Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Strainii inca nu sunt controlati suficient

Controale mai intense si amenzi in concordanta pentru camioanele straine, celeritate in tratarea cazurilor din partea organelor de control, responsabilizarea in solidar a soferilor prin aplicarea de amenzi catre acestia, nu numai catre firme, lipsa parcarilor si a dotarilor corespunzatoare, revenirea la un sistem mai vechi prin care transportatorii care stau in coada la vama sa nu mai plateasca o noua rovinieta sau sa nu mai fie amendati daca cea veche a expirat, iar camioanele se afla deja la punctul de trecere a frontierei, acestea sunt doar cateva dintre aspectele semnalate si discutate in cadrul conferintei Tranzit de la Iasi, de la inceputul lunii trecute.
 

Ca de fiecare data la conferinta Tranzit de la Iasi, discutiile despre controale si amenzi au suscitat un interes deosebit din partea operatorilor de transport prezenti, care nu au ezitat sa isi spuna nemultumirile legate de aceste aspecte, profitand de prezenta autoritatilor invitate. In replica, reprezentantii Statului au punctat cu date statistice, legislatia in vigoare si experientele personale fiecare interventie, in unele situatii apreciind ca fiind corecte punctele de vedere emise de transportatori, in special prin prisma lipsei de personal, a birocratiei greoaie sau a legislatiei pe alocuri deficitare.

Camioanele straine fara rovinieta nu vor mai iesi din tara pana nu achita amenda
Pe marginea OG 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania (rovinieta), Cosmin Popescu, sef serviciu CNAIR, a punctat ca anul trecut au fost aplicate aproape 1.000 de amenzi operatorilor romani si peste 1.500 strainilor, aproape dublu pentru acestia din urma fata de 2015, in valoare totala de peste sase milioane de lei. Totusi, pentru ca la vehiculele inmatriculate in alta tara amenda se acorda conducatorului auto, oficialul CNAIR a explicat ca autoritatea se confrunta cu un obicei greu de stopat, acela ca soferii acestor camioane, in momentul in care primesc procesul verbal, il arunca ori in fata inspectorului, ori in primul cos de gunoi. „Din pacate pentru CNAIR, exista baze de date europene la care nu avem acces, astfel ca nu putem identifica detinatorul masinii straine care a circulat fara rovinieta prin Romania. Pentru ca aceste baze de date europene intra sub incidenta unor tratate europene pe care si tara noastra le-a semnat si le-a transpus in legislatia nationala, dar sunt strict pentru legislatie si siguranta rutiera, deci nu le putem accesa. Pentru vehiculele inmatriculate in strainatate singurul control viabil, prevazut de lege, este prin oprirea masinii. Acest lucru se poate face de catre Politia Rutiera si ISCTR in trafic si CNAIR in punctele de frontiera. De aceea v-am aratat statistic ca proportia la amenzi intre romani si straini pentru OG 15 este destul de mare. Incercam, pe cat posibil, pe langa o informatizare suplimentara pe care ne-o dorim, sa intervenim cat mai mult asupra strainilor.“
Astfel, Cosmin Popescu a afirmat ca la nivelul institutiei din care face parte se incearca introducerea unui amendament la OG 15/2002, prin care amenzile pentru lipsa rovinietei sa fie transmise direct Politiei de Frontiera, la fel cum se intampla in cazul OG 43/197 privind masele si dimensiunile, si astfel respectivul camion sa nu fie lasat sa iasa din tara pana nu se plateste amenda. Oficialul a oferit si un exemplu al unui operator bulgar, care avea si dosar in instanta pentru neplata amenzii pentru OG 43 si caruia nu i se permitea intrarea in Romania. „Mi-a trimis pe e-mail ca doreste sa-si plateasca amenda, deci au frica de amenzile pe mase si dimensiuni. Este un pas mic, dar putem sa le introducem un pic de teama, speram sa treaca acest amendament la OG 15.“
Reprezentantul CNAIR a mai spus ca la nivel european se incearca realizarea unei baze de date unice accesibile tuturor operatorilor de taxare, pentru ca si alte state europene se confrunta cu problema identificarii vehiculelor straine. „Colegii unguri ne-au spus clar ca sunt vehicule straine pe care nu reusesc sa le identifice si fac scrisori catre autoritatile din tarile respective.“

Controale sporite pe drumurile unde nu exista camere CNAIR
Privitor la controalele transportatorilor romani pentru rovinieta in punctele de trecere a frontierei, reprezentantul CNAIR a declarat ca se estimeaza upgradarea sistemelor incepand cu 2018, urmand a se renunta la PDA-uri. Totodata, pentru ca s-au constatat nereguli in ceea ce priveste lipsa rovinietei pe sectoarele de drum unde sunt emise autorizatii speciale de transport (AST) si nu exista camere fixe, asa cum este DN1, Cosmin Popescu a mentionat ca in urmatoarea perioada se vor indesi controalele cu echipaje mobile. La sesizarea transportatorilor, nemultumiti de faptul ca in afara Romaniei camioanele romanesti nu sunt lasate sa plece din parcare pana nu achita amenda, pe cand in tara strainii nu „beneficiaza“ de acelasi tratament, Popescu a reamintit faptul ca in urma cu mai multi ani legislatia romaneasca (OG 15/2002) prevedea retinerea talonului in aceste cazuri.
„S-a scos amendamentul respectiv, dar nu la initiativa noastra, cred ca i-a durut mai mult pe romani, nu pe straini. Noi nu avem atributii sa oprim camionul sau sa-l sechestram. Legislatia nationala prevede ca amenda poate fi platita in 15 zile, nu il putem retine acolo atata timp.“ Nu acelasi lucru l-au putut comunica oficialii ISCTR, inspectorul teritorial sef Laurentiu Daniel Marin completandu-l pe reprezentantul CNAIR: „niciun strain sanctionat pe teritoriul Romaniei nu paraseste locul pana nu isi achita sanctiunea, inclusiv rovinieta. Avem in dotare PDA-urile care permit verificarea achitarii rovinietei de catre vehiculele oprite la control“, a explicat Laurentiu Marin.

Solutii pentru problema reinnoirii rovinietei in vama atunci cand sunt cozi
Legat de vechea discutie despre situatiile in care camionul se afla in vama la coada si rovinieta expira, iar soferul inca nu a iesit din tara si este necesara achitarea unei alte roviniete, reprezentantul CNAIR a precizat ca va prelua propunerea transportatorilor si va discuta cu conducerea Companiei posibilitatea de reintroducere a reglementarii aplicate in urma cu 10 ani, cand exista un sistem prin care transportatorii primeau avertisment intr-un anumit interval orar. „Intre 00.00 si 06.00 se aplica avertisment, de la 06:00 la 12:00 penalizarea era mica, iar apoi pana la ora 24:00 amenda crestea la maximum. Nu stiu daca vom ajunge sa aplicam din nou acest sistem, cel putin temporar pana vom modifica legea, dar vreau sa va spun ca am inceput discutiile cu conducerea CNAIR pentru a gasi solutii la nivelul nostru si pentru a le putea promova si astfel sa evitam situatiile cand se trece de miezul noptii si transportatorii sunt nevoiti sa mai achite o rovinieta. Ele nu vor putea fi aplicate imediat, pentru ca va trebui amendata OG 15, dar incercam sa gasim solutii“, a mai spus Popescu.
In ceea ce priveste lipsa rovinietei, inspectorul ISCTR Bacau, Stefan Martin, a explicat ca procesele verbale se intocmesc la momentul controlului in trafic, iar cei care trec prin camera pot sa achite taxa de drum pana la ora 00.00 noaptea. Pe de alta parte, desi nu a acuzat pe nimeni de rea credinta, Martin a intalnit multe situatii cand camioanele aveau numarul mascat sau numarul in geam. „Nu putem fi intotdeauna foarte exacti in a-l sanctiona pe cel care de buna credinta isi cumpara rovinieta pana la miezul noptii sau pe cel care evita cu intentie plata acelei taxe. Impreuna cu domnul inspector sef teritorial Laurentiu Marin am fost la Suceava si am gasit o masina de Suceava care trecea printr-o singura camera, facea zi de zi cursa Radauti-Comanesti si nu a avut niciodata rovinieta, avea capacul de la numar dat jos. Ce putem crede noi in astfel de situatii?“, a exemplificat inspectorul ISCTR.

Articole similare