Acum sapte ani Volvo a inceput o campanie de promovare a combustibililor alternativi, aratand politicienilor europeni ca tehnologie exista pentru a se elimina dependenta de motorina, dar nu se poate investi decat daca se decide la nivel global directia, deoarece, pentru ca orice tehnologie sa functioneze, este necesara infrastructura de alimentare. Dintre tehnologiile dezvoltate, astazi Volvo da cele mai mari sanse gazului natural lichefiat (LNG) si electrificarii, directie urmata pentru productia de autobuze.
Mats Franzén, manager de produs si responsabil cu strategia al Volvo Trucks Engine, a prezentat, in cadrul unui eveniment organizat luna trecuta de Volvo Europa Centrala si de Est la Bratislava, directiile de dezvoltare viitoare ale producatorului suedez in ceea ce priveste tehnologiile viitoare de propulsie alternative la diesel.
Potrivit lui Franzén, gazul natural este, in ceea ce priveste cantitatile, singura alternativa reala la motorina, fiind raspandit in intreaga lume in cantitati imense. De fapt, rezerva de energie in gazele naturale este mai mare decat in cazul titeiului. Iar Volvo are in oferta sa FE CNG Euro 6, potrivit atat pentru transportul deseurilor, cat si pentru distributia urbana, mai ales ca acum este disponibil si cu cabina cu intrare joasa, pentru soferii care urca sau coboara des.
Metanul este acum folosit si pe motoarele diesel
Daca pana acum CNG a fost utilizat in principal in aplicatii urbane, transportul interregional si pe distante lungi nefiind posibil de realizat pe gaz din cauza puterii reduse a motorului si a cuplului, dar si din cauza distantei scurte de rulare, acum se va deschide o pagina noua, cu noile produse FH LNG si FM LNG, care se vor lansa in curand.
Pana in prezent, metanul (gaz natural) a fost utilizat numai pe motoarele Otto (cu bujii). Acum, acest combustibil gazos cu cost scazut poate fi folosit si pe motorul diesel, cu o eficienta mai mare cu 15-25% a combustibilului. „S-a ales metanul pentru ca s-a observat ca o mica molecula, un atom de carbon si patru atomi de hidrogen ard curat, dar si pentru ca exista rezerve semnificative de gaze naturale in lume, iar productia de biogaz este in crestere. In plus, gazul natural este un «deschizator de drum» pentru biogaz, are un impact redus asupra climei, respectiv o amprenta de CO2 cu 20% mai mica fata de motorina si un pret competitiv, sub cel al motorinei, in majoritatea tarilor. De asemenea, metanul lichefiat permite acoperirea unor distante mai lungi de conducere.“
Metanul se lichefiaza la -161 OC, iar 1 l de LNG se extinde la 630 l de gaz metan la 20 OC. In statiile de alimentare LNG este depozitat la temperaturi cuprinse intre -130 si -140 OC, la o presiune de 5-8 bar, in vreme ce pe camion e depozitat intr-un rezervor de tip termos, care il pastreaza rece. Din punct de vedere al continutului energetic, un litru de motorina corespunde unei cantitati de 0,72 kg de LNG.
Volvo a optat pentru implementarea tehnologiei LNG pe motorul diesel datorita eficientei, performantei si robustetii motorului. In plus, „cu cat distantele de condus sunt mai lungi, cu atat timpul de amortizare e mai scurt si ofera cel mai bun impact asupra mediului. Ca urmare, operatiunile vizate sunt transporturile regionale, cu potential pentru deplasari pe distante lungi (460 CP/2.300 Nm si 420 CP/2.100 Nm).
Camioanele Volvo LNG ofera beneficii comerciale pentru flote prin reducerea costului cu combustibilul, fiind la fel de eficiente si manevrabile ca si camioanele diesel, reducerea cu 20% a emisiilor de CO2 pentru gazele naturale si cu 100% pentru biogaz, dar si un consum semnificativ mai mic decat al motorului traditional cu ciclu Otto. Marea Britanie, Spania, Olanda, Belgia si Suedia au cele mai multe statii de alimentare cu LNG, insa vin din urma si Italia, Franta, Portugalia, Germania, Polonia si Slovacia.
Solutii alternative exista. Trebuie doar exploatate.
In ceea ce priveste ceilalti combustibili alternativi, fiecare vine cu plusuri si minusuri. Astfel, DME (di-metil-eterul) este probabil cel mai bun din punct de vedere al emisiilor. „Intre 2011 si 2014 l-am testat practic in Suedia. Vehiculele au acoperit impreuna 1.500.000 km cu rezultate foarte bune. Cu toate acestea, astazi nu exista planuri pentru DME regenerabil, cel disponibil fiind realizat din gaz natural. Detinem tehnologia, dar nu vedem o piata durabila in viitorul apropiat“, a mai spus Mats Franzén.
Uleiul vegetal hidrogenat (HVO) are aceleasi proprietati ca si combustibilul diesel normal, cu o exceptie: are o densitate mai scazuta, nefiind astfel inclus in standardele normale diesel EN 590. In schimb, acesta apartine EN 15940, ca si alte motorine sintetice. „HVO functioneaza ca si motorina. Acesta este aprobat pentru toate motoarele Volvo, de la Euro 3 la Euro 6.“ HVO a fost pana acum folosit in Europa Centrala sub numele de C.A.R.E., dar in cantitati foarte limitate, datorita faptului ca scandinavii au cerinte stricte privind transporturile neutre din punct de vedere al emisiilor de CO2. In prezent, desi inca sunt fabricate cantitati foarte limitate, se deschid noi fabrici in Italia si Franta.