Cu 110.000 m2 de depozitare in Romania si 300 de camioane, cifre la care a ajuns in numai patru ani, Quehenberger Logistics doreste sa fie pe primul loc pe piata de logistica din Romania pana in 2020. Cu asemenea cifre, valoarea estimata de piata a companiei este de circa 40 de milioane de euro. Clientii provin din diferite industrii, printre cele mai recente proiecte numarandu-se cele pentru Continental sau H&M. Dinamica accelerata a Quehenberger in Romania se explica in primul rand prin echipa locala, dar si prin suportul Grupului, a carui istorie se impleteste cu o multime de nume foarte cunoscute celor care lucreaza pe piata din Romania: Thiel Logistik, Welz, Logwin, LKW Augustin, X1 EXPRESS si, de curand, ÖBB-Holding AG, compania de cale ferata austriaca.
Text: Mariana BLEORT
Anul trecut Quehenberger Logistics si-a crescut cifra de afaceri cu 80% fata de 2015, iar pe primele sase luni ale acestui an are o crestere de peste 26% versus perioada similara a anului trecut. Compania a reusit ca din 2013 sa creasca de la 12 la aproape 50 de milioane de euro cifra de afaceri anul trecut si de la circa 100 de angajati la 900 anul acesta.
De asemenea, spatiul de depozitare a crescut semnificativ, de la 10.000 m2 in 2013 la 110.000 m2 anul acesta, din care 60.000 m2 sunt la Bucuresti, 35.000 m2 la Timisoara, 5.000 m2 la Cluj-Napoca, 3.000 m2 la Arad si 1.500 m2 la Oradea. Practic, in 2016 si 2017 compania si-a dublat capacitatea de depozitare in Romania, spatiile fiind in totalitate inchiriate. Dintre cei 60.000 m2 de la Bucuresti, 50.000 m2 sunt deja operationali, iar restul de 10.000 m2 vor deveni operationali pe 1 noiembrie. „Cred ca am avut cea mai buna dinamica de dezvoltare de pe piata de logistica din ultimii 3-4 ani, iar ambitia noastra este sa ajungem nr. 1 pana in 2020. Cu o echipa buna si cu suportul grupului, avem toate premisele pentru a ajunge acolo“, a declarat Alexandru Catana, directorul general Quehenberger Logistics Romania.
Cu o asemenea crestere, valoarea de piata a companiei ajunge la 35-40 de milioane de euro. „Avem o crestere sustenabila, cu o marja de profit net de circa 3%.“
Cel mai important client al companiei genereaza 6,5% din cifra de afaceri, primii trei clienti, 15%, iar primii 30 reprezinta 45% din cifra de afaceri a companiei de logistica.
60.000 m2 de depozitare la Bucuresti
Din cei 60.000 m2 pe care ii opereaza la Bucuresti, 40.000 m2 sunt in parcul logistic CTP, unde deserveste clienti precum Continental, intr-un spatiu de 10.000 m2, Selgros sau Praktiker. Pentru Selgros compania se ocupa de logistica si transportul produselor ambientale, iar pentru Praktiker, de intreaga activitate. Alti 10.000 m2 sunt in Bucuresti si 10.000 m2 la Clinceni, unde deserveste compania Robert Bosch, cu toate cele trei divizii din Romania, contractul fiind reinnoit pentru urmatorii cinci ani. Pentru fiecare 10.000 m2 de depozit investitiile sunt intre 700.000 si un milion de euro in rafturi, echipamente de manipulare, mobilier sau echipamentele de protectie destinate angajatilor. Compania foloseste echipamente Toyota pe care le-a achizitionat in leasing operational.
Depozitul din Bucuresti are acces la calea ferata, marfa venita pe tren din Europa fiind dusa mai departe pe roti. Iar din decembrie anul trecut, compania are propriul birou la Constanta, unde opereaza marfurile care vin in special din Orient.
Proiecte complexe pentru industria fashion
Anul trecut, Quehenberger a inceput doua mari proiecte. Primul proiect, inceput in ianuarie la depozitul de la Bucuresti, consta din servicii logistice pentru Continental in Romania, Bulgaria si Republica Moldova. Pana la sfarsitul lui 2015, Continental livra in toata tara din Timisoara, apoi a decis ca are nevoie de un depozit regional stabilit la Bucuresti.
Tot anul trecut, la inceputul lui februarie, Quehenberger a inceput proiectul pentru retailerul de fashion H&M, pentru care se ocupa atat de partea de depozitare, cat si de livrarea catre toate magazinele din tara si Ungaria. Distributia din Ungaria se face cu ajutorul filialei locale, care are la Budapesta un punct de cross dock.
In tara, distributia se face cu camioanele proprii cu o frecventa de sase zile pe saptamana. Astfel, de la Timisoara sunt camioane de linie care livreaza catre Bucuresti si Budapesta, de unde distributia se face mai departe cu camioane de mici dimensiuni la magazine. Majoritatea flotei cu care se face distributia capilara este subinchiriata de la parteneri cu care lucreaza in regim de exclusivitate.
Comenzile de la magazinele H&M sunt inregistrate pana la miezul noptii, a doua zi acestea sunt pregatite la Timisoara si in ziua urmatoare marfa este livrata la toate magazinele H&M din tara si Ungaria. Retururile de ambalaje se fac de doua ori pe saptamana, iar cele de marfa se fac in functie de solicitarile clientului.
Livrarile la magazinele H&M se fac intr-un sistem de cinci sau sapte cutii sigilate cu banda puse pe un suport cu roti. Acestea sunt descarcate usor de sofer si duse la magaziile magazinelor, iar ulterior cutiile pot fi pliate. Sistemul apartine H&M. „Pe piata de logistica de fashion, avem printre clienti nume precum H&M, C&A sau Marks&Spencer. Fiecare are propria filosofie. Sunt clienti care accepta o optimizare a transportului cu alti clienti, dar si clienti care doresc ca in masina sa fie doar marfa lor si masina sa fie sigilata. Insa este foarte dificil sa ajungi la un numitor comun in ceea ce priveste ferestrele de livrare. In teorie, toata lumea este de acord cu optimizarea, dar daca se pune problema, de exemplu, ca marfa lor sa ajunga la ora 11:00 in loc de 7:00 din cauza unui alt traseu sau a sinergiilor cu alti clienti, atunci majoritatea refuza orice fel de economii. Fiecare doreste ca marfa sa sa fie la magazin cat mai devreme.“
Retururile se aduna de la magazine si, in general, sunt vandute ca sold-out. „Dar cantitatile sunt foarte mici pentru ca au discounturi foarte mari la final de sezon. In general, retailerii straini au o politica de discounturi foarte agresiva, deoarece depozitarea hainelor inca un an costa foarte mult.“
Un alt client din domeniul fashion este Preturi Pentru Tine, care a decis de anul acesta sa externalizeze pentru prima oara activitatea de logistica.