Comisia Europeana (CE) a anuntat o amenda record, de 2,926 miliarde de euro, aplicata catre patru producatori de camioane, care timp de 14 ani s-au inteles asupra preturilor de vanzare.
CE a amendat Volvo/Renault, Daimler, Iveco si DAF pentru ca au incalcat regulile europene antitrust. MAN, desi a fost parte din acest cartel, nu a fost amendat intrucat a fost compania care a dezvaluit intelegerea.
In toti acesti ani, companiile s-au inteles sa tina ridicate preturile de vanzare si sa introduca in aceste preturi costurile pentru indeplinirea standardelor de mediu. „In total, pe drumurile din UE circula peste 30 de milioane de camioane care transporta circa trei sferturi din marfurile tranzactionate pe uscat in Europa si care au un rol vital in economie. Este inacceptabil ca MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco si DAF, care detin 9 din 10 camioane medii si mari produse in Europa, sa faca parte dintr-un cartel, in loc sa concureze intre ele. Timp de 14 ani, au fost complici cu privire la stabilirea preturilor si la trecerea la costurile pentru indeplinirea standardelor de mediu catre clienti. Acesta amenda este, de asemenea, un mesaj clar pentru companii ca astfel de carteluri nu sunt acceptate“, a declarat comisarul european pentru concurenta, Margrethe Vestager. Decizia CE se refera in mod specific la piata de camioane medii (6 -16 t) si grele (peste 16 t). Companiile amendate au coordonat preturile de lista pentru acest tip de vehicule, s-au inteles asupra momentului in care au introdus noile tehnologii mai putin poluante pentru a se incadra in standardele de poluare europene (intre Euro 3 si Euro 6) si s-au asigurat ca in pretul final de achizitie se regasesc cheltuielile facute pentru implementarea acestor tehnologii de mediu. Intelegerea a durat 14 ani, intre 1997 si 2011. Intre 1997 si 2004 intalnirile au avut loc la varf, uneori chiar si la targurile specializate, aceastea fiind completate si de conversatii telefonice. Dupa 2004, cartelul a fost organizat de catre filialele germane ale producatorilor, informatiile fiind schimbate intre participanti in mod electronic, prin e-mail si alte tipuri de comunicatii electronice. Companiile au fost amendate dupa cum urmeaza: Daimler – 1,008 miliarde de euro, DAF – 752 de milioane de euro, Volvo/Renault – 670 de milioane de euro si Iveco – 494 de milioane de euro.