Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Costul/km este inca o necunoscuta pentru multi

Inca sunt multi cei care nu reusesc sa isi faca un calcul corect al costurilor de transport, iar daca o fac, puterea de negociere in fata clientului se opreste de cele mai multe ori la conditiile cuprinse in clauza de combustibil si astfel, profitul obtinut din aceasta activitate este in continua scadere. O simulare de cost sustinuta in cadrul ExpoTranzit de la Cluj a demonstrat faptul ca, in cazul unei companii de tractare, costul pe kilometru ajunge la 0,99 euro/km, in conditiile in care sunt destul de multi cei care practica aceasta activitate cu 0,70 de euro. Numai salariul minim din Romania a crescut in ultimii cinci ani cu peste 100%, la care se adauga conditiile impuse de state precum Germania, Franta sau Austria care, in functie de dimensiunea companiei, necesita un angajat special.
 

Discutia despre costul pe kilometru a fost si anul acesta una dintre cele mai asteptate ale conferintei de la Cluj, fiind sustinuta de Lucia Apostol, directorul de logistica de la Dumagas, Mircea Manescu, directorul general Ahead Logistics, si Decebal Popescu, directorul Cartrans Romania.
Lucia Apostol a vorbit despre provocarile anului in stabilirea tarifului de transport, respectiv costurile cu salariile, cu RCA, cu taxele de drum, dar si despre constrangerile legislative.
Unul dintre costurile importante este cel cu resursa umana. Aceasta a pornit de la salariul minim pe kilometru din Romania, evolutia acestuia in ultimii cinci ani, impactul legislativ, dar si investitiile sau schimbarile necesare pentru a face fata acestor provocari.
Lucia Apostol a explicat ca, dupa anii 2007-2008, cand pretul la combustibil avea niste evolutii „ametitoare“, s-a reusit introducerea clauzei de combustibil in contractele de transport „si ne-am oprit aici“. Peste 90% din contractele de transport au ca si prevedere suplimentara numai aceasta clauza. „Nu stiu cati dintre transportatori au reusit sa spuna clientilor ca in 2007-2008 personalul avea un cost care acum s-a dublat sau chiar triplat, in special la transportul international.“
O a treia problema este faptul ca, de obicei, contractul de transport al clientilor este unul la nivel de grup, impus partenerilor si imposibil de modificat. „Asa s-a terminat negocierea.“

In ultimii cinci ani, salariul a crescut cu peste 100%
La explicatiile privind evolutia salariului minim pe economie, directorul Dumagas a luat ca perioada de referinta ianuarie 2012-februarie 2017. Daca in ianuarie 2012 costul companiei cu salariul minim era de 195 de euro/sofer, acum s-a ajuns la 396 de euro, insa sunt zone din tara unde aceste costuri sunt chiar mai mari. Cresterea cu mai mult de 100% a costului salarial in aceasta perioada adauga la costul pe kilometru, in cazul unui camion ce realizeaza 10.000 km pe luna, circa 2 eurocenti. Iar in cazul transportului intern, impactul acestui cost este mai mare deoarece numarul de kilometri lunari ce pot fi efectuati este mult mai mic decat la international. „Daca in 2012 la intern se transporta cu …

Articole similare