Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Putere, robustete, eficienta si o gama extinsa

Acestea sunt atributele principale pe care se bazeaza succesul Arocs in Germania, unde unul din doua camioane de constructii este modelul specializat produs de Mercedes-Benz. Tendinta in domeniu este de a aduce si in constructii criteriile de eficienta care au devenit o a doua natura in transporturile grele. Firmele de profil nu mai cauta doar performanta, ci si solutii pentru a face economii in exploatare. Astfel, Mercedes-Benz propune mai mult ca niciodata si in constructii sistemul de schimbare a treptelor de viteza bazat pe GPS, sistemele de siguranta disponibile si pe Actros, FleetBoard sau noul Uptime, operational in acest moment pentru 18 tari europene plus Turcia. Chiar daca nu vine cu noutati absolute in domeniu, Mercedes-Benz a organizat luna trecuta un eveniment dedicat testarii gamei de constructii pe circuitul off-road de la Ötingheim. Atractiile principale au fost sistemul de tractiune hidraulica auxiliara (HAD) si ambreiajul turbo-retarder (TRC), care sporesc performantele off-road, in conditiile mentinerii costurilor de intretinere si a celor de exploatare la un nivel redus.
 

La patru ani de la lansare, modelul de camion de constructii propus de Mercedes-Benz, Arocs, este unul dintre cele cu gama cea mai extinsa de versiuni. In varianta basculanta, camion-platforma, mixer de beton, skip-loader pana la autotractor cu mai multe axe pentru transportul agabaritic, cu configuratii de la 4×2 la 8×8, Arocs este disponibil cu o gama extrem de generoasa de cabine, motoare, versiuni de tractiune, tipuri de roti, suspensie pe foi de arc sau pneumatica etc., pentru a indeplini orice cerinte in domeniu.
Anul acesta au fost adaugate noi variante la gama de constructii, Daimler organizand la Wörth un eveniment special dedicat testarii capacitatilor gamei Arocs in diverse tipuri de utilizari: pe sosea, pe pietris sau pe teren extrem in legendarul circuit de testare de la Sauberg. Alaturi de modelele Arocs – 4×2, 4×4, 6×2 cu axa liftanta sau de directie, 6×4 sau 6×6, 8×2 cu axa liftanta, 8×4, 8×4 cu axa liftanta, 8×6 si 8×8 – au fost disponibile pentru testare si Actros SLT pentru transport greu, Atego si Fuso Canter 4×4.
Arocs Loader, configurat pentru o greutate proprie cat mai redusa, ca tractor cu doua axe sau sasiu pentru autobetoniera, a fost prezentat cu optimizari la nivelul cabinei, sasiului, motorului si anvelopelor. Grounder, specialistul pentru aplicatiile cele mai dificile, este echipat cu un sasiu robust, suspensii pe arcuri parabolice cu mai multe foi, amortizoare speciale, planetara cu axe cu reductie in butucul rotii, jante extrem de durabile si anvelope cu capacitate portanta ridicata.

Noutatile vizeaza extinderea gamei si diverse linii de echipare
Pentru utilizarea exclusiva in santiere si in jurul acestora, Mercedes-Benz propune Arocs cu cabine ClassicSpace, cu acoperis coborat (cu 100 mm mai jos fata de varianta standard) si latime de 2.300 mm. In combinatie cu motorul OM 470, cu sase cilindri in linie, care dezvolta puteri maxime de 456 CP, si tunelul motorului de 320 mm si acoperis coborat Classic Space, inaltimea acoperisului este chiar redusa cu 280 mm. Liniile de echipare „Home” si „Style” sunt disponibile si pe modelele Arocs de 2,5 m latime, in timp ce mixerele cu concept SoloStar (fara scaunul pentru pasager), care ofera spatiu sporit pentru cabinele StreamSpace si BigSpace pentru aplicatiile care nu necesita cabina de dormit, ofera un loc de munca aerisit si confortabil.
Cea mai mare motorizare din gama OM 470, cea de 456 CP, asigura si un cuplu maxim de 2.200 Nm, ceea ce inseamna o putere specifica de 31,4 kW/l (42,7 CP/l), respectiv un cuplu specific de 206 Nm/l, care fac din OM 470 unul dintre cele mai puternice motoare din clasa sa de marime.
Clientii Mercedes-Benz pot sa aleaga, pentru aceeasi putere nominala, un motor mai mare, OM 471, cu performante remarcabile intr-o plaja de turatii reduse, sau unul compact, OM 470, de 10,7 l, care ofera ceva mai multa putere in zona de turatii medii sau mai ridicate, dar care aduce avantajul unei greutati proprii cu 150 kg mai mici comparativ cu motorul de 12,8 l. Ambele sunt eficientizate din punct de vedere al frictiunii, datorita unor uleiuri de motor mai performante, al transmisiei si al axelor.
Motorul OM 473 de 15,6 l dispune, in plus, de sistemul de injectie X-Pulse, presiunea maxima de injectie fiind de 2.700 de bari.
Arocs beneficiaza de utilizarea de motoare, transmisii si axe proprii, perfect integrate. Standard camioanele de constructii sunt echipate cu transmisie automatizata MB PowerShift 3 cu 8, 12 si, la comanda, 16 viteze (este cazul tractoarelor pentru agabaritic, de pilda). Manevrabilitatea este facilitata de un mecanism de schimbare directa, cu efecte asupra vitezei de schimbare. Cutia de viteze ofera optiunea a trei moduri de condus, „Offroad” si „Power” schimband treptele la turatii mai ridicate (in jur de 2.000 rpm) pentru a mentine tractiunea si puterea in orice moment.
Am avut posibilitatea de a testa sase modele diferite de Arocs, Atego si Mitsubishi Fuso Canter, in mai multe versiuni de tractiune si configuratie a axelor, incarcate cu pietris la capacitate, cu care am trecut peste diferite rampe, mai mult sau mai putin abrupte, mai lungi sau ascutite. Scopul a fost de a testa usurinta cu care camionul ataca orice rampa, fie in modul Automat Off-Road, fie in cel Manual in treapta I. Sigur, de fiecare data cu diferentialul blocat interaxial. Manevrabilitatea a fost, de asemenea, evidentiata, experimentand si plasarea camionului pe drumul de cariera inainte de luarea virajului, care difera destul de mult de la un model 4×4 (Fuso Canter sau Atego) la unul 8×4 sau 6×2.
Directia electrica Servotwin, disponibila acum si pe Arocs 8×4, dar si pentru alte variante de ampatament, si noua generatie PowerShift fac mult mai usoara viata soferilor in santiere.
Noroiul a „condimentat” traseul off-road pentru poze mai spectaculoase, punand la incercare si aderenta anvelopelor, mai ales cand rotile din fata ramaneau in aer la trecerea peste coama unei rampe.

Eficienta cu tractiunea auxiliara
Arocs este disponibil in doua variante de tractiune integrala, cea de a treia fiind sistemul de tractiune hidraulica nepermanenta (Hydraulic Auxiliary Drive – HAD), care ofera asistenta la plecarea de pe loc pe teren dificil. Lansat in urma cu cativa ani, HAD aduce o multime de avantaje in termeni de eficienta pentru clientii care folosesc vehicule de transport materiale de constructii ce se deplaseaza mai ales pe sosea, avand nevoie ocazional sa intre in santier sa descarce. Tractiunea auxiliara hidraulica este sensibil mai ieftina, mai usoara si suficient de eficienta pentru accesul in zone cu teren moale sau alunecos. Totusi, pana acum s-au vandut numai circa 1.500 de modele echipate cu HAD, deoarece pretul echipamentului hidraulic e destul de ridicat. Pe de alta parte, producatorii de vehicule pentru constructii trebuie sa ofere flexibilitate clientilor care solicita astfel de dotari sofisticate.
HAD poate fi folosit acum si pe autotractorul cu ampatament de 3.300 mm pentru transport de marfuri periculoase. In plus, Arocs cu HAD este disponibil cu tunel motor de 320 mm pentru cabinele L si prelata pentru bunurile vrac pentru cabinele M.
Pentru a testa HAD, doua autotractoare cu semiremorca basculabila, configuratia folosita mai ales pentru transport pe sosea, au fost oprite intre sleauri de namol de circa 30 cm inaltime. Dupa cuplarea HAD de la un buton de pe bord, patinarea rotilor se opreste si in cateva secunde vehiculul paraseste zona in care era impotmolit.

Ambreiaj turboretarder, pentru a face fata oricarei situatii
Pentru a face fata unor terenuri foarte dificile si a reduce uzura componentelor, in cazul transportului foarte greu, Mercedes-Benz ofera clientilor sai posibilitatea de a comanda ambreiajul turboretarder (TRC). Acesta combina ambreiajul hidraulic care ofera o putere ridicata la plecarea de pe loc cu retarderul intr-o singura componenta. L-am testat la urcarea cu fata si cu spatele a unei rampe cu inclinatie de 60%. Am folosit o autobasculanta 8×8 pe care am oprit-o la baza, la mijlocul si in varful rampei, vehiculul continuand lejer urcarea de fiecare data numai prin apasarea putin mai energica a pedalei de acceleratie. TRC intra in functiune automat la plecarea de pe loc (se aprinde in bord un martor luminos de culoare verde), turatia optima pentru a face fata oricarei rampe de 30-60% fiind intre 1.100 si 1.500 rpm. De asemenea, la coborarea pantelor abrupte TRC se poate actiona tragand de maneta din dreapta volanului cateva trepte, dupa actionarea franei de motor, fara a fi nevoie de apasarea pedalei de frana.
Sistemul creste pretul de achizitie al unui camion standard cu circa 10.000 de euro, care se poate amortiza intr-un interval destul de scurt numai din inlocuirea a doua kituri de ambreiaj si din timpul petrecut cu imobilizarea in service. TRC poate fi combinat cu sistemul de control al proximitatii si cu cel de asistenta activa la franare (ABA) pe toate autosasiurile Arocs 6×4 cu suspensie pneumatica si protectie anti-impanare. Versiunile echipate cu motorul OM 471 pot atinge o putere aditionala de plecare de pe loc de pana la 80 kW si 350 Nm in combinatie cu TRC.
Din aprilie 2018, un nou pachet hidraulic de basculare va fi disponibil pentru variantele tractor 4×2 si 4×4. Sistemul hidraulic e configurat cu circuit unic sau dublu, in functie de utilizare.
In ceea ce priveste siguranta, Arocs este disponibil optional cu sistem de monitorizare a presiunii din pneuri, ajustate la temperatura exterioara, precum si cu ABA 4 cu detectare a pietonilor pentru modelele omologate pentru utilizarea pe sosea (N3). Pentru transport pe sosea, Arocs e completat de un model Actros nou dezvoltat, 4×2, ideal pentru tractarea semiremorcilor basculante cu greutate maxima admisa de 44 t.
Tractorul are o garda la sol mai mare cu 6 cm, fiind echipat optional cu treapta pivotanta. Modelul cantareste cu 150 kg mai putin decat Arocs 4×2 echivalent, fiind disponibil cu tunel motor de 320 si respectiv 170 mm, motoare OM 470 si 471 si toate sistemele de siguranta disponibile pe modelele de transport urban, inclusiv asistenta la virajul lateral.

Eficienta si in constructii cu FleetBoard, PPC si Uptime
Pentru ca s-a constatat ca vehiculele pentru constructii merg preponderent pe sosea, specialistii Mercedes-Benz au atras atentia clientilor asupra economiilor semnificative care pot fi obtinute folosind tehnologii care si-au confirmat deja utilitatea in transportul pe distante lungi: sistemul de Cruise Control Predictiv (PPC), cel de monitorizare a vehiculelor (FleetBoard) si, mai nou, Uptime.
Sistemul de schimbare a treptelor de viteze in functie de relief (PPC) a fost imbunatatit, strategia fiind adaptata si la nevoile vehiculelor de constructii. A fost crescuta viteza maxima cu care poate fi depasit nivelul presetat pana la 10 km/h, pentru a oferi mai multe oportunitati de rulare libera si de reducere, astfel, a consumului de motorina. Pentru un camion 8×4, configuratia cea mai vanduta in constructii si in Romania, PPC aduce o economie de 5% in planul consumului de motorina. La un rulaj anual de 60.000 km cu 35-40% din utilizare pe autostrada sau drumuri nationale, PPC poate reduce costurile cu aproape 450 de euro pe an, ceea ce inseamna ca in aproape doi ani costul initial de achizitie al PPC s-ar putea amortiza.
Conectivitatea este o functie din ce in ce mai importanta pentru segmentul constructiilor, unde trebuie coordonate mai multe vehicule pentru aceeasi misiune. Centrul de date al camionului este modulul optional prin care se asigura conectivitatea, unde se primesc toate informatiile de la diferiti senzori si camere de pe camion, si de unde pleaca spre retea. Astfel s-au putut dezvolta o multime de servicii utile si aplicatii soft cu focus pe managementul vehiculului si al timpului: planificare, analiza performantei, inregistrarea timpului si posibilitati de stocare si download de date, managerul de flota avand acces de la distanta la informatiile despre sofer si camion.
O optiune interesanta pentru acest domeniu de activitate o reprezinta inregistrarea timpului de operatiune si a celui petrecut in stationare cu motorul in mers, care permite calculul consumului de combustibil in stationare si in mers. Pozitia vehiculului si durata transportului sunt, de asemenea, inregistrate, aplicatia avand posibilitatea de a contoriza si intervalele de timp in care prizele de putere sunt pornite sau daca motorul merge sau e oprit. Functia geofencing ofera informatii cu privire la pozitionarea vehiculului pe harta si statusul acestuia, cu notificari automate de fiecare data cand paraseste sau intra in aria unitatii de productie sau in santier. Cum santierele si locurile de descarcare nu au de regula cod postal, sistemul de rutare poate fi folosit in schimb, fiind capabil sa opereze pe baza geo-coordonatelor.
Magazinul FleetBoard ofera carosierilor sau diferitelor companii interesate sa dezvolte aplicatii cu referire la camioane posibilitatea de a utiliza platforma deschisa dezvoltata de Mercedes-Benz.
Uptime este o functie disponibila si pentru segmentul constructiilor, clientul fiind avertizat de tot felul de disfunctionalitati, de la lipsa AdBlue din rezervor pana la gradul de uzura a unor piese. In cazul unei avarii iminente, reiesite din analiza datelor transmise prin intermediul FleetBoard, clientul este consiliat in vederea planificarii urgente a unei interventii in service. Uptime este functional in 18 tari europene plus Turcia, urmand sa fie implementat anul viitor si in Romania.

SLT, specialistul pentru greutati extreme
Arocs SLT poate tracta combinatii cu greutate totala de pana la 250 t, cu tractiune integrala sau cu cel putin doua axe motoare, motor puternic de pana la 625 CP si cuplu de 3.000 Nm, in combinatie cu o transmisie automatatizata PowerShift cu 16 trepte de viteza, adaptate acestui gen de aplicatie.
SLT este echipat cu ambreiaj turbo retarder, imbunatatind major manevrabilitatea camionului la viteze reduse. Ca retarder, TRC genereaza o putere de franare de 476 CP, completand frana de motor pana la 646 CP, ceea ce reprezinta cea mai buna capacitate de franare de pe piata, dupa cum sustin reprezentantii producatorului german.
SLT e disponibil pe ambele modele, Arocs si Actros, cu cabine BigSpace si StreamSpace, respectiv GigaSpace. Daca tractorul pentru agabaritic poate transporta 250 t, pentru constructii modelul este configurat ca tractor semi heavy duty, pentru greutati maxime admise de pana la 120 t, maximum 155 t.
Modelele SLT sunt pregatite in centrul Custom Tailored Trucks (CTT) din Molsheim, Alsacia. Mercedes-Benz pune la dispozitia clientilor cateva zeci de modele de caroserii care pot completa autosasiurile sale de constructii, in Alsacia fiind si personalizate modelele in functie de nevoi.

Articole similare