Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transporturile rutiere de marfuri nu au de suferit

Tentativa esuata de lovitura de stat care a avut loc in Turcia pe 15-16 iulie pare a nu fi avut inca repercusiuni in plan economic pentru tara noastra, cel putin in ceea ce priveste rutele comerciale. Momentan, desi investitorii se tem de scaderi puternice pe fondul prabusirii lirei turcesti la bursele de valori chiar in primele zile dupa eveniment, companiile de logistica si transport care au contracte pe ruta Romania-Turcia spun ca, in afara unui timp de tranzit mai mare in vama, inca nu sunt probleme deosebite in ceea ce priveste deplasarea marfurilor intre cele doua tari.
 

Intre Romania si Turcia circula marfuri de peste patru miliarde de euro anual. In primul trimestru din 2016, valoarea schimburilor comerciale romano-turce a insumat 1.078,0 de milioane euro, in scadere cu 1,7%, fata de primul trimestru din 2015. Exportul a insumat 467,1 milioane de euro, in scadere cu 20,7%, iar importul a valorat 610,9 milioane de euro, cu 20,2% mai mare decat in 2015. Datele mai arata ca, in totalul comertului exterior al Romaniei, Turcia ocupa la finalul anului trecut locurile al cincilea la export si al noualea la import. Acum, pe fondul cresterii tensiunilor la Ankara, o agravare a situatiei ar putea avea efecte si in Romania, cum ar fi scumpirea carburantilor sau intarzierea proiectelor comune. De altfel, in primele ore de la tentativa de lovitura de stat autoritatile au inchis tranzitul petrolierelor prin Stramtoarea Bosfor, acesta fiind redeschis ulterior.

Sistemele informatice din vami pica des
Companiile de transport locale, care au volume importante spre si dinspre Turcia, spun ca exista o oarecare stare de tensiune, insa deocamdata nu sunt motive de ingrijorare. „Am avut un singur camion blocat chiar in timpul puciului din 15 spre 16 iulie. A fost prins chiar atunci pe Podul Bosfor, cand a venit armata, dar a reusit sa iasa. Tot in acea perioada, vama, pe sensul de iesire din tara, a fost blocata putin timp, in rest nu au fost probleme“, explica Dan Niculescu, directorul comercial al Dianthus, o companie care are volume importante pe relatia Turcia-Romania. Acesta continua sa monitorizeze situatia, fiind in permanenta legatura cu clientii. „I-am informat asupra pozitionarii fiecarui camion, avand obligatia de a-i anunta in cazul in care apar probleme de tranzit. Din fericire, nu au fost multe camioane in aceasta situatie. Totusi, pentru noi a fost bine ca problema a aparut la final de saptamana; daca era in cursul saptamanii si se blocau doua zile lucratoare era mai rau“, completeaza Niculescu.
Nici pentru Com Divers Auto Ro nu sunt motive de ingrijorare. „Am avut camioane care au stat in vama blocate cateva ore pana sambata noaptea, cat a durat nebunia. Din punctul nostru de vedere lucrurile se desfasoara normal. Am discutat cu fiecare client in parte, i-am informat despre camioane si totul a fost in regula. Nu am avut nicio problema grava, chiar daca au avut loc evenimente serioase. Eu nu cred ca se vor intrerupe relatiile comerciale“, este de parere si Alexandru Popa, directorul de transport al Com Divers Auto Ro.
Cu toate acestea, Turcia ramane o destinatie imprevizibila pentru transportatorii romani, sistemele informatice din vami fiind afectate destul de des, motiv pentru care se inregistreaza intarzieri. „Ceea ce ne afecteaza, dar nu punem neaparat pe seama tensiunilor politice din Turcia, sunt caderile dese ale programelor informatice din vami. Am avut camioane care au stat si o zi in vama. Totusi, in Turcia au loc minimum 2-3 crize pe an, nu e ceva neobisnuit. Aici tot timpul sunt intarzieri, e o zona unde nu stii niciodata ce se intampla“, mai spune Dan Niculescu. In fiecare zi, spre orase din nordul Turciei – Istanbul, Gerze si Bursa – circula minimum 15-20 de camioane ale companiei argesene.

Articole similare