Renault Trucks a decis, in urma cu doi ani, sa valorifice autotractoarele 4×2 sau 6×2 provenite in special din Marea Britanie, pentru care nu exista atat de multe solicitari pe piata de vehicule rulate, transformandu-le industrial in sasiuri si camioane de santier, mai rare pe piata second-hand, dar pentru care cererea este mare. In acest scop, compania franceza a integrat in centrul sau de productie din Bourg-en-Bresse un atelier specializat numit Used Trucks Factory, unde se primesc autotractoare mai tinere de cinci ani care, in urma unui proces realizat la standarde inalte si a unui control riguros, sunt transformate in autotractoare pentru constructii denumite X-Road si in rigide pentru diferite aplicatii, P-Road.
La inceperea acestui proiect, in 2016, s-au realizat doar cateva prototipuri, dupa care in 2017 s-au produs 200 de camioane si in 2018, circa 400. Iar faptul ca se trece la productie industriala, deci la o productivitate mai mare, va fi benefic atat pentru constructorul francez, cat si pentru dealeri si pentru clienti.
Alegerea camioanelor care vor trece prin acest proces de remanufacturare se face cu foarte multa grija, vehiculele avand 3-4 ani si 300.000-450.000 km la bord si fiind inspectate integral de echipa producatorului, dupa o lista ce include 200 de puncte. Doar 10% din vehiculele rulate Renault Trucks care ajung in posesia producatorului francez sunt transformate, restul fiind pregatite pentru a fi comercializate ca vehicule rulate, sub marca Used Trucks by Renault Trucks, prezenta pe piata de trei ani. De altfel, si configurarea vehiculelor noi RT se realizeaza in asa fel incat, in momentul in care sunt recuperate din contractele de buy back, sa se preteze la transformare, ceea ce le creste si valoarea de revanzare. Toate datele despre aplicatia la care au fost folosite, rulaj si intretinere/reparatii se colecteaza din sistemul de conectivitate (care culege circa 50 de milioane de date pe saptamana) si ele sunt analizate inainte de intrarea pe linia de productie.
Apoi se rezolva problemele cosmetice – se decide, de exemplu, daca se revopseste toata cabina sau numai anumite parti ale ei – se fac modificari de soft si inginerii din biroul de design si calitate al Renault Trucks realizeaza un studiu specific, pentru fiecare proiect in parte. Procesele de productie si controlul calitatii respecta aceleasi standarde de la producerea camioanelor noi, echipele de design si operatii sunt aceleasi care lucreaza si pentru vehicule noi, iar testele pe sosele sunt la fel de riguroase, drept pentru care si garantia internationala oferita de producator este, in functie de piata, de pana la doi ani sau 240.000 km.
Pentru a transforma autotractoarele T si Premium Route in autosasiuri, cabina, lantul cinematic si suspensiile sunt inlaturate ca sa se poata schimba lonjeroanele, metoda ce permite oferirea a trei ampatamente foarte lungi si garantarea robustetii vehiculului indiferent de caroserie si aplicatie. In plus, si omologarea si servisarea in reteaua RT sunt astfel mai usoare. Vehiculele remanufacturate devin vehicule de santier dupa ce sunt echipate cu anvelope 315/80 cu profil mixt.
Realizarea unui astfel de camion presupune 30 de ore de reprogramare, pentru a pregati cei 200 de parametri, si 70 de ore de mecanica. Din camionul vechi se pastreaza cabina, suspensia fata, motorul, sistemul de tratare a gazelor de esapament si axa spate si se schimba doar lonjeroanele, cablurile si transmisia, care trebuie adaptata la conditiile off-road. Piesele care nu raman pe acelasi camion intra in procesul de reconditionare denumit Reman, se sorteaza, se reconditioneaza si se intorc pe linia de fabricatie a autovehiculelor.
Aceasta transformare poate fi standard (rezultand camioane pentru stoc, care nu au dotari optionale) sau la comanda (clientul poate alege diverse optionale, cum ar fi kit hidraulic, retarder, cabina de dormit cu doua paturi, iar termenul de livrare in acest caz este de sapte saptamani).
Printre transformarile incercate se numara si mutarea volanului de pe dreapta pe stanga si, desi solutia tehnica gasita deocamdata nu este profitabila, reprezentantii constructorului francez sunt increzatori ca vor ajunge la o varianta mai buna.
Pretul unei remanufacturari variaza intre 5.000 si 15.000 de euro, astfel ca un asemenea camion costa cu 30-40% mai putin decat unul nou similar.
RT ofera pentru aceste vehicule si contracte de finantare si de service sau o combinatie a celor doua in cazul in care clientul nu vrea sa le cumpere, ci sa le foloseasca platind o rata lunara fixa ce include si intretinerea, asa cum explica Emmanuel Duperray, senior vicepresident Used Trucks.
Camioanele remanufacturate se vand si in Africa (omologate cu motor Euro 3) si Orientul Mijlociu, unde clientii cauta vehicule de calitate, adaptate la conditii dificile de utilizare.
Modele specializate pentru transport
Unul dintre modelele realizate in Fabrica Used Trucks este P-Road, rezultatul transformarii autotractoarelor T in vehicule rulate personalizate care sa intruneasca cerintele clientilor legate de calitate si certificare. Vehiculul este disponibil in versiune 4×2, cu trei ampatamente diferite (de 5.600, 6.000 si 6.500 mm) si in urma parteneriatelor cu diversi carosieri poate fi personalizat pentru scoli de soferi si companii care se ocupa de mutari in container de 40’, dar si pentru distributie, inclusiv la temperatura controlata (mono- sau bitemperatura), cu capacitate de 21 de paleti.
Iar pentru a raspunde cerintelor specifice aplicatiilor din santiere Renault Trucks a lansat gama de camioane rulate X-Road 460, reconditionata tot la Bourg-en-Bresse, in configuratie 4×2, cu motor de 11 l Euro 6 de 460 CP, care are elemente ranforsate de caroserie (parasocuri din otel, grile de protectie a farurilor) si este echipata cu anvelope 315/80 cu profil mixt, pentru o garda la sol mai mare cu 60 mm. Iar performantele transmisiei automate Optidriver sunt sporite prin adaugarea modului off-road si a acceleratorului manual. Comercializarea X-Road a inceput in Europa in octombrie 2017, iar in 2018 a fost atinsa capacitatea de 500 de vehicule transformate/an. Tractorul X Road este dedicat operatiunilor de constructii usoare (transport de materiale de constructii pana in santier), facand fata conditiilor de drum noroios, acoperit cu nisip sau pietris.
Ambele modele sunt disponibile in centrele de vanzare Renault Trucks din Franta, Spania, Polonia, Ungaria, Germania si Belgia.
Trei ani de repozitionare pe piata a camioanelor rulate
Renault Trucks lanseaza si o platforma online (www.used-renault-trucks.com) dedicata prezentarii camioanelor de ocazie disponibile, care pana in 2020 isi propune sa devina un adevarat site de e-commerce.
Acest instrument le permite transportatorilor sa aleaga un camion rulat Renault Trucks dupa niste criterii predefinite: configuratie, pret, kilometraj. Fiecare vehicul este prezentat cu o fisa tehnica si cu localizarea centrului unde este disponibil.
Pe aceasta platforma se afla si camioanele remanufacturate P-Road si X-Road.
Producatorul francez a inceput in 2018 procesul de auditare a tuturor centrelor de vanzare Used Trucks by Renault Trucks, urmarind 33 de criterii de business pentru a acorda certificare: calitatea vehiculelor, inspectia tuturor vehiculelor, organizarea de campanii after-market, inclusiv grija ca vehiculele sa aiba toate update-urile, locuri dedicate de parcare, un vanzator dedicat etc. Pana la final de 2018 vor fi acreditate 20 de centre, iar in 2019 vor fi 70, in Dubai, Ungaria, Spania, Republica Ceha si Romania.
Gama de piese reconditionate se extinde continuu
Renault Trucks ofera, prin gama eXchange, si piese de schimb reconditionate si aprobate (pentru cutii de viteze, motoare, sisteme de franare, ambreiaje, circuite electrice si electronice, suspensii si sisteme de racire), care respecta cele mai stricte standarde de fiabilitate, siguranta si protectia mediului. Acestea beneficiaza de doi ani de garantie internationala si sunt o optiune avantajoasa pentru a mentine performanta vehiculelor indiferent de varsta lor, avand sub control si costurile, deoarece pretul este cu pana la 50% mai mic decat al pieselor similare noi.
Componentele eXchange sunt reconditionate prin procese industriale foarte stricte, pentru a oferi aceleasi performante ca piesele originale noi. Ele sunt si prietenoase cu mediul, deoarece pentru producerea lor e nevoie de numai 10% din energia necesara pentru fabricarea unei componente similare noi, dar si pentru ca 80% din piesa veche se poate refolosi. Toate utilitatile folosite in procesul industrial sunt recuperate, tratate, reciclate si refolosite in acelasi circuit si numai deseurile finale sunt distruse prin procese corespunzatoare. Iar alegerea chimicalelor, ca vopseaua solubila in apa sau produsele care nu contin clor, combinata cu folosirea a doua filtre cu gaz pentru tratarea gazelor poluante ce rezulta in urma scufundarii, reduce efectele negative ale emisiilor asupra atmosferei, astfel ca, per ansamblu, impactul reconditionarii unei piese asupra mediului este cu pana la 60% mai mic decat impactul producerii uneia noi.
Motoarele si cutiile de viteze sunt reconditionate la fabrica din Limoges (dedicata acestei activitati incepand din 2001), in urma unui proces in care intai sunt spalate prin pulverizare suprafetele exterioare ale carcaselor, pentru a se elimina murdaria externa (noroi, praf) si apoi piesele sunt scufundate pentru a se curata resturile de ulei sau hidrocarburi.
Gilles Clement, senior vicepresident after market in cadrul Renault Trucks, declara ca oferta, care in prezent include peste 2.000 de piese reconditionate, se extinde permanent, pana la finalul anului viitor estimandu-se si o dublare a capacitatii fabricii. Producatorul francez vinde aceste piese atat catre uzina de remanufacturare a camioanelor, cat si catre service-urile din reteaua Renault Trucks.