Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Numeroase modificari fiscale, dar fara impact major asupra transporturilor

Cu ocazia Galei Tranzit, care s-a desfasurat imediat dupa aparitia propunerilor de modificare a Codului Fiscal, Sorana Cernea, Partener TPA Romania – companie cu sediul central la Viena, care are ca domenii principale de activitate contabilitatea, salarizarea, auditul financiar, consultanta fiscala si juridica, si care este prezenta in 11 tari – a vorbit atat despre aceste initiative guvernamentale, cat si despre procedurile de infiintare a unei firme de transport in Germania sau in Luxemburg, ca o posibila alternativa pentru companiile nemultumite de incertitudinea fiscala de la noi.
 

Una dintre modificarile anuntate la final de octombrie este implementarea impozitului de 1% din cifra de afaceri pentru microintreprinderi (firme cu o cifra de afaceri mai mica de un milion de euro), fara posibilitatea de a opta pentru impozit pe profit si indiferent de valoarea capitalului social si de rezultatele financiare – profit sau pierdere. Ministrul de Finante Ionut Misa a declarat ca masura aceasta sustine mediul de afaceri, dar Sorana Cernea este de parere ca de fapt sustine doar firmele mici, nu si pe marii investitori, care, daca nu ar fi obligati sa aplice impozitul pe cifra de afaceri, nu ar datora impozit pe profit in perioada in care realizeaza investitiile pana in momentul in care activitatea incepe sa genereze profit.
O alta modificare se refera la split TVA, o masura controversata si despre care reprezentanta TPA a declarat ca „sper ca la presiunea mediului economic se va decide sa se renunte sau cel putin sa nu se mai aplice obligatoriu pentru toate firmele. Se pare ca totusi se va implementa pentru firmele care nu si-au platit la timp taxele la stat, fapt ce implica insa plati defalcate si pentru clientii unor astfel de firme.“ Este o masura care va duce la costuri administrative ridicate si blocaje de lichiditati, dar care va impune si reconfigurarea sistemelor informatice, ceea ce necesita timp. In esenta, split TVA inseamna incasarea taxei pe valoarea adaugata intr-un cont bancar distinct, din care se poate achita TVA datorata furnizorilor sau statului, disponibilul putand fi transferat in contul curent doar cu aprobarea organului fiscal. Transportatorii sunt afectati mai putin de aceasta masura (mai ales cei care deruleaza operatiuni de transport international), dar retailerii si afacerile mici, unde se foloseste mai ales cash, vor suferi blocaje importante si vor trebui sa tina contabilitatea la zi si sa faca doua plati in loc de una.
Sorana Cernea a mai amintit de trecerea contributiilor de 35% de la angajatori la angajati, de reducerea impozitului pe salariu de la 16% la 10%, de introducerea, in sarcina angajatorului, a unei contributii asiguratoare pentru munca, de 2,25%, dar si de cresterea salariului minim de la 1.450 la 1.900 de lei. Reprezentanta TPA a facut mai multe simulari pentru a vedea cum se vor modifica veniturile angajatilor si cheltuielile angajatorilor dupa luarea tuturor acestor masuri. A rezultat ca la un venit minim brut de 1.450 de lei in prezent cheltuielile totale ale angajatorului sunt de 1.782 de lei si ca, daca de la 1 ianuarie 2018 salariul minim brut va fi de 1.900 de lei, cheltuielile totale ale angajatorilor vor fi putin mai mari, de 1.943 de lei (s-a tinut cont de o deducere personala de 510 lei). Iar la un salariu net de 2.500, 3.000 sau 4.500 de lei cheltuielile totale ale angajatorilor vor fi similare celor din prezent.

Atentie la documentele de deplasare si la contractele de inchiriere!
Sorana Cernea le-a atras atentia managerilor prezenti la Gala Tranzit asupra faptului ca foarte putini transportatori pun pret pe intocmirea ordinului de deplasare si a foii de parcurs, desi legislatia interna impune obligativitatea folosirii acestora pentru a justifica cheltuielile cu diurna si a le deduce pe cele cu carburantul. Aceste doua documente trebuie intocmite corect, iar corectitudinea nu se refera la forma, care poate fi diversa – electronica sau nu, separate cele doua sau compilate s.a. – ci la un minim de informatii pe care sa le contina.
La fel de importante pentru unele firme, dar tot neglijate, sunt si contractele de inchiriere. Transportatorii care au contracte de inchiriere a camioanelor incheiate cu firmele-mama din strainatate trebuie sa analizeze daca este sau nu nevoie de retinerea unui impozit la sursa si de plata unui impozit pe acea chirie (redeventa). Conform unei directive europene, daca este o relatie directa de afiliere intre compania-mama si o filiala, in anumite conditii, se poate aplica o scutire, dar in alte situatii e posibil sa fie nevoie sa se plateasca un impozit pentru veniturile realizate de nerezidenti din Romania, de obicei de 3%, in functie de conventiile de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state.

Transportul in Germania si Luxemburg, in cifre
Pentru a infiinta o companie in Germania sau Luxemburg este nevoie, ca si in Romania, de o licenta de afaceri, care se acorda pe 10 ani daca se indeplinesc anumite conditii: firma trebuie sa ateste, prin declaratie a auditorului, garantie bancara s.a., ca are capacitate financiara (9.000 de euro pentru primul vehicul si 5.000 de euro pentru fiecare din urmatoarele) si sa desfasoare efectiv activitatea in acea tara, sa aiba angajati acolo, sa nu fie doar o mutare fictiva. Persoana desemnata sa coordoneze activitatea de transport trebuie sa urmeze un curs de o luna in Germania, in limba germana, care costa 500 de euro. Licenta de afaceri nu este necesara in cazul in care firma are o licenta UE in conformitate cu Regulamentul UE 1072/2009 privind normele comune pentru accesul la piata transportului rutier international de marfuri.
In Germania impozitul pe profit, incluzand taxa de solidaritate, este de 15,83%, impozitul comercial este de cel putin 7%, dar difera in functie de oras (14,35% in Berlin, 16,1% in Frankfurt, 16,45% in Hamburg, 17,15% in München), cota standard de TVA este de 19%, iar impozitul pe dividende si dobanzi este de 26,38% (pentru detineri mai mari de 10% in compania care plateste se poate solicita rambursarea a 95% din impozitul platit). Dividendele catre companii din UE sunt scutite de impozitare prin retinere la sursa pentru detineri mai mari de 10% in compania care plateste pe o perioada mai mare de 12 luni, iar dobanzile catre companii din UE sunt in general scutite de impozit.
Salariul minim in Germania este de 8,84 euro brut pe ora, iar contributiile angajatorilor sunt de 9,35% pentru asigurari sociale, 7,3% pentru asigurari de sanatate, 1,5% pentru somaj si 1,275% pentru asigurarea pentru cresterea copilului (contributiile sunt plafonate). Contributiile angajatilor sunt la acelasi nivel, cu unele exceptii.
In Luxemburg impozitul pe profit, incluzand taxa pentru fondul de somaj, este de 20,33%, impozitul comercial este de 6,75%, impozitul pe averea neta este de 0,5% pentru valori sub 500 de milioane de euro si de 0,05% pentru ce depaseste aceasta suma, iar cota standard de TVA este de 17%. In aceasta tara este aplicabil un contract colectiv de munca pentru sectorul transporturilor si logisticii, iar salariul minim brut este cuprins intre 1.998 si 3.249 de euro, in functie de vechime si de categoria permisului de conducere.
In Germania pe piata de transport si logistica lucrau in 2015 peste 550.000 de persoane (numarul lor a crescut constant de la peste 475.000 in 2003, cu exceptii in 2004 si 2009), iar cifra de afaceri in domeniu a crescut si ea constant, de la 48,6 miliarde de euro in 2003 la 102,3 miliarde de euro in 2014 – cu o scadere doar in 2009 – si s-a diminuat usor in 2015 si 2016.

Articole similare