Combo Life, cel mai mic model de transport pasageri din familia de vehicule comerciale Opel, poate fi configurat in variante de cinci sau sapte locuri, fiind perfect pentru transferuri, curse shuttle sau VIP (in functie de pachetul de echipari ales). Primul Combo Life demo ajuns in Romania, in varianta Innovation S/S, de 130 CP, a fost testat timp de o saptamana, la inceputul lui martie, atat in conditii de trafic urban, cat si pe diferite trasee nationale, spre Sibiu, Ploiesti si Focsani. Vehiculul a confirmat asteptarile in materie de manevrabilitate si confort, surprinzand in acelasi timp placut prin mici detalii inovatoare, care pot face insa oricand diferenta.
Opel Combo Life a intrat in productia de serie in vara anului trecut, primele livrari fiind facute in toamna lui 2018. Luna Martisorului a adus in Romania si primul vehicul demo, pe care l-am testat pe parcursul unei saptamani intregi, in conditii de drum dintre cele mai diverse.
Au fost parcusi in total 1.633 km, dintre care 674 km in primele doua zile, pe rutele Bucuresti-Sibiu-Bucuresti si Bucuresti-Ploiesti-Bucuresti. Consumul mediu inregistrat a fost de numai 5,4 l/100 km, cu toate ca pe segmentele de autostrada am rulat cu pana la 140 km/ora, iar viteza medie la finalul parcursului a fost de 63 km/ora.
Modelul Combo Life Innovation S/S testat este echipat cu motor diesel de 1,5 l si cutie de viteze automata cu 8+1 trepte. Softul transmisiei schimba treptele de viteza astfel incat sa mentina o turatie optima in toate situatiile de trafic, pentru un consum cat mai mic de combustibil. Desigur, conteaza foarte mult intensitatea cu care este apasata pedala de acceleratie. De subliniat ca la nivelurile de viteza cel mai des folosite (50-55 km/ora in interiorul localitatilor, respectiv 90-100 km/ora in trafic national), turatia se mentine destul de coborata. Astfel, in trafic national, la 100 km/ora, in treapta a opta de viteza, turatia motorului s-a situat la 1.750 rpm, iar la 55 km/ora, la fel, 1.750 rpm, insa in treapta a cincea. La o deplasare lejera, trecerea intr-o treapta superioara se face inainte de 2.000 rpm, astfel ca la 60 km/ora vehiculul ruleaza deja in treapta a sasea de viteza, cu 1.500 rpm.
Pe autostrada, la 130 km/ora, in D8 (ultima treapta de viteza), turatia este de numai 1.550 rpm. Consumul de carburant este optim si se explica de ce media in cele doua zile a fost de numai 5,4 l/100 km, in conditiile in care sistemul de clima a fost pornit in permanenta, in modul „Auto Soft“. In trafic urban, sistemul start&stop contribuie la reducerea consumului si a emisiilor poluante atunci cand vehiculul este oprit la semafor sau in ambuteiaje.
Asistenta completa pentru sofer
Toate informatiile despre calatorie, despre parametrii de functionare ai vehiculului etc. sunt afisate pe ecranul clasic din bord. Foarte interesant insa, pe un ecran transparent, care se ridica din bord, la pornirea motorului, fix in campul vizual al soferului, acesta din urma poate vedea in permanenta viteza de deplasare si limita de viteza pe sectorul de drum respectiv. In momentul in care viteza legala este depasita cu mai mult de 5 km/ora, acest lucru este semnalizat vizual. De asemenea, daca vehiculul se apropie prea mult de masina din fata, se aprinde un triunghi rosu de semnalizare atat in bord, cat si pe ecranul transparent, insotit de un avertisment sonor. Incadrarea corecta intre benzile de demarcatie ale drumului este afisata, la fel, in permanenta.
Monitorizarea vitezei este foarte utila in special la drumurile lungi, pentru ca ajuta soferul sa fie mereu atent sa nu depaseasca viteza. De precizat faptul ca ecranul este foarte discret si nu poate fi citit decat din scaunul soferului, fiind greu vizibil pentru pasageri sau ceilalti participanti la trafic.
In momentul in care un vehicul se afla foarte aproape, pe o banda laterala de circulatie, in oglinda retrovizoare de pe partea respectiva se aprinde o lumina rosie, care ii arata soferului faptul ca manevra nu se poate efectua.
Vizibilitatea este optima, gratie parbrizului larg si fractionarii geamurilor laterale, care reduce cat mai mult unghiul mort in viraje. Oglinzile retrovizoare exterioare sunt de dimensiuni mari si se pliaza automat in momentul in care se inchide masina. Pachetul de lumini si vizibilitate 1, care echipeaza Combo Life, include proiectoare de ceata, senzor de ploaie, sistem de stergatoare „Wiper windshield pulse“, control automat al inaltimii farurilor si oglinda retrovizoare interioara electrocromata. Pe drumul de intoarcere de la Sibiu, cand deja se innoptase, am descoperit cu placuta surprindere ca luminile de drum se aprind automat atunci cand nu erau detectate alte vehicule pe drum si stinse apoi, tot automat, la intalnirea cu alte masini.
Dintre echiparile de siguranta nu lipsesc programul ESP, care confera stabilitate sporita in viraje, controlul electronic al directiei si airbag-urile fata, spate, pe laterale si la nivelul plafonului.
Spatiul in zona picioarelor este generos, cu suport de piciorul stang pentru sofer. Ambele scaune din fata au cotiera rabatabila, iar pozitia soferului este foarte comoda, gratie suportului lombar, reglabil pe doua directii, si a numeroaselor optiuni de ajustare fata-spate si la nivelul spatarului. Foarte important, cotiera este la acelasi nivel cu suportul pentru brat de pe usa, astfel ca permite mentinerea unei pozitii drepte pe scaun.
Bord ergonomic si functional
Bordul este foarte bine organizat, cele mai uzuale comenzi fiind amplasate in campul vizual al soferului. Pentru iluminarea lui s-au folosit culorile alb si rosu, combinatia fiind placuta si relaxanta pe timp de noapte. Ecranul central de pe bord afiseaza informatii despre viteza medie de deplasare, consumul mediu, treapta de viteze in care se ruleaza.
Pe consola centrala, de dimensiuni generoase, se gaseste schimbatorul cutiei de viteze – acesta este tip rozeta si este foarte usor de folosit chiar si pentru manevre, unde se impun treceri succesive intre modurile „drive“ si „marsarier“. Dintr-un buton se poate trece si in modul manual, daca se doreste acest lucru.
Foarte util la manevrarea vehiculului este si sistemul de camere video, care permite observarea la 360O de jur-imprejurul acestuia, plus imaginea cu linii indicatoare de pozitionare pentru partea din spate si senzori fata, spate si laterali. Separat, camera de filmat pentru marsarier panoramica ofera o imagine la 180O in partea din spate a vehiculului.
Tot pe consola centrala este amplasat un buzunar suficient de adanc si foarte util, care poate fi folosit pentru telefon mobil sau portofel, fiind si putin inclinat, pentru a nu aluneca obiectele depozitate. Un alt compartiment mai mic, pozitionat mai jos, poate fi utilizat pentru monede, carduri sau cartele. Doua suporturi de pahar se afla la baza consolei, intre scaune. Aceasta pozitie face ca partea de sus a consolei sa fie mai aerisita, fiind eliminat – in acelasi timp – riscul de a lovi paharele din greseala in mers. Dezavantajul este ca sunt putin mai greu accesibile. Spatiul de langa suporturile de pahare a fost transformat intr-un alt compartiment de depozitare deschis, de forma patrata, nu foarte adanc.
Zona superioara a consolei centrale este dominata de ecranul LCD (cu comanda tactila si finisaj negru cromat) al sistemului multimedia. Acestea poate fi comandat partial si de pe volanul sport multi-functional, pe care se mai gasesc si comenzile pentru sistemul cruise-control, cu limitator de viteza. In spatele acestui ecran se afla un alt spatiu mare de depozitare si, pentru a nu lasa niciun centimetru patrat nefolosit, un compartiment mititel a fost amenajat sub butonul de pornire/oprire a motorului. Pe ambele usi se gasesc compartimente generoase de depozitare. Pe usa din stanga se afla si comenzile pentru geamurile electrice fata-spate si pentru oglinzi.
Tot confortul pentru pasageri
Interiorul este spatios si impresioneaza inca de la inceput prin plafonul panoramic. Pe centrul acestuia este montat un neon lat, cu lumina discreta, care merge pana in capatul din spate al plafonului. Iar daca soarele devine suparator pe timpul zilei, soferul poate trage o jaluzea speciala, de aceeasi culoare cu tapiteria, care impiedica razele soarelui sa intre in habitaclu pe sus. Aceasta dotare optionala face ca Opel Combo Life sa fie atractiv pentru pasagerii curselor shuttle/VIP. Cele doua usi culisante reprezinta un alt avantaj, intrucat asigura accesul rapid la bord.
La fel ca in cazul vehiculelor de transport pasageri de capacitate mare, Combo Life are o mica oglinda de interior, amplasata deasupra celei retrovizoare clasice, in care soferul poate vedea toate cele trei scaune din spate, astfel ca poate vorbi cu pasagerii fara sa fie necesar sa se intoarca. Parasolarele largi au oglinda cu clapeta.
Scaunele din fata au pe spatar cate o masuta rabatabila, cu spatiu pentru pahar. Pentru a asigura un spatiu cat mai aerisit in partea din spate, cele doua usi rabatabile nu au prevazute compartimente de depozitare. In spatele scaunelor insa sunt prevazute doua spatii pentru sticle de 0,5 l. Spatiul de deasupra compartimentului de bagaje a fost folosit pentru a amenaja un compartiment de depozitare suplimentar, cu acces din doua parti: dinspre habitaclu, prin doua usi culisante cu deschidere alternativa, sau dinspre exterior, atunci cand haionul este deschis. Portbagajul este spatios si patratos, cu un volum util de 850 l, astfel ca se poate utiliza eficient atunci cand sunt mai multe valize de incarcat. Atentia la detalii face ca si agatatoarele pentru haine sa fie acoperite de mici clapete, ce se pot deschide doar la nevoie.
Pretul Combo Life incepe de la 19.000 de euro, fara TVA. Versiunea testata, cu pachete de echipari optionale, se ridica 23.438 de euro, fara TVA. Vehiculul beneficiaza de doi ani garantie si de un an de asistenta rutiera, ambele fara limita de kilometri. Termenul de livrare din momentul inaintarii comenzii este de trei luni.