Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Acelasi caraus fiabil, transformat in „personal assistant” gratie conexiunii la internet

La prima vedere noul Mercedes-Benz Sprinter nu aduce multe noutati, cel putin la nivel de design exterior. Dar la interior este reconstruit in jurul ideii de a oferi cel mai confortabil si functional loc de munca pentru sofer si un vehicul sigur si eficient pentru proprietarul de flota. Cu o sarcina utila si volum util record, cu motorizari puternice si economice, o cutie de viteze noua cu 9 trepte, cu tractiune spate, 4×4, dar si, in premiera, cu tractiune pe fata, usor de carosat si disponibil in curand si in versiune electrica, Sprinter este asteptat sa isi mentina clientii traditionali si sa castige si altii noi, cu atat mai mult cu cat capacitatea de productie de la Duesseldorf a crescut dupa separarea de VW Crafter. Pe langa posibilitatile imense de individualizare a configuratiei vehiculului, adaptabila la orice aplicatie, noul Sprinter aduce toate avantajele utilizarii internetului la bord: sistem de navigatie modern si eficient, sistem de comunicare cu dispecerul rapid si fara mari eforturi din partea ambelor parti, comanda vocala si optiuni multiple de utilizare a oricaror gadgeturi, care poate atrage soferi tineri, aspect important pentru clienti, care se confrunta cu o acuta criza de forta de munca.
 

Dupa lansarea din februarie a noului Mercedes-Benz Sprinter, luna trecuta producatorul german a invitat presa de specialitate la un test drive consistent (circa 300 km) intr-o zi cu soare intre Amsterdam si Rotterdam. Fara a repeta ceea ce am scris in martie, dupa lansare, prima impresie dupa cateva ore la volanul noului Sprinter este ca „greul” utilitarelor usoare de la Mercedes-Benz propune tot ceea ce este mai nou, mai modern si functional pe acest segment, deschizand, in acelasi timp, o noua etapa in domeniul vehiculelor conectate la internet si a serviciilor care se pot dezvolta plecand de la aceasta realitate.
Cel mai puternic model disponibil pentru test drive a fost cel echipat cu motorul V6 cu putere maxima de 187 CP, disponibil numai cu configuratia traditionala cu tractiune pe spate. Noua tractiune pe fata am testat-o cu motoarele cu patru cilindri in linie, cu puteri de 143 si 163 CP la 3.800 rpm si cuplu maxim de 330, respectiv de 360 Nm atins intre 1.400 si 2.400 rpm. Consumul comunicat de producator pentru aceste modele este situat intre 7,8 si 8.0 l la 100 km.
Vizibilitatea este excelenta, volanul se misca usor, iar raza de bracare este mica, vehiculul fiind usor de intors si manevrat, in ciuda dimensiunilor. Cele doua cutii automate de viteze – cu sapte si noua trepte de viteza – ofera un confort absolut soferului, fara sa se simta vreo intarziere in acceleratie sau supraturare. Nici cu cutia manuala cu sase trepte de viteza nu e greu de condus, schimbatorul fiind usor de manevrat si precis.

Tractiunea fata deschide noi oportunitati
Una dintre noutatile importante introduse la noul Sprinter, care cresc baza de variante posibile, o reprezinta introducerea tractiunii pe axa fata, ceea ce aduce o multime de avantaje competitive pentru Mercedes-Benz: disponibilitatea unor modele mai ieftine, ideale pentru transport de volum -gratie coborarii platformei de incarcare cu 80 mm – dar competitive si in ceea ce priveste capacitatea de incarcare, gratie reducerii greutatii proprii cu 50 kg fata de versiunea cu tractiune pe spate. In acelasi timp, modelele cu tractiune pe fata deschid oportunitati noi pentru carosarea Sprinter camper, segment in continua dezvoltare in ultimii ani. Noul Sprinter este disponibil pentru carosieri si in versiunea tractor, specialistii MB de la centrul de carosare lucrand la diferite posibilitati de carosare impreuna cu furnizorii specializati in astfel de servicii, colaborare foarte importanta ca urmare a faptului ca 50-60% dintre modelele de Sprinter vandute in lume sunt carosate de terti.
Superioritatea noului Sprinter sta in combinarea individuala a tuturor sistemelor disponibile pentru a oferi clientilor o solutie customizata de transport si logistica, mergand de la premisa ca in conditiile acuale si viitoare ale pietei de transport si logistica nu mai este suficient sa oferi un vehicul bun. Tocmai de aceea Mercedes-Benz Vans a conceput circa 1.700 de variante diferite, care dispun de servicii noi de conectivitate si o noua generatie de sisteme de telematica, astfel incat sa raspunda oricaror cerinte.

MBUX face diferenta
Dar cea mai importanta noutate introdusa la noul Sprinter o reprezinta sistemul de infotainment MBUX (Mercedes-Benz User Experience), prezentat in premiera pe Sprinter, dar pe care producatorul german il introduce si pe A-Class si probabil si pe alte modele de autoturisme.
Design-ul interior este inovator. Volanul instalat pe noul Sprinter este ultima generatie (disponibil si pentru clasele S, E si A. Filosofia care a stat la baza implementarii noului bord este ca pe partea stanga, in spatele volanului, sa fie amplasate toate comenzile, inclusiv sistemele de asistenta (in partea inferioara), in timp ce in dreapta volanului sunt toate comenzile sistemului de infotainment, inclusiv, display-ul cu functie touch, de 10 inch. In cazul in care exista conexiune la internet, soferul poate cauta rapid orice informatie doreste, poate folosi sistemul de navigatie sau poate asculta programe radio online. Separat, exista si port USB (tip C), precum si optiunea de incarcare wireless.
Foarte important, sistemul de recunoastere a vorbirii este un pas inainte in directia dezvoltarii interactiunii soferului cu computerul de bord al masinii – asta in conditiile in care petrecem tot mai mult timp pe zi in vehicul. Anumite cuvinte cheie sunt inregistrate in sistem, iar computerul ofera imediat informatiile solicitate. Spre deosebire de modul robotizat de interactiune cu computerul, folosit pana acum, sistemul poate recunoaste si cuvinte din vocabularul uzual, cum ar fi „mi-e foame“ sau „mi-e somn“ si vine cu o sugestie. De asemenea, comenzi care tin de utilizarea vehiculului pot fi transmise tot vocal.
Propunerea suna foarte bine, insa in practica nu functioneaza perfect pentru ca, la fel ca si sistemul de dictare a mesajelor, „masina” trebuie sa se obisnuiasca cu pronuntia soferului. Cele mai multe probleme cu functia de recunoastere vocala au avut-o tocmai colegii jurnalisti care vorbesc nativ engleza (cei din Marea Britanie si Irlanda). Asa ca mai mult ca sigur pe acest segment se vor mai aduce imbunatatiri.
Computerul de bord este foarte bine structurat si permite gasire rapida a oricarei informatii ar fi necesare. Au fost implementate si algoritmuri diferite, astfel incat sa poata fi facute si sugestii soferului pe baza analizarii comportamentului acestuia si a preferintelor. Centrul de mesaje asigura receptionarea mesajelor de la managerul de flota, dar si comunicarea intre soferi. Iar acum exista si optiunea dictarii mesajelor, astfel incat soferul sa nu fie nevoit sa isi ia ochii de la drum sau sa foloseasca una dintre maini.
Pentru a face cat mai placuta sederea la bord, sistemul poate fi programat sa spuna si glume, daca acest lucru i se cere de catre sofer.
Aplicatia pentru telefon permite conectarea a doua aparate in acelasi timp, pentru ca, de cele mai multe ori, conducatorul auto are atat telefonul personal, cat si pe cel de la companie. Trecerea de pe unul pe celalalt se face foarte usor, dintr-un singur buton.
Aplicatia pentru navigatie include acum functie noua, care asigura identificarea destinatiilor pe baza a trei cuvinte. Acest sistem este extrem de util atunci cand vehicul trebuie sa ajunga pe mari platforme industriale sau centre logistice, unde mai multe companii au toate aceeasi adresa. In plus, exista diferente in exprimarea adreselor de la o tara la alta.
Pentru a demonstra comunicarea dintre managerul de flota si sofer, jurnalistii invitati sa testeze noul Sprinter au putut testa si folosirea MBUX, un instrument prin intermediul caruia soferul isi preia informatiile de la vehicul, dar isi duce si responsabilitatile la capat. Reprezentantii MB, jucand rolul dispecerului unei firme, au transmis catre fiecare sofer mesaje cu adresa unde trebuia sa livreze o cutie si de unde trebuia sa preia un alt colet (constand intr-o trusa de scule) pe care sa il duca in alta parte. Sistemul de bord il notifica pe sofer daca exista un mesaj nou de la dispecerat, adresa de livrare sau de picking fiind usor de introdus in sistemul de navigatie. Dupa ducerea la bun sfarsit a uneia dintre livrari, soferul primeste imediat o noua sarcina.
Solutiile de conectivitate Mercedes PRO connect imbunatatesc controlul flotei – prin stabilirea de alerte daca vehiculul paraseste ruta prestabilita pentru fiecare comanda – dar reduc si costurile de operare si optimizeaza utilizarea parcului, gratie posibilitatii de trimitere de la distanta a rutelor de livrare, direct catre sistemul de navigatie disponibil la bordul vehiculului.
Primele servicii sunt disponibile pe 19 piete europene din aceasta luna, iar in SUA din ultimul trimestru al anului.

Disponibil si in Romania
Noul Sprinter este disponibil pe piata romaneasca de la 1 iunie, insa MB Romania va pastra in portofoliu si modelul curent. Pretul porneste in Germania de la 19.900 de euro (pret fara TVA), pentru varianta Sprinter 3.0 t, motor de 211, ampatament scurt cu tractiune pe axa fata, in timp ce modelele cu tractiune pe spate pleaca de la 23.000 euro, fara TVA pentru Sprinter 311 cu ampatament scurt.
Preturile noului model sunt comparabile cu cel cele de la modelul curent (daca ne referim la versiunea cu tractiune pe spate, in aceeasi configuratie), cu pecizarea ca anumite dotari optionale pana acum au intrat in standard la noul Sprinter.
Noul sistem telematic Mercedes-Benz User Experience nu este dotare standard pentru noul Sprinter, insa reprezentantii Mercedes-Benz Romania spera ca sistemul care asigura conectivitatea vehiculului va fi comandat de multi clienti, care vor face astfel diferenta fata de alte vehicule disponibile pe piata. „Credem in inovatie si in avantajele pe care le aduce utilizatorilor. Estimam ca noul sistem telematic MBUX va fi foarte apreciat in anumite sectoare de activitate, cum ar fi transportul de persoane, curierat, etc.”, a declarat Gabriel Craciun, director de marketing si comunicare MB Romania.

Articole similare