Programul prin care Scania a oferit incepand cu 2015 clientilor cu flote mari care nu au cumparat pana acum aceasta marca posibilitatea de a testa un vehicul demo continua sa isi arate roadele: luna trecuta a avut loc o noua livrare, de noua unitati, catre Cartrans, companie care si-a propus sa innoiasca an de an circa 30 de vehicule din flota, ceea ce a facut deja si in 2016
Cartrans a inceput testul anul trecut in martie si, desi pana atunci nu avusese niciodata in flota camioane Scania, discutii intre reprezentantii celor doua companii au mai existat, asa cum arata CEO-ul Decebal Popescu. „Pana acum insa nu s-a concretizat nimic mai ales pentru ca Scania este o marca pozitionata in gama de sus, privita de multe ori ca o masina de lux, pentru patroni-soferi, drept pentru care in Romania au existat putine flote. Insa am intrat in acest program avand si recomandari de la un partener olandez care apreciaza ca motorul de 410 CP are performante foarte bune pentru tonajul cu care lucram noi. Iar pasul urmator – achizitia celor noua unitati, in afara de cea testata – a fost firesc, dat fiind faptul ca planul nostru presupune inlocuirea a 30 de camioane pe an.“
Achizitiile programate pentru 2016 s-au si incheiat, ultima livrare urmand sa aiba loc in iulie.
Aprecierile soferilor si conditiile financiare, principalele argumente
Unul dintre principalele aspecte care au inclinat de data aceasta balanta in favoarea Scania a fost, asa cum declara CEO-ul Cartrans, reactia soferilor, „care privesc Scania ca pe un varf, ca pe un camion de lux – noi chiar am cumparat Crown Edition – si care au apreciat in special confortul si faptul ca interiorul si bordul sunt o imbinare foarte frumoasa intre nou si clasic“. Consumul a fost la nivelul asteptarilor, confirmand si parerile partenerului olandez. „De fapt, intregul pachet oferit de Scania m-a determinat sa cumpar aceste noua camioane: calitatea, care nu poate fi pusa la indoiala, fiind vorba de un camion ajuns la maturitate, care a trecut toate testele si care nu ne va oferi surprize in exploatare, si conditiile financiare foarte bune.“
Cele noua vehicule au fost cumparate prin Scania Credit pe cinci ani. Din 2012 compania ploiesteana merge doar pe varianta creditului extern, deoarece nu isi propune cresteri de flota. „Daca as fi vrut o extindere as fi ales leasingul operational, pentru a nu avea povara avansului, dar pentru noi creditul e cel mai avantajos, desi dobanda e putin mai mare.“
Intre Scania si Cartrans s-a discutat si un acord de buy back. „E un sistem flexibil reciproc avantajos“, considera Decebal Popescu. „Desi pana acum nu am fost client Scania, ne cunoastem de multi ani si am dezvoltat impreuna un parteneriat.“
Soferii care vor merge pe noile camioane au facut si training la Scania, iar CEO-ul Cartrans este de parere ca acesta ar trebui reluat peste 6-7 luni. Firma ploiesteana are propriul trainer, dar el a invatat mai ales pe alte marci din flota, asa ca „ori trebuie sa mai vina el la Scania, ori trebuie sa vina trainerul Scania la noi peste cateva luni“.
Cartrans nu a apelat si la contract de service, „desi sustin aceasta idee“, deoarece aproape toata flota lucreaza in Comunitate si mai e si o problema de lichiditati sa platesti abonamentul, „chiar daca peste cinci ani ai putea sa constati, facand calcule, ca ar fi fost mai ieftin cu un contract de service“. Camioanele firmei nu merg decat in ateliere autorizate, „de aceea si arata atat de bine cele sapte pe care le-am adus la Scania pentru trade in sau cele pe care le vindem singuri. Si chiar tinem la asta, deoarece, daca cei care le cumpara sunt multumiti, revin.“
Camioanele inlocuite de Cartrans au cinci ani si 550.000-650.000 km la bord, dupa aceasta varsta ele nemaifiind foarte sigure pentru transport in industria automotive, care reprezinta circa 90% din volumul de activitate al firmei (in plus se mai transporta marfuri generale, mobilier, produse chimice cu prelata s.a.), si unde punctualitatea la livrare este cruciala.
Configuratie mult imbunatatita, din grija pentru sofer
Configuratia camioanelor Scania achizitionate de Cartrans este „substantial imbunatatita fata de ce aveam pana acum, deoarece in prezent camioanele trebuie sa fie orientate tot mai mult catre confortul soferului, perioadele pe care le petrece acesta in cabina fiind mult mai mari decat in 2011-2012, cand am facut ultimele achizitii de flote“, explica Decebal Popescu.
Mai ales ca in ziua de azi parerea soferilor conteaza mult, iar pentru a-i fideliza trebuie sa le oferi un intreg „pachet“, constand din masina sigura, confortabila si cu un consum bun, predictibilitate si venituri.
Soferii care vor conduce noile vehicule nu au fost alesi special, ci sunt cei care erau in tara la momentul livrarii, dar printre ei sunt si unii vechi si buni, inclusiv cel care a condus primul camionul Scania aflat anul trecut in teste.
Cele noua vehicule au clima de stationare si o lada de scule „foarte interesanta si pe placul soferilor, care a fost construita in conditiile in care a ramas loc si pentru un rezervor de motorina de 1.100 l, ceea ce la alte camioane nu era posibil“.
Cabina Topline, este cea mai inalta din oferta Scania, are 2,20 m in interior – „chiar si eu stau in picioare si mai ramane loc“, arata Decebal Popescu – a carui statura este binecunoscuta tuturor celor care au tangenta cu sectorul transporturilor – finisajele sunt deosebite, cu insertii de piele in volan, iar echiparea include un sistem audio foarte bun si alte dotari „pe care le-as alege si pentru autoturismul meu“.
Camioanele au sa de cuplare joasa si motor de 410 CP – in trecut vehiculele din flota Cartrans aveau 440, 450 sau 460 CP, dar pentru greutatea medie de 14-17 t, cat transporta firma, sunt suficienti 410 CP, astfel ca in ultimii doi ani cele mai multe achizitii au fost cu motoare mai putin puternice, existand in prezent un singur contract care presupune tonaj ridicat, si unde se merge cu 450 CP. „Noi avem structura clientilor clara de circa 10 ani, deci stiu foarte bine de ce am nevoie pentru fiecare dintre ei“, puncteaza Decebal Popescu.
Noile camioane sunt dotate cu Scania Opticruise, sistem de monitorizare a flotei si toate echiparile care sporesc siguranta activa si pasiva.
O culoare surpriza pentru Cartrans
Astfel configurate, vehiculele au si o valoare mare de revanzare, cu atat mai mult cu cat sunt albe, nu portocalii, culoarea traditionala a flotei Cartrans. „Le vom aloca unui contract unde nu folosim semiremorcile noastre, ci pe cele ale clientului, care sunt gri metalizat, cu scris albastru si alb, deci ansamblul va fi armonios.“
Dincolo de asta, insa, camioanele albe se vand mai usor si cu pret mai bun, albul rezista mai bine la murdarire, iar daca trebuie inlocuita o componenta de caroserie este mai usor de gasit vopsea la fel cu restul cabinei – la alte culori se vad diferente. In plus, cand camionul inainteaza in varsta, daca este alb nu se vede diferenta la fel de bine ca la alte culori, care devin mate.
Tendinta este de a lucra mai ales ca tractionist, cu doi soferi/camion
Din cele 125 de camioane ale Cartrans, 74 lucreaza fara semiremorci proprii. „In Romania noi suntem o companie atipica, deoarece avem si casa de expeditie. Pe de alta parte, in ceea ce priveste strict firma de transport, in prezent ne orientam tot mai mult spre a fi tractionisti, insa poate aceasta politica se va schimba in urmatorii ani, in functie de discutiile din UE si de modificarile aduse in domeniul transporturilor. Oricum suntem tractionisti pentru Cartrans Spedition si flota proprie se va orienta in functie de casa de expeditii.“
La cele 125 de camioane proprii se adauga circa 100 ale subcontractorilor, iar tendinta este de a mari numarul acestora, pentru o flexibilitate mai mare si o protectie mai buna in caz de scadere a volumelor.
Camioanele proprii ajung in medie la 11.000 km/luna, cifra pe care Decebal Popescu o considera „foarte buna daca respecti conditiile legale, adica daca soferul lucreaza cel mult 180 de ore pe luna, iar viteza medie este mai mica de 70 km/h“.
Vehiculele cu doi soferi pot ajunge insa si la 20.000 km/luna. In prezent Cartrans lucreaza cu doi soferi pe aproape 40 de camioane, iar tendinta este de a creste numarul lor, mai ales pentru a facilita schimbul de generatii. „Asta pentru ca in prezent, daca te gandesti la o extindere de flota – si noua clientii ne cer camioane in plus, deci cerere pentru servicii de calitate este – nu poti din cauza lipsei de soferi buni. Deocamdata noi avem cati ne trebuie, dar continuam sa angajam oameni fara experienta, sa-i pregatim trei luni si sa-i lasam sa mearga alte trei luni cu un sofer cu nivel de pregatire similar. Daca i-am trimite in cursa mai repede ar fi un pericol. Si pe urma ne intrebam de ce este RCA atat de mare.“