Dupa ce a testat in 2015 un camion din Seria R, cu cabina Streamline si motor de 410 CP, in cadrul campaniei organizate de Scania pentru a-si atrage in portofoliu clienti de flote, Dianthus a decis sa achizitioneze inca 50 de configuratii similare, cu posibilitate de crestere a numarului pana la 75 in cazul semnarii unor noi contracte sau al vanzarii unor vehicule mai vechi din parcul propriu. Principalele atuuri care au inclinat balanta de aceasta data in favoarea Scania – o premiera in flota firmei pitestene – au fost motorul economic si pretul mai competitiv pentru flote decat al altor marci premium.
Tot in 2016 – desi anul nu a inceput tocmai bine din cauza lipsei marfurilor in vestul Europei, care a dus si la scaderea tarifelor – Dianthus investeste intr-un nou sistem de management al flotei de la WebEye, in extinderea parcarii, intr-o vopsitorie si poate si o statie de spalat automata.
Transportatorul din Pitesti nu a mai folosit niciodata camioane Scania pana in primavara lui 2015, cand a primit in teste, pentru trei luni, un model din Seria R cu motor de 410 CP, pe care ulterior l-a cumparat si din care a mai comandat 50 de unitati (40 pentru Dianthus si 10 pentru Squid Speed Line, o alta firma din grup), cu livrare in loturi de cate opt, de la inceputul lui martie pana la sfarsitul lui mai. In plus, contractul mai prevede posibilitatea ca cel tarziu la 31 iulie Dianthus sa mai puna in productie 25 de unitati, care sa fie gata in toamna aceasta, asa cum declara directorul general Adrian Dinoiu.
Un camion conceput sa fie economic
Decizia de achizitie a fost luata in special datorita motorului Scania de 410 CP cu tehnologie SCR, care are consum bun, nu ofera optiunea de a fi condus manual si este limitat la 86 km/h, „ceea ce se vede fantastic de mult la consum. Si la celelalte vehicule se poate limita viteza in service si nici nu costa mult, iar asta ar reduce sigur consumul mediu cu cel putin 1 l/100 km, dar soferii nu vor mai vrea sa lucreze pe ele. Cand am cumparat 10 camioane MAN cu motor de 480 CP cei mai «sportivi» soferi din firma au vrut sa le conduca ei, dar cand au vazut ca sunt limitate la 86 km/h nu le-a mai placut“, explica Adrian Dinoiu.
Cu alte cuvinte, camioanele Scania din generatia actuala au fost gandite sa fie economice indiferent de stilul soferului si fara sa fie lipsite de putere la nevoie, deoarece au cuplu motor bun.
Dupa noua luni de folosire, media de consum a camionului Scania primit pentru teste anul trecut si apoi achizitionat, cu o incarcatura medie de 16 t, este de 27,44 l/100 km, in timp ce media pentru cele 55 de camioane MB ale firmei, cu tonaj mediu de 14 t, este de 27,48 l/100 km, media pentru cele 10 MAN cu tonaj mediu de 13,7 t este de 27,76 l/100 km, iar media pentru singurul camion Volvo Euro 6 din flota Dianthus (toate vehiculele ale caror consumuri sunt prezentate mai sus sunt Euro 6), cu incarcatura medie de 13,47 t, este de 27,89 l/100 km.
Demn de semnalat este si faptul ca soferul care a condus Scania in perioada de teste, desi are un stil sportiv, s-a clasat printre primii cinci in topul realizat de producatorul suedez in Romania in functie de rezultatele la condus economic. „Si nu cred ca si-a schimbat stilul cu ocazia aceasta. Pentru a afla mai multe informatii despre stilul de condus, am achizitionat softul de la WebEye si cu ajutorul lui vom sti mai multe si va fi creat si un profil de conducere economica, bazat si pe datele de la producatori. Oricum, noi mai avem si alti soferi foarte buni, unul dintre ei a obtinut la teste un consum mai bun decat instructorii MB – desi, desigur, consumul nu este singurul parametru care conteaza la notare“, arata si Dan Niculescu, directorul comercial Dianthus.
Pretul de achizitie, un alt argument important
Scania a fost preferat si datorita faptului ca, prin comparatie cu alte marci premium, a avut cel mai competitiv pret pentru aceeasi specificatie, la fel cu a tuturor camioanelor pe care le avea deja Dianthus. „Orice decizie a noastra are la baza o gandire comerciala si economica“, puncteaza Adrian Dinoiu, „mai ales ca, din cauza numarului mare de camioane care lucreaza in vestul Europei, preturile de transport au scazut si nu mai putem cumpara camioane de peste 80.000 de euro. Deci nu ma gandesc sa-mi placa un vehicul, ci sa fie economic, de aceea nu aleg optionale de design, dar confortul este foarte bun, frigiderul este mare, cabina este inalta si soferii sunt multumiti.“
Camioanele cumparate de Dianthus in ultimii ani au saua de cuplare la inaltime intermediara, pentru mai multa flexibilitate in exploatare, iar semiremorcile folosite sunt Krone Multos sau Schmitz Varios, care se remarca nu doar prin versatilitate, ci si prin fiabilitate mai mare decat modelele mega. In flota firmei mai sunt insa si cateva modele mega 2010 si 2011.
Anul acesta livrarea a fost realizata de Schmitz, in special datorita pretului mai bun, pentru ca in rest, asa cum puncteaza reprezentantii Dianthus, specificatiile sunt similare la toti producatorii importanti.
Toate semiremorcile companiei pitestene au sisteme de ancorare speciale pentru anvelope, care confera flexibilitate in exploatare, si au configuratia neschimbata de cativa ani, cu exceptia faptului ca, pentru reducerea costurilor, dar si la cererea unor clienti, scandurile din lemn au fost inlocuite cu unele din aluminiu, mai rezistente. Firma are cu circa 15 semiremorci in plus fata de autotractoare, iar media lor de varsta este si ea putin mai mare decat a acestora din urma.
Motorul de 410 CP, cel mai potrivit pentru Dianthus
Pe noile camioane lucreaza soferii mai vechi din firma care au dorit asta si pentru cele care urmeaza sa mai fie livrate s-au facut angajari. Deoarece primele din cele 50 au inceput sa lucreze in martie este prea devreme pentru o reactie din partea soferilor care le conduc, dar se poate observa deja faptul ca acestia „se codesc sa le ia, pentru ca mai avem in teste un Scania cu motor de 450 CP si vor sa astepte o eventuala achizitie. Insa le-am spus ca nu voi cumpara aceasta specificatie, deoarece dupa doua luni de teste nu sunt multumit de ea“, declara Adrian Dinoiu.
Intr-adevar, producatorul suedez recomanda ca pentru sarcini utile de peste 23 t si rute mai grele sa fie folosit motorul de 450 CP, care in aceste conditii este mai economic decat cel de 410 CP, astfel ca cei circa 1.500 de euro, cat costa in plus, se amortizeaza repede. Dar experienta Dianthus de pana acum arata ca noul camion nu a consumat mai putin. „Totusi, probabil ca vom cumpara vehiculul testat si in mai multe luni de exploatare vom vedea mai clar daca, dupa primele 50 de camioane Scania care ne vor fi livrate, si care au toate motor de 410 CP, vom lua si cateva de 450 CP.“
Parcul auto creste, dar se si innoieste in ritmul in care o cere piata
Achizitia din acest an este menita sa sporeasca flota firmei. Adrian Dinoiu ar vrea si sa vanda in viitorul apropiat 20-30 de camioane, „insa deocamdata nu e piata pentru second-hand, nici din Orientul Mijlociu nu mai sunt cereri – poate nu le plac modelele mega pe care le avem noi“.
Cu noua achizitie, flota Dianthus va ajunge pana la final de an la circa 70 de camioane Scania si cam tot atatea MB, la care se adauga 10 MAN si circa 150 de Volvo, acestea din urma in proprietate. Dintre ele, 150 sunt Euro 6. Si, pentru ca se doreste in continuare pastrarea mediei de varsta de trei ani, cele din 2010 incep sa fie scoase la vanzare – unele dintre ele au facut deja anul trecut obiectul unui contract de buy back cu Mercedes-Benz.
Dar vanzarea masinilor mai vechi nu depinde doar de cererea de second-hand de pe piata, ci si de contracte, pentru ca, asa cum isi aminteste Adrian Dinoiu, anul trecut firma pregatise mai multe camioane din 2008 pentru contractul de buy back cu Mercedes-Benz, dar a semnat un nou contract pentru transport intern si pe opt dintre ele nu le-a mai vandut.
Cum 5% din volumul de activitate al Dianthus este la intern, 20% pe relatia Turcia si restul, in Europa de Vest – de cele mai multe ori tur-retur si cel mult 5% intracomunitar, dar cu intoarcerea camioanelor in tara cel tarziu o data la doua luni – vehiculele mai vechi pot fi folosite in tara sau in Orientul Apropiat.
Firma a dezvoltat relatia Turcia acum 5-6 ani si de atunci a crescut continuu, deoarece „daca ai o flota mare si primesti CEMT-uri si autorizatii suficiente esti atractiv pentru clientii mari, cei mai multi dintre ei avand sediul in vestul Europei. Mai ales ca in august autorizatiile de Turcia dispar, poate ca mai apar cateva in septembrie, si de atunci, daca nu ai un parteneriat cu un transportator care are CEMT-uri, nu mai poti duce marfa acolo.“
Lipsa de marfa in vestul Europei
In prezent, asa cum arata Dan Niculescu, cea mai mare problema din transport este lipsa marfurilor in Europa de Vest, care duce la scaderea tarifelor, in unele cazuri chiar si cu 10% fata de 2015. „Exporturi sunt, nici nu putem face fata, acum cautam exporturi pe axe care ne sunt prioritare. Dar importurile sunt slabe, la fel si transportul intracomunitar.“
Din cauza scaderii tarifelor, Dianthus a pierdut anumite axe „pe care nu am mai fost competitivi“, dar a castigat altele. Iar profitabilitatea nu a fost afectata de scaderea tarifelor, ci a ramas buna, insa trebuie subliniat faptul ca acest rezultat se datoreaza si recuperarii unor taxe si accize din Spania, de acum un an si jumatate, si banilor obtinuti din vanzarea unor camioane, si mai ales monitorizarii tot mai stricte a activitatii si a costurilor.
Din punct de vedere al perspectivelor de dezvoltare, ele sunt atat la intracomunitar, cat si intre Europa de Vest si Turcia, „dar numai daca poti avea in acele zone fluxul de camioane necesar pentru a asigura acel circuit“.