Bosch a anuntat incheierea anului financiar 2015 cu o cifra de afaceri de 1,2 miliarde de lei in vanzari consolidate in Romania. La cresterea vanzarilor cu 30% a contribuit achizitia completa a doua foste joint-venture detinute in parti egale, BSH Hausgerate GmbH si Robert Bosch Automotive Steering GmbH. Iar previziunile pentru acest an vizeaza o crestere de 3-5% fata de 2015. Numai anul trecut compania a investit in tara noastra aproape 180 de milioane de lei, iar alte investitii sunt preconizate si pentru 2016.
Bosch are patru entitati juridice in Romania, la Bucuresti, Cluj, Blaj si Timisoara.
Vanzarile pe piata locala au crescut cu 12% anul trecut, iar vanzarile totale nete, de 1,7 miliarde de lei in Romania, inclusiv cele ale companiilor neconsolidate si livrarile interne catre companiile afiliate, au crescut cu 50% fata de anul precedent. Pentru 2016 compania prevede un ritm de crestere de 3-5%.
In Romania Bosch avea anul trecut 3.200 de angajati, cu 30% mai multi decat cu un an inainte. Iar pentru anul acesta se preconizeaza o noua crestere in special la locatiile din Blaj, Cluj si Timisoara. In primele cinci luni ale acestui an compania a pastrat acelasi ritm de crestere de anul trecut.
Investitii de 178 de milioane de lei
Grupul Bosch a investit circa 178 de milioane de lei in Romania in 2015, iar alte investitii sunt planificate anul acesta in special pentru continuarea dezvoltarii locatiilor de productie pentru Solutii de mobilitate.
Capacitatea in crestere si operatiunile in extindere ale fabricilor Bosch din Blaj si Cluj, dar si extinderea activitatilor R&D consolideaza prezenta companiei si potentialul de crestere in tara noastra. Fabrica de la Blaj a fost infiintata in 2007 ca tehnologie industriala prin divizia Bosch Rexroth, iar printr-o investitie de 200 de milioane de euro aceasta a fost extinsa.
Din 2014, locatia de la Cluj si-a triplat productia. Aici compania fabrica, printre altele, unitati electronice de control pentru asistenta la condus si unitati electronice pentru siguranta pentru clientii globali din industria auto. In 2015 si 2016, fabrica de componente de la Jucu a adaugat produse noi in portofoliul propriu, inclusiv componente pentru airbaguri si sisteme de asistenta la parcare. „In fabrica de la Cluj au fost deja produse 16.000 de componente pentru peste 25 de clienti internationali, respectiv principalii producatori de automobile din lume. Pentru cresterea productiei pe liniile existente s-au investit 15 milioane de euro, dar au fost infiintate si linii noi. La Cluj compania va extinde in continuare productia pe linia existenta, va aduce noi produse, dar va inaugura si un nou centru de training“, a explicat Dan Lazarescu, senior manager in cadrul departamentului dezvoltare hardware si mecanica Robert Bosch SRL.
La Blaj, divizia Solutii de mobilitate a inceput productia de componente de grup motopropulsor la finalul anului trecut si preconizeaza o crestere puternica anul acesta prin extinderea proiectelor existente.
Centrul de inginerie din Cluj, infiintat in 2012 si extins cu un sediu modern in 2015, dezvolta tehnologii ale viitorului in colaborare cu parteneri internationali si locali. Aici peste 100 de ingineri se concentreaza pe domenii precum conectivitatea, industria conectata cunoscuta si sub numele de Industria 4.0, energia regenerabila si conducerea automatizata si efectueaza, de asemenea, o gama larga de teste si analize.
Centrul de inginerie de la Cluj a inceput recent sa lucreze si la solutii pentru Industria 4.0, cu scopul de a impulsiona schimbari strategice in mediul de productie. Bosch implementeaza treptat solutii ale Industriei 4.0 la unitatile de productie din Cluj si Blaj pentru a-si creste competitivitatea.
300 de service-uri in Romania
Anul trecut, la cresterea cifrei de afaceri a Bosch au contribuit toate sectoarele de activitate ale companiei, respectiv Solutii de mobilitate, Tehnologie industriala, Bunuri de larg consum si Tehnologie pentru constructii si energie. Iar divizia de Piese auto si echipamente de service a inregistrat in 2015 un nou record de vanzari in Romania. Unul dintre factorii de crestere a fost dezvoltarea conceptelor de service auto, Bosch Service si Auto Crew.
Reteaua Bosch beneficiaza de 300 de service-uri prin 56 de noi parteneri, fiind cea mai extinsa retea independenta de service-uri auto din Romania.
„Ne deranjeaza faptul ca trebuie sa transportam camioane intregi pe o infrastructura care nu este pregatita pentru un trafic intens. Fie ca este vorba de Cluj sau de Blaj, noi trebuie sa fim just-in-time cu camionul la client“, a spus Mihai Boldijar, directorul general Robert Bosch SRL.
La Bosch Timisoara se vorbeste in 19 limbi
Anul trecut a fost unul de crestere si pentru Bosh Service Solutions din Timisoara datorita dezvoltarii proiectelor existente si achizitiei de clienti si de noi proiecte complexe. Locatia din Timisoara ofera servicii de externalizare a proceselor de afaceri (BPO) in 19 limbi pentru clienti care activeaza in diferite sectoare de activitate. In decembrie anul trecut, biroul de aici a deschis un nou centru de afaceri ce ofera servicii in domeniul financiar-contabil. Tot anul trecut, Bosch Global Service Solutions a gestionat peste 120 de milioane de tranzactii cu clientii a peste 1.000 de companii din 30 de tari. „A trebuit sa crestem suprafata de 6.700 m2 pentru ca am infiintat un nou centru de operatiuni financiar si contabil pentru clientii din interiorul grupului Bosch. Cei 6.000 de angajati pe care ii avem in 23 de locatii au procesat un volum imens de informatii care trebuie sa fie foarte precise si foarte orientate catre client. Practic, ei fac help-desk tehnic, consultanta IT, relatii cu clientii etc.“, a mai spus Mihai Boldijar.
Se cauta oameni
Bosch a oferit anul trecut angajatilor sai peste 2.500 de zile de instruire in tara, iar circa 550 dintre ei au avut ocazia sa-si extinda competentele in locatii Bosch din intreaga lume. In plus, 200 de studenti si-au inceput carierele in programe specifice dezvoltate in locatiile companiei din tara noastra. Iar locatia din Cluj va inaugura anul acesta un centru de instruire prevazut cu laboratoare echipate cu tehnologie de ultima ora.
La inceputul lui 2016 compania a lansat o campanie de recrutare la nivel mondial sub sloganul „Let’s be remarkable“, unde invita potentialii candidati sa inceapa o cariera intr-un mediu de lucru competitiv si international. „Avem si un program intern prin care sapte tinere talente sunt ajutate sa se dezvolte in directia managementului si a lidershipului“, a mai spus Mihai Boldijar.
Acesta a explicat ca in prezent lipsa fortei de munca, in special in vestul tarii va determina o crestere a salariilor, astfel ca produsele au toate sansele sa devina mai scumpe decat cele din Ungaria.
Cresterea va continua
Anul acesta Grupul Bosch va continua tendinta de crestere, preconizand vanzari mai mari la nivel mondial intr-un interval ajustat in functie de rata de schimb de 3-5%. Acesta va creste atat prin produse, cat si prin servicii inovatoare. In domeniul conectivitatii, Bosch se concentreaza pe senzori, software si servicii. Compania beneficiaza nu doar de diversificarea sa tehnologica, ci si de expertiza sa ampla in diferite industrii si domenii. Divizia nou creata, Bosch Global Service Solutions, recent instituitul Bosch IoT Cloud, dar si sistemul Bosch Smart Home lansat la inceputul anului vor contribui la aceasta strategie.