De cand s-au intensificat controalele in Belgia si Franta, au aparut avocati care s-au specializat pe problematica transporturilor, una dintre cele mai sensibile fiind cea privind dumpingul social. Fredrik Vanden Bogaerde reprezinta companii care impreuna au un parc de peste 65.000 de camioane, multi dintre clientii sai avand sediul in Romania. El a explicat participantilor la ExpoTranzit ca transportatorii se pot confrunta in Belgia cu mai multe probleme prin prisma a patru legislatii: cea a contributiilor sociale, a muncii, fiscala si cea privind transportul.
In primele trei cazuri se face o investigatie detaliata, care ajunge si la sechestrarea camioanelor, ca garantie ca la final se vor plati amenzile. Iar aceste investigatii iau foarte mult timp si pot sa treaca 3-4 ani pana sa se ajunga la tribunal. „Ceea ce incearca autoritatile belgiene sa faca este sa ii alunge pe transportatorii estici de pe pietele lor. In cazul legislatiei de transport se ajunge mai rapid la proces, in mod obisnuit dureaza doi ani pentru a ajunge cu un caz in instanta, se plateste si aici o garantie, care de obicei se recupereaza. Eu ii sfatuiesc pe toti clientii mei sa ia in considerare toate aceste reglementari inainte de a conduce in tarile respective. Noi facem foarte des un audit pentru a ajuta companiile sa se puna la punct cu toate documentele. In caz de control, asigurati-va ca aveti un consultant legal cat mai repede cu putinta, deoarece aceste controale pot fi foarte dure, insa, in momentul in care vine un avocat, atitudinea se mai calmeaza.“
In privinta legislatiei pentru contributiile sociale, intrebarea se pune: unde sa se plateasca respectivele contributii sociale pentru soferi? Sfatul avocatului este ca fiecare firma care lucreaza in Belgia sau Franta sa aiba soferii detasati cu formulare A1, pentru ca autoritatile belgiene, daca exista un sediu, vor cere ca respectivele contributii sa fie platite in Belgia. „Din pacate, foarte putine firme care vin din Romania au acest formular.“
Al doilea aspect este legat de legislatia muncii. Aici trebuie facuta diferenta intre transport international si cabotaj. In cel de-al doilea caz, in Franta si Belgia trebuie respectata legea salariului minim, de 11,35 euro/ ora. „In majoritatea cazurilor pe care le-am avut, in calculul salariului …