Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Piata de e-fulfillment prinde contur

Bilantul pietei de comert electronic in Romania a contabilizat anul trecut 1,8 miliarde de euro numai din vanzari de produse, exceptand serviciile si partea de telecomunicatii, iar pentru acest an exista toate premisele ca valoarea sa fie depasita, dupa cum au punctat reprezentantii industriei de curierat si de logistica prezenti in cadrul conferintei Tranzit „Strategii de distributie: tendinte si provocari”. Pe de alta parte, piata e-fulfillment incepe sa prinda contur, circa 2% din logistica de eCommerce fiind in momentul de fata externalizata. Nu in ultimul rand, participantii in panel au discutat si despre solutiile ce pot fi implementate pentru a scadea costurile in cazul logisticii „White Goods“.
 

Piata romaneasca de eCommerce continua se creasca de la an la an, valoarea totala a retail-ului online autohton atingand 1,8 miliarde de euro in 2016, dupa cum a punctat Paul Copil, CEO si fondator al companiei de e-fulfillment QeOPS. Comparativ, piata din Bulgaria a inregistrat anul trecut 350 de milioane de euro, in zona existand tendinta ca retailerii online din Romania sa vanda transfrontalier atat in Bulgaria, cat si in Ungaria. „Anul trecut, reprezentand Fashion Days din postura de COO, volumele noastre proveneau 100% din online, iar acum, din postura de furnizor de servicii logistice pentru online (e-fulfillment), 75% sunt comenzi din online iar restul din retail offline sau omnichannel", a afirmat Paul Copil. In ceea ce priveste piata de logistica dedicata online-ului, oficialul QeOPS a mai spus ca aceasta este inca la inceput. „La momentul actual jucatorii din piata de eCommerce incep sa externalizeze, procentele deocamdata sunt destul de mici, nu exista o statistica bine pusa la punct, in jur de 2% din logistica de eCommerce este externalizata, exceptand bineinteles serviciile de curierat, unde nu exista vreun jucator atat de mare incat sa isi infiinteze propria flota de curierat.“
Trendul cresterii comertului electronic pe plan local este in linie cu cifrele globale, care arata o urcare cu 17% in 2016, comparativ cu perioada similara din 2015. „In Europa, comertul electronic a avut o valoare in 2016 de 505 miliarde de euro, in crestere cu 12%, in timp ce in zona de est se duce undeva la 24 de miliarde de euro. Cele mai mari cifre se inregistreaza in Marea Britanie (34%), Germania si Franta (14%), urmate de estul Europei cu 15%“, a declarat Lucian Aldescu, CEO DPD Romania, companie unde eCommerce-ul detine aproape 58% din cifra de afaceri. La randul sau, din cele 1,8 miliarde de euro tranzactionate in 2016 pe piata de comert electronic, circa un miliard de euro au fost incasati de FAN Courier pentru magazinele online, care, in prima parte a anului, inregistreaza o crestere de 23% pe zona de eCommerce, potrivit directorului comercial Cornel Morcov. „In totalul numarului de expedieri la FAN Courier, eCommerce-ul reprezinta 32-35%. Segmentul a crescut cu inca 23% in 2017, in acest an apropiindu-ne de o crestere totala de 15%.“
De altfel, si in cazul DSV Solutions si Pall-Ex, companii specializate in logistica si distributie de marfuri paletizate, volumele provenite din eCommerce au inceput sa creasca, cu 5% in 2017 pentru DSV si 2% pentru Pall-Ex, desi nu reprezinta obiectul principal de activitate. „Pall-Ex este orientata catre comertul B2B si atunci ponderea este destul de redusa, ea vine din zona materialelor de constructii si a produselor electronice. Procentul este in crestere, de la 3 la 5%“, a explicat Claudiu Hila, directorul general al companiei.

Livrari de trei ori mai mari in perioada „Black Friday“
Din punct de vedere logistic, perioada „Black Friday“ este una dintre cele mai mari provocari atat pentru curieri, cat si pentru logisticieni, atunci cand volumele sunt mult mai mari si livrarile trebuie efectuate la timp, iar rata de returnare trebuie sa fie cat mai mica. Potrivit lui Lucian Aldescu, in aceasta perioada este foarte important sa fie o estimare cat mai corecta a volumelor. DPD Romania are un sistem de subcontractori cu care, alaturi de clienti, incepe sa estimeze cantitatile ce vor trebui livrate la finalul toamnei incepand cu lunile de vara, iulie-august. „La 1 septembrie ne-am propus sa inchidem acest exercitiu pentru ca nu dorim sa influenteze calitatea serviciilor pentru clienti nostri B2B. Am continuat sa imbunatatim livrarile, anul trecut a fost mai bine pentru ca am reusit sa estimam mai exact, dar aceste estimari vin foarte bine din partea clientilor mai mari, cei mici probabil sunt prinsi in febra acestui eveniment si nu isi pot da seama prea bine cam ce se intampla.“
In cazul FAN Courier, in perioada „Black Friday“ livrarile sunt multiplicate de 2,5-3 ori in medie zilnic, fata de media anuala, anul trecut compania de curierat gestionand si 450.000 de expedieri intr-o singura zi. Astfel, in 2016, procentul de livrare a fost mult mai mare comparativ cu anii precedenti, iar acest lucru s-a datorat relatiei mult mai ferme dintre companie si clienti. „Daca am stabilit o anumita ora in care sa ridicam expedierile, am aplicat-o, nu am fost la fel de flexibili ca in anii precedenti. De asemenea, daca am convenit asupra unui anume plafon zilnic de expedieri, pe acela l-am pus in practica, si in acest fel am reusit sa ducem bine campania de anul trecut“, a punctat Cornel Morcov.

Articole similare