autotractoare Volvo FH de 460 CP, Euro 6, cu dotari standard pentru echipaj, compania a incheiat un contract de service Gold cu Volvo, pentru asistenta oriunde in Europa, in vreme ce pentru mentenanta anvelopelor a semnat un contract de service cu furnizorul acestora. „Incercam sa ne degrevam de partea de intretinere si servisare, pentru a ne ocupa mai mult de relatia cu clientii. In plus, avem in medie 2,3-2,4 soferi per autotractor care sunt platiti pentru ca masina sa nu stea.“
Parcul companiei clujene este alcatuit acum numai din unitati Volvo, cu doua exceptii (MAN, Euro 5, folosite pentru livrari-colectari pe zona Cluj si la depozitul din Italia). „Este mult mai usor de lucrat cu o singura marca. Pe langa eficacitatea sistemelor telematice si consumul bun, de 29 l/100 km pe timp de iarna si 27 l/100 km pe timp de vara, ne ajuta foarte mult si vecinatatea cu service-ul Volvo, care are o flexibilitate foarte mare. „Lasam autotractorul dupa-amiaza pentru revizie si soferii merg la 12 noaptea si il iau direct de acolo. De aceea consideram ca am achizitionat mai degraba un serviciu decat un produs Volvo“, a precizat Rares Retegan. Routier a optat pentru un pachet complet, cu monitorizare si instruirea soferilor.
Stafeta remorcilor inseamna servicii rapide, la preturi bune
Ca solutie de eficientizare a activitatii, Routier European Transport s-a orientat catre transportul rapid, in echipaj (95%), cu schimbarea semiremorcilor pe traseu, astfel incat acestea sa nu faca pauza de noua ore impreuna cu soferul. „Mai ales in preajma sarbatorilor, pentru ca transportatorii uzuali nu acceptau curse spot spre extern pentru ca nu aveau retururi, la presiunea clientilor cererea devenea, in ultimul moment, de livrare foarte rapida. Atunci, in functie de situatie, propuneam fie varianta cu doi soferi si pauza de noua ore, fie cu doi soferi si schimb-stafeta de semiremorca, platite adesea la un pret mai bun“, a aratat Rares Retegan. Acesta a precizat ca in mod obisnuit colectarile din tara se fac cu autotractoare de intern, schimbarea facandu-se apoi la Gilau, de unde soferii cu pauza facuta pot pleca in cursa. Dupa 18 ore se poate face schimbul de semiremiorci cu un alt autotractor care vine de obicei din Italia sau Germania spre Budapesta, cu retur fara livrare urgenta si cu soferi cu pauza efectuata. „Sistemul trebuie foarte bine pus la punct. Am calculat cat ne costa 0,4 soferi in plus per masina, dar si cati kilometri in plus putem face cu acestia, si ne-am dat seama ca este rentabil.“
Routier European Transport efectueaza mai rar curse de intern, din cauza preturilor foarte mici. Dar in curand se va ocupa si de acest segment o persoana specializata pe expeditii interne, astfel incat sa eficientizam si retururile noastre“, a mai spus Rares Retegan, precizand ca expeditiile contribuie cu 10% la cifra de afaceri a companiei.
Pe langa transport de marfuri generale si ADR, Routier European Transport a introdus de anul trecut in portofoliu si servicii de transport agabaritic, achizitionand doua semiremorci extensibile cu incarcare pe o lungime maxima de 24 m, si un trailer. „Cererea a venit din piata, insa momentan facem doar curse spot, de profile si tevi, cu sperante mari pentru anul acesta pentru un contract pe termen lung care sa ne ajute la amortizarea semiremorcii care are pret dublu fata de una obisnuita.“
Depozitele din Germania si Italia, o cale sigura de a rezista pe piata
Routier European Transport detine o firma de sine-statatoare in Italia, Routier Italia SRL, si o alta in Germania, Routier Deutschland GmbH, prin intermediul carora opereaza doua depozite, de 2.500 m2 si respectiv 1.000 m2. „In Germania, dupa ce am operat intr-o locatie a unui partener, care se ocupa contra-cost de cross-dock-ul marfurilor, de la 1 februarie, pentru mai multa flexibilitate, ne-am mutat intr-un depozit propriu de cross-docking, inchiriat, in Duisburg. De asemenea, in Italia am facut deja doua oferte de cumparare, inclusiv a terenului din jurul depozitului inchiriat“, a punctat Rares Retegan, care este de parere ca fara astfel de pasi nu se poate rezista pe piata. „In situatia actuala a pietei nu se pot obtine preturi mai mari. Ca urmare, trebuie sa eficientizezi activitatea, transportand mai multa marfa in regim de grupaj.“ In acest sens, compania lucreaza si cu case de expeditii, in special din afara tarii, considerand ca ele „au preturi mai relaxate si termene de tranzit mai lejere.“
Atat angajatii din Germania, cat si din Italia, sunt din Romania, cu exceptia responsabilului pe partea comerciala din Italia, care este autohton.
Rares Retegan a subliniat ca evita sa alimenteze cu motorina in Franta si Italia, preferand Belgia, chiar si Luxemburgului, datorita pretului, dupa recuperarea accizei. „Majoritatea volumulului de alimentari il facem insa in Romania, pentru a controla soferii care preiau si predau masina de la plin la plin. Am si recuperat o parte din acciza, dar am si pierdut, inainte de publicarea metodologiei.“
Rares Retegan si-a propus si construirea unui depozit de cross-docking langa depozitul actual de 2.500 m2 (cu inaltime rafturi de 12 m) de la Gilau, unde deja detine terenul. „Au inceput sa creasca cererile de depozitare. In Bucuresti, lumea deja a invatat sa isi externalizeze serviciile de depozitare, in vreme ce la Cluj inca este reticenta.“
Profit dublu, la o cifra de afaceri mai mare cu 10%
Pentru grupul Routier, format din Routier European Transport, Routier Servicii si Ret Imobiliare, anul trecut a fost cel mai bun de pana de acum, din punct de vedere al profitabilitatii. „Desi cifra de afaceri a crescut cu mai putin de 10%, prin eficientizare am ajuns la un profit mult mai bun decat in anii precedenti “, a explicat Rares Retegan.
„Preturile din Italia spre Franta au fost mari la transporturile FTL si le-am eficientizat si mai mult la grupajele sprijinite de depozite. In schimb, returul catre tara este de 80-90 de eurocenti/km. Desi varfurile de volum sunt in iunie-iulie si septembrie-octombrie, pe final de an situatia se ingreuneaza, toti tractionistii plecati intorcandu-se acasa pentru sarbatori la preturi foarte joase.“
„Cand altii se plang ca nu gasesc soferi, noi angajam tineri fara experienta.“
Pentru noul val de achizitii, Routier European Transport a angajat in avans mai multi soferi, fiind acum deja pregatiti. Numarul acestora va urma sa creasca de la 70 la 130, chiar daca multi dintre acestia vor fi chiar incepatori. „Cand alte companii se plang ca nu gasesc soferi, noi angajam tineri fara experienta. Dupa un timp acestia devin titulari pe extern si pot beneficia si de un sistem de fidelizare, in functie de vechime. Ca urmare, cand de sarbatori aveam o lipsa de 10 soferi pentru echipajele de schimb i-am facut titulari pe incepatori. Acum chiar ne-am oprit din angajari“, a precizat Rares Retegan.
Soferii primesc bonificatii si in functie de consumul obtinut (primii cinci sunt premiati, in vreme ce ultimii clasati doua luni consecutive sunt obligati sa participe la curs, pe costul lor). „Sistemul Volvo ne ofera geo-locatia, consumul, descarcarea cardurilor si raportul lunar pe intreaga flota, respectiv pe fiecare sofer. Apoi, le punem la dispozitie clasamentul, ca sa ii motivam si, in acelasi timp, sa poata observa ce au gresit, pentru a se putea corecta“, a precizat Rares Retegan, completand: „un alt factor pentru care cred ca avem consumuri bune este ca angajam soferi incepatori care se adapteaza mult mai bine la noile tehnologii, fata de cei mai in varsta“.
Managing partnerul are in plan, in cazul in care nu gaseste soferi incepatori, incheierea unui contract cu o scoala de soferi, pe baza caruia sa achite cursurile celor care se angajeaza ulterior la Routier.